וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנה אלימה של הקופטים במצרים: 24 נהרגו

ניר יהב

10.10.2011 / 1:30

הקבינט המצרי יתכנס הבוקר לדיון חירום בעקבות מותם של 24 נוצרים קופטים ופציעתם של מאות שהפגינו על הצתת כנסיה באסואן, והתעמתו עם כוחות הביטחון. ארה"ב: "קוראים להימנע מאלימות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק)

24 בני אדם נהרגו ו-212 נפצעו במהלך עימותים עם מפגינים קופטיים מול בניין הטלוויזיה בקהיר - כך דיווח הלילה (ראשון) משרד הבריאות במצרים. הטלוויזיה הממלכתית במצרים דיווחה מוקדם יותר הערב על מספר נמוך יותר של הרוגים.

העימותים עם כוחות הביטחון נמשכו אל תוך הלילה במספר מוקדים בעיר, כאשר על פי דיווחים ברשת אל ג'זירה, מהומה פרצה גם בבית חולים כאשר כמה מהמפגינים ניסו לפרוץ אליו. לא ברור אם מדובר במפגינים הקופטים שניסו להגיע לפצועים המאושפזים בו, או שהיו אלה מוסלמים שהפגינו נגדם.

ראש ממשלת מצרים, ד"ר עיסאם שרף, אמר בתגובה למהומות כי היחידים שמפיקים תועלת מהן הם "אויבי מהפכת 25 בינואר". הוא פנה לאזרחי מצרים בבקשה שלא להיגרר אחרי הקריאות למלחמת אחים. "אל תיענו לקריאות אלו משום שהם אש שעלולה להצית את כולם ללא הבחנה", אמר. "מה שקורה הוא לא עימותים בין מוסלמים לנוצרים אלא ניסיון לעורר אנרכיה ולהצית מלחמת אחים. ציות לחוק הוא הפתרון הטוב ביותר לכל בעיותיה של מצרים". דובר הקבינט, מוחמד חג'אזי, הודיע כי עקב האירועים הקבינט יתכנס היום לדיון חירום בנושא. הוא קרא עוד "להכיל את האירועים", ו-"לבחון מהי הדרך הטובה ביותר להתמודד עם המצב בהמשך".

עוד על עימותים בין הנוצרים הקופטים למוסלמים במצרים:
מצרים: 10 הרוגים בעימות בין מוסלמים לנוצרים
13 נהרגו בעימותים בין נוצרים למוסלמים במצרים
מחאת הקופטים במצרים נמשכת: שר נרגם באבנים
מצרים: 21 הרוגים בפיגוע סמוך לכנסייה קופטית

עימותים אלימים במצרים בין מפגינים נוצרים קופטים לבין כוחות הביטחון בקהיר. AP
לפי הדיווחים ממצרים, חלק מהמפגינים השתלטו על כלי רכב השייכים לצבא, הציתו אותם, פגעו ברכוש ציבורי ברחובות, השליכו בקבוקי תבערה לעבר מכוניות הצבא ואף ירו אש לעבר השוטרים והחיילים/AP

שגרירות ארצות הברית במצרים פירסמה הצהרה בנוגע לאירועים, בהם מסרה תנחומיה למשפחות ההרוגים. "אנחנו מוטרדים מאוד מהאירועים האלימים בקהיר שהובילו להרוגים גם בקרב כוחות הביטחון וגם בקרב המפגינים", נמסר בהודעה שפורסמה באתר השגרירות. עוד צוין כי "ארצות הברית שותפה לקריאת ראש הממשלה לפתוח בחקירת האירועים, וכן קוראים לכל הצדדים לשמור על רגיעה ולהימנע מאלימות".

המהומות החלו לאחר שאלפי נוצרים קופטיים הגיעו למרכז קהיר כדי להביע מחאה על הצתת כנסייה בעיר אדפו שבמחוז אסואן. כוחות צבא ומשטרה שהגיעו למקום כדי לאבטח את בניין הטלוויזיה ירו לעבר המפגינים כדי לפזרם. בתגובה השליכו הקופטים אבנים ובמקום פרצו עימותים קשים.

בשבוע שעבר אמר מושל מחוז אסואן כי הכנסייה המדוברת נבנתה ללא אישורים של הרשויות. מוסלמים זועמים ששמעו את דבריו של המושל החליטו לשרוף את הכנסייה ובתגובה פרצו הפגנות של הקופטים. דרישתם של המפגינים הקופטיים הייתה לבנות מחדש את הכנסייה שנהרסה ולפטר את מושל מחוז אסואן. לפי הדיווחים ממצרים, חלק מהמפגינים השתלטו על כלי רכב השייכים לצבא, הציתו אותם, פגעו ברכוש ציבורי ברחובות, השליכו בקבוקי תבערה לעבר מכוניות הצבא ואף ירו אש לעבר השוטרים והחיילים. הצבא והמשטרה שיגרו למקום שריוניות וכוחות רבים כדי להשליט סדר, ואלו עצרו עשרות מפגינים, כשגם מפקדי כוחות הביטחון של קהיר הגיעו למקום. על פי הדיווחים מקהיר, הצבא הצליח להשתלט על המהומות וכעת נרשם שקט יחסי. הצבא המצרי, הטיל הלילה עוצר על אזור כיכר תחריר, בניסיון נוסף להרגיע את הרוחות.

שר ההסברה המצרי, אוסמה הייכל אמר כי "גורמים חיצוניים עומדים מאחורי המהומות שפרצו בין הקופטים לבין הצבא". לדבריו, "המדינה בסכנה אמיתית, ולא רק בפני סכנת מלחמת אחים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
עימותים אלימים במצרים בין מפגינים נוצרים קופטים לבין כוחות הביטחון בקהיר. AP
דרישתם של המפגינים הקופטיים הייתה לבנות מחדש את הכנסייה שנהרסה ולפטר את מושל מחוז אסואן/AP

בשנים האחרונות גברה במצרים המתיחות בין האזרחים המוסלמים לבין האזרחים הקופטים. הנוצרים הקופטים טוענים כי הממסד מפלה אותם לרעה ופוגע בחופש הדת שלהם על חשבון חופש הדת של המוסלמים. הם מהווים כעשרה אחוזים מאוכלוסיית המדינה.

(עדכון ראשון: 21:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully