וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם במרוקו: הרשויות הרסו בי"ח יהודי בפסח

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

27.4.2010 / 12:17

בית החולים היהודי "בן-שימול" בעיר טנג'יר, הנחשב למבנה יהודי היסטורי נהרס במהלך חג הפסח על ידי הרשויות. הקהילה היהודית העבירה מחאה חריפה נגד הפגיעה בזכויותיהם

הקהילה היהודית במרוקו זועמת על כך שהרשויות במדינה הרסו את בית החולים היהודי "בן-שימול" בעיר טנג'יר, הנחשב למבנה יהודי היסטורי. גורמים רשמיים בבירה רבאט צוטטו בכלי התקשורת באמרם כי נגד הבניין הוצא צו הריסה והוחלט להרסו כבר לפני מספר חודשים. נשיא איחוד הקהילות היהודיות בספרד העביר למושל טנג'יר מכתב מחאה שניסחו יהודים מהקהילה במרוקו: "מדובר בצעד חריג", נכתב. "זהו בית החולים הראשון בטנג'יר. אני מבקש ממך לשמור על זכויות הקהילה היהודית בטנג'יר ולכבד אותן".

בקהילה היהודית בטנג'יר הביעו תמיהה על המועד שבו נהרס המבנה: "בלילה שבין 2 ל-3 באפריל 2010, בעיצומו של חג הפסח, מספר בולדוזרים הגיעו למתחם של בית בחולים בן-שימול על מנת להרסו", דיווחו יהודים למשרד לענייני גמלאים האמון על השבת רכוש יהודי גזול. "בחירה בשעות אלה להריסה של המבנה תמוהה, כמו גם הבחירה ביום שבת של חול המועד פסח, דווקא כשמרבית עסקני הקהילה היהודית נמצאים מחוץ למרוקו. הקהילה היהודית של טנג'יר היא הבעלים הרשמיים של בית החולים. האם משמעות הדבר היא כי שמירה על זכויות אינה קיימת יותר במרוקו? אני מקווה שלא".

ההיסטוריה של בית החולים היהודי "בן-שימול" היא רבת שנים. חיים בן שימול, מתורגמן של הקונסוליה הצרפתית בטנג'יר שבמרוקו וחבר ועד הקהילה בעיר, יזם בשנת 1889 את הקמתו של בית החולים, שהתפרש על פני שטח של כשני קילומטרים רבועים. 121 שנים לאחר מכן הוחרב בית החולים היהודי. העיר טנג'יר ממוקמת בצפונה של מרוקו. הקהילה היהודית בעיר נחשבת לאחת הקהילות הוותיקות בעולם. היום נותרו בעיר כמה מאות יהודים. בעיר קיימים מוסדות ציבור שונים של הקהילה, כדוגמת בתי הכנסת בן עטר ושער רפאל, בית הקברות היהודי, המרכז הקהילתי ומוסדות חינוך.

אנשי הקהילה היהודית הביעו בפני אנשי המשרד לענייני גמלאים חשש לפיו הרשויות יהרסו גם את בית הקברות העתיק בעיר. "השמועה הרווחת עכשיו בעיר היא שישנה כוונה להרוס את בית העלמין היהודי בעיר, בו קבורים קדושים, רבנים רבים ובני משפחותינו", אמר אחד מהם. סגנית השר לענייני גמלאים, ד"ר לאה נס, פנתה בנושא זה לראש הממשלה כדי לוודא שלא תימשך פגיעה במורשתם של היהודים החיים במרוקו.

  • עוד באותו נושא:
  • מרוקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully