וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מתנכל לאירנים? שרשרת של אירועים מסתוריים

הפיצוץ בבסיס משמרות המהפכה, שבאירן מייחסים ל"הנחת תחמושת במקום לא נכון", הוא רק האחרון בסדרה של פיצוצים, התנקשויות ומתקפות-סייבר שפגעו בתעשיות הנשק, הטילים והגרעין של אירן

הפיצוץ המסתורי שאירע אתמול (שבת) בבסיס הטילים של משמרות המהפכה של אירן ליד הכפר בידג'נה, כ-45 קילומטרים ממערב לבירה טהרן, אינו התקרית הראשונה בשנים האחרונות בה נפגעים מרכיבים שונים בתוכנית הטילים או הגרעין של אירן. למעשה, תועדו כבר כמה וכמה כאלו - לפחות עשרה מקרים שונים של פיצוצים, פעולות חיסול וגם תקלות מחשוב נרחבות - בארבע השנים האחרונות.

מתוך סרטון חובבים המתעד עשן עולה ממקום הפיצוץ בבסיס של משמרות המהפכה סמוך לכפר בידגאנה, ממערב לבירת אירן, טהרן, 12 בנובמבר 2011. AP
אחמדינג'ד מסר תנחומים למשפחות 27 ההרוגים. הפיצוץ אתמול ליד הכפר בידג'נה/AP

בחלק מהמקרים (בעיקר כשמדובר בפעולות חיסול), מיהרו האירנים להפנות אצבע מאשימה כלפי ישראל, ארצות הברית או שתיהן, שהואשמו ב"טרור" נגד הרפובליקה האיסלמית. במקרים אחרים, כמו למשל אתמול, הם העדיפו להנמיך פרופיל ולהסביר את האירוע ב"תקלה".

אף שנהרגו בפיצוץ 17 בני אדם, בהם גם מדען הטילים חסן טהרני מוקדם, רק באחד מתוך שבעת העיתונים הגדולים באירן, "רסלאט", זכה היום האירע לכותרת ראשית. בסוכנויות הידיעות ואתרי החדשות האירניים באינטרנט קשה כבר למצוא היום זכר לאירוע, מלבד עדכון לאקוני לגבי מספר ההרוגים והודעה על כך ש"הנשיא אחמדינג'ד מסר את תנחומיו למשפחות". כולם נצמדים לגרסת השלטונות, לפיה הפיצוץ היה תאונה, שנגרמה עקב "הנחת חומרי נפץ ותחמושת במיקום לא נכון".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

כרוניקה של פיצוצים וחיסולים

יולי 2007 - פיצוץ בעת הרכבת ראש נפץ. ב-26 ביולי 2007 שנה נהרגו 15 קציני צבא סורים בפיצוץ שאירע בבסיס צבאי בעיר חלב. כעבור כחודשיים דיווח כתב העת הבריטי לענייני ביטחון "ג'יינס" כי באותו פיצוץ נהרגו גם עשרות מהנדסים אירנים, וכי הוא אירע במהלך ניסיון להרכיב ראש נפץ כימי על טיל, במסגרת שיתוף פעולה צבאי סורי-אירני.

נובמבר 2007 - פיצוצים באתר ייצור טיל השיהאב: לפי דיווחיהם של ארגוני אופוזיציה אירניים, שלא זכו בזמנו לאימות או להתייחסות מצד שלטונות אירן, ב-15 בנובמבר 2007 התרחש אירוע דומה מאוד לאירוע האחרון. סדרת פיצוצים התרחשה בבסיס פרצ'ין של התעשייה הצבאית האירנית. אלו גרמו לשריפה, שבה נפצעו כמה מעובדי המקום. פר'צין, כ-40 קילומטרים מדרום לטהרן, הוא הבסיס בו מיוצר טיל השיהאב, ולפי הדיווחים מהשבועות האחרונים, זהו הבסיס בו ערכו המדענים האירנים הדמיה ממוחשבת של הפעלת פצצה גרעינית.

אפריל 2008 - פיצוץ בתערוכה במסגד: 12 בני אדם נהרגו ויותר מ-200 נפצעו בפיצוץ שאירע במסגד "חללי חוסנייה" בעיר שיראז, בו הוצגה תערוכת נשק. הרשויות באירן האשימו בפיצוץ "טרוריסטים הקשורים לארה"ב ובריטניה".

יולי 2008 - פיצוץ משלוח נשק לחיזבאללה: ב-24 ביולי 2008 דיווח ה"דיילי טלגרף" הבריטי על "פעולה מכוונת" שגרמה שבוע קודם לכן לפיצוץ במשלוח נשק אירני לחיזבאללה, ככל הנראה של טילים, שיצא מבסיס משמרות המהפכה סמוך לטהרן. לפי הדיווח, בפיצוץ נהרגו 15 בני אדם ונפצעו עשרות. לא ניתן כל אימות רשמי לאירוע.

יולי 2009 - מטוס עם משלוח לחיזבאללה מתרסק. ב-15 ביולי התרסק מטוס "טופולוב" של חברת התעופה האירנית "כספיאן" מיד לאחר המראתו מטהרן, וכל 168 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו עליו נהרגו. שבועיים לאחר מכן פירסם העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" כי הפיצוץ נגרם על ידי המטען שהיה על המטוס - משלוח של מרעומים מתוחכמים שיועד לחיזבאללה בלבנון.

ינואר 2010 - מדען גרעין ראשון מחוסל: מסעוד עלי מוחמדי, פרופסור לפיזיקה גרעינית ומרצה באוניברסיטת טהרן, נהרג מפיצוץ מטען שהוצמד לאופנועו בטהרן והופעל בשלט רחוק, ב-12 בינואר 2010. כעבור שנה הודיע מיניסטריון המודיעין האירני כי חשף "רשת של המוסד" שעמדה מאחורי ההתנקשות.

קיץ 2010 - סייבר-מתקפה: במהלך כמה חודשים תקפה תולעת המחשבים "סטוקסנט" שורה של מערכות מחשוב באירן, בהן מערכות של תוכנית הגרעין כגון צנטריפוגות העשרת האורניום בנתנז, להן גרמה ככל הנראה נזק ניכר. רק כעבור כמה חודשים הצליחו האירנים להתאושש מהנזק, ולהשיב את הצנטריפוגות לעבודה מלאה. פרשנים רבים ברחבי העולם העריכו כי מאחורי המתקפה עומדים המוסד והמודיעין האמריקאי.

אוקטובר 2010 - פיצוץ במחסן טילים: באמצע אוקטובר 2010 נהרגו 18 מאנשי "משמרות המהפכה" האירניים בפיצוץ שאירע בבסיס סמוך לעיר חורמבד, כ-500 קילומטרים מדרום-מערב לטהרן, בו ככל הנראה אוחסנו טילי שיהאב. הרשויות באירן הכחישו כי מדובר בפיגוע, וטענו כי הפיצוץ נגרם בגלל שריפה במחסן תחמושת. בתקשורת הבינלאומית, עם זאת, הופיעו השערות כי מדובר בפעולה של המוסד.

נובמבר 2010: מדען גרעין שני מחוסל: בשתי פעולות התנקשות מקבילות בבוקר ה-29 בנובמבר 2010 בטהרן, נורה למוות מדען גרעין אחד, ומדען גרעין אחר נורה ונפצע, אך שרד בחיים. שתי ההתנקשויות התנהלו בצורה זהה: אופנוענים התקרב לרכביהם של המדענים שעשו את דרכם לעבודתם, וירו בהם דרך החלון. מג'יד עלי שהרייארי, פרופסור לפיזיקה גרעינית באוניברסיטת בהשטמי, מת מפצעיו, ואשתו נפצעה. ד"ר פריידון עבאסי, מומחה להפרדת איזוטונים, שרד את ההתנקשות וכעבור כמה חודשים אף מונה לראש הוועדה הלאומית לאנרגיה גרעינית, במקומו של עלי אכבר סאלחי שהתקדם לתפקיד שר החוץ.

יוני 2011: מדענים מבושהר בהתרסקות ברוסיה: 44 בני אדם נהרגו בהתרסקות מטוס נוסעים מדגם טופולוב-134 ליד העיר פטרוזוודסק בצפון רוסיה. בהמשך קבעה החקירה כי ההתרסקות נגרמה בגלל נווט שיכור. עם זאת, לפי דיווח עיתון "הארץ", על הטיסה היו חמישה מומחים מתעשיית הגרעין הרוסית, שסייעו בבניית הכור הגרעיני האירני ליד בושהר.

יולי 2011: עוד מדען גרעין מחוסל? דריוש רזא'אי נורה למוות בביתו בטהרן ב-23 ביולי 2011, ובאירן מיהרו לדווח כי מדובר בפרופסור לפיזיקה הקשור לפרויקט הגרעין הלאומי. ואולם, בהמשך פרסמו כמה כלי תקשורת באירן כי הנרצח היה למעשה דריוש רזא'אינג'ד, סטודנט לאלקטורוניקה, והבלבול נגרם בגלל הדמיון בין שמותיהם. בהמשך דווקו כמה מהפרסומים דווקא בגרסה המקורית, ועד עתה לא ברור מי באמת היה הנרצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully