וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודים בטורקיה: "הדיפלומטיה של ישראל לא נכונה"

3.9.2011 / 0:15

בקהילה היהודית בטורקיה מתחו ביקורת לא מאוד מרומזת על מדיניות ישראל, בעקבות החלטת הטורקים לגרש את השגריר באנקרה: "הולך להיות יותר קשה. כואב לנו כי ישראל חשובה לנו כיהודים"

בקהילה היהודית בטורקיה יש מי שמותח ביקורת על סירוב ישראל להתנצל בפני טורקיה על ההשתלטות על המשט הטורקי, צעד שבעקבותיו מגרשת טורקיה את השגריר הישראלי באנקרה. ברטי ארבש, תעשיין יהודי תושב איסטנבול, אמר אתמול (שישי) לוואלה! חדשות כי "הדיפלומטיה של ישראל לא כל כך נכונה. אפשר היה לעשות זאת יותר הרבה יותר קל. אנחנו מצטערים שהיחסים הולכים ליפול, מכיוון שיש לישראל אפשרות לתקן את המצב בצורה יחסית קלה. אם לא ייעשה כן, המצב הולך להיות יותר קשה והיהודים יסבלו מזה. זה כואב לנו כי ישראל חשובה ליהודים הטורקים".

התדרדרות ביחסי ישראל-טורקיה - כותרות נוספות
גורמים מדיניים: "טורקיה רוצה את ישראל על ברכיה"
טורקיה מימשה את איומה: השגריר הישראלי יגורש
דו"ח פאלמר: "על ישראל להביע חרטה ולפצות הנפגעים"

אבי אלקש, איש עסקים יהודי שאף הוא מתגורר באיסטנבול, הוסיף כי "להבנתנו זה לא צעד נגד היהודים, אלא נגד הממשלה בישראל. כולנו מקווים שניתן לפתור זאת. היחסים כלפי הקהילה היהודית פה חיוביים וכיהודים טורקים אנחנו רוצים שהיחסים ילובנו. טורקיה זזה לכיוון מנהיגותי מוסלמי, ומכאן הקשיחות כלפי ישראל".

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, בעצרת בחירות בעיר קסטמונו. רויטרס
טורקיה זזה לכיון מנהיגותי מוסלמי", ראש הממשלה ארדואן/רויטרס

"היחסים חזרו אחורה 30 שנים"

דובר התאחדות יוצאי טורקיה בישראל, רפאל סאדי, הוסיף כי המגמות במדינה מבשרות רעות ליהודים החיים בה. "מהלך זה ישפיע גם על הקהילה היהודית. זה תהליך מתמשך, אבל ברחוב האווירה לא טובה כלפי היהודים. אירחנו לאחרונה זוג יהודי צעיר וניסינו לשכנעו לעלות לישראל אבל הוא סירב. ככה זה יהודים - עד שלא נראה את הסכין בגרון, נרמה את עצמנו ונגיד שהכל בסדר. שוחחתי עם אנשי הקשר שלי בטורקיה. הקיצוניים שמחים על גירוש השגריר, זה היה התכנון שלהם".

מנכ"ל משרד החוץ לשעבר, אלון ליאל, אמר כי גירוש השגריר מהווה "צעד דרמטי. הם הורידו את היחסים לדרג הכי נמוך שאפשר, כי ללכת מעבר לזה זה ניתוק יחסים וזו באמת רעידת אדמה. כשמרוקנים את השגרירויות מכל הדיפלומטים מעל דרג מזכיר שני - כולל נספחות צבאית וכלכלית - יש לזה מסר מאוד חזק. זה יפגע גם בתוכן, לא רק באווירה".

"לא הופתעתי, כי ידענו שאם לא נתנצל יבוא צעד חריף. אבל לא ידענו כמה מהר זה ייקרה. הם הלכו על שילוב של הורדת דרג, הקפאה של שיתוף פעולה צבאי והליכה לבית הדין הפלילי הבין לאומי בשל הסגר על הרצועה. זו חבילה מאוד משמעותית שדוחפת את היחסים 30 שנים אחורה, כי ב-1981 זה כבר קרה. אז נדרשו 11 שנים עד שהיחסים השתקמו. הייתי אז המזכיר השני שישראל החליטה לשלוח לטורקיה, חמש שנים התמודדתי מקרוב עם ההשלכות של הצעד שננקט באותם ימים ואני יודע כמה זה קשה".

עדכון ראשון: 18:51

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully