וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת האתיקה: נתניהו עבר לכאורה על כללי האתיקה כשלא פנה לוועדה לפני שיצא לשליחות הסברה בלונדון

צבי זרחיה

16.3.2008 / 23:02

לשכת נתניהו: הוא לא אמור היה לפנות לועדת האתיקה, מאחר שהנסיעה הוצעה לו על ידי יו"ר הכנסת, דליה איציק



מאת צבי זרחיה ונורית רוט

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו (ליכוד) עבר לכאורה על כללי האתיקה של הכנסת, בכך שלא פנה לוועדת האתיקה לפני שיצא באוגוסט 2006 לשליחות הסברה בלונדון - כך טוענים בוועדת האתיקה של הכנסת.

לשכת נתניהו טענה שלשום בלילה כי נתניהו לא אמור היה לפנות אל ועדת האתיקה, מאחר שהנסיעה הוצעה לו על ידי יו"ר הכנסת, דליה איציק. ואולם מתברר שהכללים מחייבים את חברי הכנסת לפנות לוועדת האתיקה, מאחר שבמימון השהייה של נתניהו בלונדון השתתף גוף חיצוני.

בנוסף, תובע נתניהו פיצוי בסך 2 מיליון שקל מערוץ 10 בעקבות שידור כתבתו של רביב דרוקר, שחשפה את הפרשה. בכתבה נטען, בין היתר, כי הזוג נתניהו ביזבזו 131 אלף שקל באותו שבוע בלונדון.

ועדת האתיקה, שתדון בעניין בקרוב, מוסמכת לתת לנתניהו אזהרה, התראה, נזיפה או נזיפה חמורה.



בנוסף, בתביעה, שהוגשה אתמול לבית משפט השלום בתל אביב על ידי עורכי הדין יעקב וינרוט ועודד גזית, נטען כי "הכתבה של ערוץ 10 הציגה סיפור מעוות ומסולף בצורה זדונית ומגמתית, על ידי גורם עוין לח"כ נתניהו, במסגרת מסע השמצה והכפשה שנועד לפגוע במעמדו הפוליטי והציבורי, וזאת מבלי שנבדקו העובדות לאשורן על ידי הערוץ". כמו כן, נטען כי כתוצאה מהפרסומים נגרם לנתניהו נזק של ממש.

בלשכת נתניהו טענו שלשום בערב כי במכתב מינואר 2007 (חצי שנה לאחר הנסיעה ללונדון) אישרה ועדת האתיקה בדיעבד את נסיעותיה בעבר של שרה נתניהו. ואולם מבדיקה שנערכה אתמול התברר כי במכתב לא היתה כל התייחסות לנסיעה ללונדון, מאחר שנתניהו לא פנה כלל בעניינה לוועדת האתיקה. ב-2002 אסרה ועדת האתיקה על חברי כנסת לצרף את נשותיהם לנסיעות לחו"ל על חשבון הגוף שמזמין אותם, אם אינן נוטלות חלק פעיל עצמאי בנסיעה - למשל, הרצאה של אשת הח"כ או פעילות ציבורית אחרת שבגינה הרעיה מוזמנת בעצמה, ולא רק כבת לוויה לח"כ.

בכנסת אמרו עוד כי בהמשך של המכתב, הודיעה ועדת האתיקה על התנגדותה לצירופה של שרה נתניהו לנסיעה אחרת לחו"ל. בכנסת הוסיפו כי מימון הוצאותיו של נתניהו למכבסה ולמספרה על ידי גוף זר עלול להיחשב למתנה אסורה לפי חוק המתנות. לדבריהם, יש אישור שגוף זר יממן את הוצאות הטיסה והאש"ל לחבר הכנסת, אך לא הוצאות כמו כביסה, מספרה ותיאטרון. נתניהו טען כי מימן מכיסו את כרטיסי התיאטרון שלו ושל רעייתו.

סוגיה נוספת עוסקת במימון הוצאות האבטחה. לפי כללים שקבעה לפני שנתיים וחצי ועדת משנה של ועדת הכספים כי ראש ממשלה לשעבר המבקש לטוס במחלקה ראשונה וללון במלון יקר מזה שהוצע לו ¬ חייב לממן את ההפרש מכיסו, גם בעבור מאבטחיו. בקשר לנסיעתו לחו"ל של נתניהו ללונדון, נטען בכנסת כי לא היה צריך לחייב את המדינה או השב"כ בהוצאות.

על פי כתב התביעה, "במשך כל תקופת שהותו בלונדון נתניהו אכן נפגש ואירח אישים במלון שבו התגורר. הוצאות האירוח נזקפו לחשבון חדרו, כמקובל. זה מסביר את הצורך
בבחירת מלון מכובד בלונדון".



ביחס לטענה כי הזוג נתניהו הוציאו סכום של כ 11 אלף שקל עבור כרטיסי תיאטרון, השיבו השניים כי הסכום האמיתי היה 5,500 שקל עבור ביקור אחד בתיאטרון, ששולם על ידי נתניהו באופן אישי. עוד נטען בתביעה כי נתניהו שילם מכיסו כ 12 אלף שקל לכיסוי הוצאותיו האישיות. וינרוט וגזית הוסיפו כי נתניהו לא קיבל אף מתנה, אלא כיסוי הוצאות בלבד מהגופים המזמינים, שהזמינו אותו לפעילות ציבורית. לטענת נתניהו, עבור הוצאות הנסיעה שילמה הכנסת, ומי ששילם עבור הוצאות השהייה לא היה ארגון קטן, אלא ארגון הבונדס והקהילות היהודיות בבריטניה.



עוד טוען נתניהו כי במהלך שבוע ההסברה הוא הופיע מבוקר עד ערב בעשרות רבות של הופעות ברשתות הטלויזיה והרדיו השונות.



מערוץ 10 נמסר כי "כל מה שנאמר בכתבתו של רביב דרוקר מבוסס על מסמכים שהגיעו לידינו".



מלשכת נתניהו נמסר: "העיסוק באישור של ועדת האתיקה הוא קטנוני, ובמקום לעסוק בשליחות ההסברתית החשובה שביצע נתניהו בזמן המלחמה, שחשיבותה עצומה, מתעסקים באישור הוועדה. לשכת נתניהו איתנה בדעתה של היה צורך לבקש אישור מוועדת האתיקה לאחר שיו"ר הכנסת ביקשה באופן אישי מנתניהו לצאת לשליחות".



לפני כחודש הגישה שרה נתניהו תביעת דיבה נגד עיתון "מעריב", בעקבות שתי כתבות שפורסמו עליה ועל בנימין נתניהו. על פי התביעה, בכתבה הראשונה, שכותרתה "הזיכרון הקצר של נתניהו מכה שנית", צוטט נתניהו כמי שאומר כי בזמן כהונתו כראש ממשלה הסתיימה שביתת הסטודנטים תוך כמה ימים. נתניהו טוענת בתביעה כי הדברים לא נאמרו על ידי בעלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully