וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח נציב קבילות החיילים: צה"ל הפעיל במלחמה בלבנון אנשי רפואה לא כשירים

יובל אזולאי

20.5.2007 / 16:55

הדו"ח אף מגלה כי איש מילואים נשלח להסיע משאית תחמושת אף שלא ידע לתפעל משאית



חיילי מילואים זומנו להשתתף במלחמת לבנון השנייה בתפקידים שהם אינם מיומנים בהם. בחלק מן המקרים, הפעלת אנשים אלה בלחימה נמנעה רק בשל התערבות בזמן אמת של נציב קבילות החיילים. כך עולה מדו"ח הנציב, תא"ל (במיל') אבנר ברזני, שהותר היום (ראשון) לפרסום. הדו"ח מפרט שלושה תוך שורה של מקרים שהוזכרו בתלונות.



מן הדו"ח עולה כי בזמן המלחמה הוזעק חובש ששהה במשך 12 שנה בחו"ל. הוא סופח לגדוד צנחנים אף שבמשך כל שנות שהותו בחו"ל בנכר לא עבר אימון מקצועי ולא הועסק בתפקידו הצבאי. במקרה אחר הוזמן רופא לשירות מילואים בדרישה שישמש רופא של אחת מיחידות השדה. כל מחאותיו על כך שכבר מספר שנים הוא אינו עוסק ברפואה קלינית לא הועילו. רק התערבות של נציב קבילות החיילים מנעה את העסקתו כרופא בזמן המלחמה.



במקרה שלישי, חייל מילואים נקרא בצו חירום במהלך המלחמה לשמש כנהג משאית ולהוביל תחמושת, למרות שאינו מוכשר לכך - הוא מהנדס מחשבים במקצועו, ולא עבר "רענון נהיגה" כמתחייב בהוראות. בעת הנהיגה, משלא הצליח לתפעל את המשאית, התקשר החייל למפקדו וסיפר לו על כך. הוא ביקש שיצורף אליו מלווה, עד שיחוש בטוח מספיק כדי לנהוג לבד - אך המפקד השיב שהדבר אינו אפשרי, וניסה להדריכו בטלפון כיצד לנהוג במשאית. משחזר החייל לבסיסו הוא נבחן בנהיגה, והחונך קבע כי עליו לעבור השתלמות של 12 שעות. למרות כל אלה, המשיך בהסעת משאיות תחמושת בלי שעבר השתלמות.



הנציב ברזני כותב, כי התעלמות מכשירות החיילים למשימות לצורך מילוי מכסות כוח-האדם חמורה אף יותר מאי-עמידה במכסות, שכן היא "יוצרת מראית עין מטעה, ובעת מבחן עלולה להכשיל את המשימה". הוא מציין כי הגיעו ללשכתו תלונות נוספות של אנשי מילואים המתייחסות למלחמת לבנון השנייה, בין השאר על מחסור בציוד בסיסי, אך מסביר שבחר שלא לייחד לכך פרק בדו"ח, "משום שיש ועדות שונות שעוסקות רק במלחמה".



דו"ח קבילות החיילים שהוגש היום לחברי וועדת החוץ והביטחון של הכנסת מתייחס לשנת 2006. בשנה זו הוגשו 6,076 קבילות, ויותר מ-60% מהן נמצאו מוצדקות. מספר הקבילות של חיילים בשירות חובה עלה ל-4,098 קבילות על ידי חיילים בשירות חובה, גידול של כ-5% לעומת השנה הקודמת.



ניכרת עלייה במספר התלונות על יחסי מפקדים לפקודיהם, בין השאר על אלימות, אטימות ונוקשות יתרה מצד מפקדים. 37% מקבילות אלו נמצאו מוצדקות. לדברי הנציב, בחלק מן המקרים הועברו הטיפולים בקבילות אלה לידיעת רשויות הצבא, והאחראים הועמדו לדין ואף שוחררו מצה"ל: "מעמדו של החייל הולך ומשתפר משנה לשנה. החיילים דעתניים יותר וקובלים יותר ונאבקים על זכויותיהם. הם לא מוכנים לספוג השפלות", אמר הנציב.



לדברי ברזני, רוב הקבילות הוגשו על ידי חיילים המשרתים ביחידות עורפיות ואילו חיילים מיחידות קרביות נמנעים במקרים רבים להגיש קבילות נגד מפקדיהם. הנציב ציין לחיוב את היעלמותן של תלונות על התבטאויות גזעניות של מפקדים. בדו"ח לשנת 2005 היו 14 קבילות כאלה, ואילו ב-2006 לא הוגשה אף קבילה על התבטאות גזענית של מפקד לפקודיו.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully