וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו "הצעד הענק" שמתכנן אבו מאזן?

ניר יהב

12.11.2011 / 12:06

דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית סיפר לפני כשבוע על החלטות מכריעות שתעשנה במידה ויימשך הקיפאון המדיני. עיתונאי פלסטיני: "הכל תלוי בישראל ובארה"ב. לא אופתע אם אבו מאזן יפרוש"

לפני שבוע התראיין נביל אבו רודיינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לרשת BBC ואמר משפט מעניין: "אם ישראל תמשיך לבנות בהתנחלויות ואם הקוורטט לא יעשה דבר למען חידוש תהליך השלום, הרשות הפלסטינית מתכוונת לקבל בתקופה הקרובה החלטות חשובות, גדולות ומכריעות". אבו רודיינה, הנחשב לאחד האנשים הקרובים ביותר ליו"ר הרשות, נשאל לאילו החלטות הוא מתכוון ובתגובה ענה: "החלטות שישנו את פני המזרח התיכון". אמר ולא יסף.

זו לא הפעם הראשונה שבסביבתו של אבו מאזן "מטפטפים" פה ושם דיווחים לתקשורת על צעד "ענק" שמתכוון הראיס לנקוט בתקופה הקרובה. הם לא מפרטים ולא רומזים באיזה צעד מדובר ומשאירים את הזירה לניחושים ולתהיות. האם אבו מאזן מתכוון לממש את האיום שלו לפרק את הרשות הפלסטינית? האם הוא מתכוון להתפטר במפתיע ולעזוב את החיים הפוליטיים? או שמא לפרק את הרשות וגם להתפטר? ואולי יש לאבו מאזן בקנה הפתעה אחרת דווקא מכיוון בלתי-צפוי?

אבו מאזן נואם בעצרת הכללית של האו"ם ספטמבר 2011. רויטרס
מאיים להתפטר בשל תחושות תסכול קשות מישראל וארה"ב. אבו מאזן/רויטרס

פלסטינים רבים – ביניהם בכירים - ששמעו את הדברים של אבו רודיינה מודים שהם אינם מבינים למה התכוון דוברו של אבו מאזן, ולכן הרימו גבה: "נו באמת, אנחנו יכולים לנקוט בצעדים שישנו את פני המזרח התיכון?", צחק בכיר בפתח בשיחה עם וואלה! חדשות. יחד עם זאת, אם דוחקים אותו לפינה, מעריך הבכיר ש"הצעד הדרמטי" שאליו התכוון אבו רודיינה הוא פירוק הרשות - צעד שיוביל לכך שישראל תקבל על עצמה את כל האחריות לנעשה בשטחים. אחרים ברשות סבורים שאבו מאזן לא יעז לנקוט בצעד כה קיצוני, אלא אם כן יחוש שמדובר בצעד האחרון מבחינתו "לאחר מיצוי כל יתר הצעדים".

העיתונאי הפלסטיני נאסר לחאם, עורך סוכנות הידיעות הפלסטינית העצמאית "מען", גילה לוואלה! חדשות כי שוחח עם אבו רודיינה והאחרון הבהיר לו כי אין כל כוונה לפרק את הרשות הפלסטינית. "אבו רודיינה הוא אדם רציני ולכן יש לקחת את הדברים שלו בכל הרצינות. אף אחד לא יודע למה הוא מתכוון, כולל אני וכולל רבים בהנהגה הפלסטינית, אך לפי מה שהוא אמר לי, אין כל כוונה לפרק את הרשות".

"אבו מאזן הוא מתנה עבור ישראל"

אז אולי הצעד ה"גדול" הוא התפטרות מפתיעה של אבו מאזן? בעבר הרי דווח לא פעם ולא פעמיים שאבו מאזן מאיים להתפטר בשל תחושות תסכול קשות מישראל וארה"ב. דיווחים אלו אף יצרו לראיס תדמית של מאיים סדרתי בהתפטרות. למרות שאבו מאזן עצמו הבהיר בצורה רשמית וגלויה כי הוא לא מתכוון להתמודד בבחירות הבאות לנשיאות, לחאם מגלה כי לא יופתע אם אבו מאזן יתפטר לפתע, עוד לפני המועד הרשמי של הבחירות: "הכל תלוי בישראל ובארה"ב. אם הם ימשיכו להפעיל לחץ על אבו מאזן ולפגוע בו, לא אופתע אם הוא יפרוש במפתיע".

גורם מצרי בכיר אמר השבוע ליומון הלונדוני "אל-חיאת" כי רמיזותיו של יו"ר הרשות לפיהן הוא מתכוון להתפטר ולפרק את הרשות, "הן לא תרגילים מצדו, אלא תולדה של תחושות תסכול אמיתיות כתוצאה מהקיפאון בתהליך המדיני". לא רק במצרים, אלא גם ברשות הפלסטינית הולכת וגוברת ההערכה כי אבו מאזן מתקרב לקצה: "האיום רציני ומעיד על ייאוש גדול מארה"ב וישראל", אמר גורם פלסטיני. "ישראל לא קוראת את המפה נכון. 'האביב הערבי' פועל נגד ישראל, והגורם המתון היחיד שנותר לישראל באזור הוא אבו מאזן. אם ארה"ב וישראל ימשיכו לפעול נגד הרשות, אבו מאזן יפרוש. ואז מה יקרה? מי יודע מי יבוא אחריו? ואיך הוא יוכל לעשות הכול מהתחלה? תתחילו להפנים שאבו מאזן הוא מתנה עבור ישראל בזמן שהמזרח התיכון רועד ומשתנה".

עוד בנושא:
הפלסטינים מודים: "נכשלנו בניסיון ההכרה באו"ם"
אבו מאזן: מוכן להכריז בכנסת על סיום הסכסוך
ליברמן לשגרירים הזרים: "אבו מאזן קיצוני מערפאת"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully