וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: מובארק הכריז על עוצר בערים המרכזיות

המהומות מסלימות: אל-בראדעי הועבר למעצר בית וקבע כי "דינו של השלטון נחרץ". שני בני אדם נהרגו בסואץ ובקהיר. גם ויקיליקס תוקף: מסמכים שנחשפו מעידים על עינויים במדינה

הטלוויזיה המצרית פירסמה בשעות הערב (שישי) הודעה רשמית מצבא מצרים, אשר הודיע על עוצר בערים קהיר, אלכסנדריה וסואץ החל מהשעה 18:00 בערב ועד השעה 7:00 מחר בבוקר. על פי ההודעה, ההחלטה על העוצר נתקבלה על ידי נשיא מצרים, חוסני מובארק, אשר משמש כמפקד העליון של הצבא המצרי. בהודעה נמסר עוד כי הצבא, הנחשב לגוף החזק במדינה, יסייע למשטרה ולכוחות הביטחון בטיפול בהפגנות ובמפרי העוצר.

מפגינים במצרים מתעמתים עם כוחות הביטחון. AP
ההמונים קוראים שוב ושוב קריאות "להפיל את השלטון", וגם קריאות "אללה הוא אכבר" רבות נשמעות/AP

כלי התקשורת במדינה מדווחים כי הצבא המצרי החל להתפרש ברחובות מצרים וסואץ. על פי דיווח ברשת הטלוויזיה אל-ג'זירה, חיילי הצבא התקבלו בחיבה בקרב המפגינים בכיכר עבד אל-מונעם בקהיר. המפגינים, שנמצאים ברחובות הערים למרות העוצר, העלו באש את המטה הראשי של מפלגת השלטון בקהיר. בנוסף דווח כי כלי רכב צבאיים הגיעו לאזור ארמונו של נשיא מצרים מובארק והם מקיפים אותו.

בתוך כך, בתזמון שללא ספק יש כוונה מאחוריו, פרסם היום אתר ההדלפות ויקיליקס קבוצה חדשה של 62 מסמכים חסויים ממחלקת המדינה האמריקאית, שרובם - 46 מסמכים - מגיעים מהשגרירות בקהיר. רבים מהמסמכים מספקים משנה תוקף לדיווחים הזולגים גם בימים האחרונים ממצרים, על משטר דיכוי ופגיעה בזכויות אדם, מעצרים של מתנגדי משטר ועינויים.

ערוצי התקשורת חסומים

גל הפגנות חדש ורב עוצמה פרץ היום במדינה לאחר תפילות יום השישי במסגדים. בתמונות המגיעות מקהיר נראים רבבות אנשים ברחובות, מתעמתים עם כוחות הביטחון שמשיבים בירי כדורי גומי, אלות וגז מדמיע. ההמונים קוראים שוב ושוב קריאות "להפיל את השלטון", וגם קריאות "אללה הוא אכבר" רבות נשמעות. עד כה התקבל דיווח על שני בני אדם שנהרגו, בהמשך לדיווחים לא אחידים על מספר ההרוגים בימים האחרונים. ב"דיילי מייל" הבריטי תועד אחד המקרים, ואף סופקו תמונות שבהן נראה האדם שנהרג, מוחמד עאטף, מפגין לא חמוש, נורה בראשו על ידי שוטרים בעיירה שייח זואייד בצפון סיני.

המידע הזורם מהמדינה מקוטע, שכן רוב ערוצי התקשורת החוצה חסומים. נמשכים גם הדיווחים על מעצר עיתונאים, בהם עיתונאים זרים. היום דווח על מעצר שני עיתונאים צרפתים, לאחר ששלשום נעצר כתב ה"גרדיאן" הבריטי יחד עם קבוצת מפגינים והוכה קשות על ידי שוטרים לפני ששוחרר.

כמו כן, דווח גם על העברתו למעצר בית של חתן פרס נובל מוחמד אל-בראדעי, ששב למדינה מווינה וכבר הכריז על כך שהוא "מוכן לקבל את השלטון באופן זמני לידיו". לפני מעצרו היום התראיין ל"גרדיאן, ואמר: "יש בפי מסר לעולם כולו - מצרים הופכת למבודדת בעולם בגלל משטר שנמצא ברגעיו האחרונים". אל-בראדעי, שנפגע מזרנוק מים שהוטח לעברו עם יציאתו להפגנות, הוסיף כי "זו עדות לברבריות של השלטון. דינו נחרץ".

ההפגנות במצרים, ינואר 2011. Lefteris Pitarakis, AP
כדורי גומי, אלות וגז מדמיע/AP, Lefteris Pitarakis

האמריקאים העריכו: אין סכנה לשלטון מובארק

המסמכים החדשים שפורסמו בוויקיליקס, על פי סקירה שלהם ב"ניו יורק טיימס", מתמקדים ברובם במאמצים של הממשל האמריקאי להפעיל לחץ על ידידתו הגדולה בעולם הערבי למען פעילי אופוזיציה כלואים ובלוגרים מתנגדי משטר, ומוזכרים בהם מקרים של עינוי עצורים על ידי מנגנוני הביטחון המצריים. מסמך אחד מגלה כי לחץ אמריקאי עמד מאחורי שחרורו מהכלא ב-2005 של מנהיג מפלגת "אל-רד", איימן נור, שכיום נמנה בין מובילי ההפגנות, ואף נפצע בהן על פי חלק מהדיווחים.

מנגד, מגלים המסמכים גם שיפור ביחסי ארה"ב-מצרים בתקופת ממשל אובמה. מברקים שנשלחו ממחלקת המדינה לקהיר מלמדים כי אף שבמפגשים פרטיים המשיכו הדיפלומטים האמריקאיים בקו תקיף, הם הונחו להימנע מהעימותים הפומביים שאפיינו את תקופת בוש. הלילה פרסם הנשיא אובמה ביוטיוב הודעה המתיישבת במידה רבה עם מדיניות זו, בה שיבח את מובארק כידיד טוב, אך הוסיף כי הוא חייב לנקוט ברפורמות פוליטיות וכלכליות. הוא קרא למפגינים ושוטרים לא לנקוט באלימות, אך הוסיף כי "חשוב שלאנשים יהיו מנגנונים שבאמצעותם יוכלו להביע את טענותיהם הלגיטימיות".

ואכן, רבים מהמסמכים החדשים מראים עד כמה מובארק הוא בעל ברית נאמן לארה"ב, תומך בה בכל המהלכים נגד אירן ומסייע בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. כמה מסמכים מראים את מאמציו של מובארק לפעול למען הפסקת אש במבצע "עופרת יצוקה".

אין במסמכים כמעט עדויות לדאגה אמריקאית לשרידות שלטונות של מובארק. לאחר המהומות נגד העלאת מחירי הלחם ב-2008 מציינת השגרירות בקהיר כי ההשפעה הגוברת של תנועת האחים המוסלמים המסיתה את ההמונים "אילצה את השלטונות לנקוט בטקטיקה כבדה נגד פרטים וקבוצות". באותו מסמך, כותב השגריר האמריקאי בקהיר כי מובארק הוא שורד אמיתי, "ריאליסט שיעדיף שכמה אנשים יסבלו כדי לא להסתכן בתוהו ובוהו חברתי כולל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully