וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: סל הצריכה הישראלי יקר מבמערב

כתב וואלה! עסקים

6.7.2004 / 11:47

סקר של איגוד לשכות המסחר העלה כי מחיר מוצרי יסוד בישראל גבוה מב-7 מדינות מערביות. הסקר נערך אגב ניסיון של האיגוד להביא להפחתת מסי יבוא על חלק מהמוצרים

בדיקת איגוד לשכות המסחר העלתה כי מחיר סל מוצרי מזון בסיסיים בישראל גבוה מרוב מדינות העולם המערבי. האיגוד בחן 10 מוצרי מזון הנמכרים כשימורים ב-7 מדינות: אפונה, פטריות שלמות, שעועית ירוקה, תירס מתוק, רסק עגבניות (22%), שמן זית כתית, זיתים ירוקים, סרדינים במים, טונה במים וצ'יפס קפוא. בבדיקה נמצא כי מחיר סל המוצרים ממוצע (במחיר ליחידת משקל/נפח) בישראל הוא הגבוה ביותר מבין המדינות שנסקרו. מדובר במחיר הגבוה ב-53 אחוזים לעומת מחירו של סל מקביל.

בהתאם לבדיקה זו, מחיר הסל הממוצע בישראל נאמד ב-24.3 שקלים בקירוב, כשבמקום השני עומדים הצרפתים עם סל מוצרים ממוצע בעלות של 23.3 שקלים (ל- 9 מוצרים). סל המוצרים האירי ממוקם במקום השלישי ברשימה עם עלות סל ממוצעת של 22.7 שקלים. אחריו נמצאות בסדר יורד גרמניה עם סל במחיר של 21.1 שקלים, קנדה עם מחיר סל העומד על 19.9 שקלים, אוסטרליה עם מחיר סל של 17.9 שקלים ואנגליה בה נמצא הסל הזול ביותר- 15.9 שקלים.

בבדיקה פרטנית של מוצרי מזון נמצא כי המחיר הממוצע (ליחידת משקל/נפח) של סרדינים, שעועית ירוקה, שמן זית כתית וצ'יפס קפוא, הוא הגבוה ביותר בישראל בהשוואה למדינות כמו אנגליה, קנדה, צרפת . סרדינים במים נמכרים במחיר הגבוה פי 2 מהמחיר באנגליה, רסק עגבניות נמכר במחיר הגבוה פי 2 מהנמכר באירלנד. צ'יפס קפוא נמכר בישראל במחיר גבוה פי 3.7 ממחיר מוצר דומה בקנדה!

השוואות מחירי המוצרים נעשו בין רשתות ישראליות לעומת רשתות שיווק שונות בעולם, ביניהם: אנגליה (Tesco, Asda) צרפת (Carrefour, Auchan) קנדה (Telegrocer) אוסטרליה (Shopfast) גרמניה (Aldi, Kaiser’s) אירלנד (Superquinn).

בחישוב הכולל את עלות קניית המוצרים על בסיס תוצר לנפש לכח קנייה (ppp)נמצא כי הפערים בין ישראל למדינות אחרות גדולים. מחירו של סל המוצרים בישראל גבוה פי 2.1 מערך סל דומה באנגליה, פי 2.0 מערך סל זהה באוסטרליה וקנדה, פי 1.8 מאשר באירלנד, פי 1.6 מאשר בגרמניה ופי 1.5 מערך הסל בצרפת.

לדברי אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שציין כי מצב זה פוגע בעיקר בשכבות החלשות, "אחת הסיבות העיקריות למצב זה היא רמת מכסים גבוהה הקיימת על המוצרים המיובאים לארץ המונעת או מגבילה את התחרות. הגיע הזמן לעשות רוויזיה גם במסוי זה, על מנת להביא להגברת התחרות ולהוזלת המחירים לצרכן".

לין, ואולי הסקר כולו, מכוונים כנראה לצוות משותף למשרדי האוצר החקלאות והתמ"ת, שגיבש לאחרונה המלצות להעלאת מסי הייבוא על חלק ממוצרים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully