וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר אירני: אובמה הבטיח להושיט יד אך עשה ההיפך

ניר יהב ומשה חי הגיגת

7.11.2012 / 14:06

בעוד הנשיא הנבחר זכה לתגובות חמות בעולם על זכייתו, באירן הבטיחו: "לא נשכח את פשעי האמריקאים לעולם". גם בחמאס מתחו ביקורת: "עליו לשנות את מדיניותו ביחס לפלסטינים"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

באירן, כמו בכל העולם, מתחילים גם כן להתרגל בשעות האחרונות לתוצאות הבחירות בארצות הברית ולבחירתו המחודשת של הנשיא ברק אובמה לתפקיד. בהקשר זה, ובמיוחד לנוכח הדיווחים בשבועות האחרונים במסגרת מערכת הבחירות לגבי אפשרות למשא ומתן ישיר בין ממשל אובמה למשטר האירני, מתפרסמות במדינה שורה של התבטאויות מצד שלוש דמויות משפיעות בפוליטיקה האירנית - שלושת האחים לאריג'אני.

יו"ר הרשות השופטת של אירן, האייתוללה צאדק לאריג'אני אמר היום (רביעי) במסגרת מפגש של ראשי מערכת המשפט האירנית כי "אובמה נבחר לפני ארבע שנים בסיסמה של שינוי והושטת יד לאירן תוך שיתוף פעולה, אולם פעל בהיפוך גמור והביא לסנקציות על אירן. לכן, זה טבעי שהאירנים לא ישכחו את פשעי האמריקאים לעולם. הקשרים עם ארצות הברית אינם דבר פשוט, ואחרי כל כך הרבה לחצים ופשעים מצד ארצות הברית, זה לא דבר של מה בכך ליצור עמה קשר בן-לילה, ואל להם לאמריקאים לחשוב שבבואם לשבת על שולחן הדיונים עם אירן הם יכולים לקבל מהאירנים מחוות".

אחיו הגדול של לאריג'אני, מוחמד ג'ואד, המשמש כיו"ר המועצה לזכויות האדם באירן ויועץ בכיר למנהיג חמינאי, אמר היום באותו הקשר במסגרת כנס אקדמי: "דיאלוג עם ארצות הברית איננו טאבו או איסור. אם האינטרס של המשטר ידרוש זאת, אנחנו ננהל דיאלוג עם ארצות הברית גם במעמקי הגיהנום". האח השלישי, עלי לאריג'אני, יו"ר המג'לס, אמר כי ארצות הברית נכנסה להרפתקה בהקשר לפעילות הגרעין האירני, על אף שאירן הצהירה כי פעילותה זו היא רק למטרות שלום. "זו הייתה ארצות הברית שבכל פעם שבה התנהל משא ומתן העלתה עוד טענות וייצרה עוד בעיות".

"על הממשל להפסיק לתמוך אוטומטית בישראל"

גם בארגון חמאס מסרו תגובה קרה לזכיית אובמה, וקראו לו לשנות את מדיניות החוץ שלו כלפי הסוגיות הפלסטיניות והערביות. "ממשלו של אובמה חייב לבחון מחדש את מדיניותו ביחס לנושא הפלסטיני. הממשל האמריקאי צריך להפסיק לתמוך באופן אוטומטי בישראל ולסייע לפלסטינים להשיג את זכויותיהם הלגיטימיות", אמר דובר הארגון, סאמי אבו זוהרי.

גם בג'יהאד האיסלמי טענו כי זכייתו של אובמה "לא תועיל בדבר לפלסטינים". בכיר הארגון, חאלד אל-בטש, מסר כי דבר לא ישתנה "משום שאובמה פועל בהתאם לאסטרטגיה ידועה והיא תמיכה בכיבוש הישראלי". לדבריו, ארצות הברית תמשיך לראות בישראל בעלת ברית, ולכן אין סיכוי שתשנה את מדיניותה. "חשוב לנו שהממשל האמריקאי ישנה את התבוננותו כלפי הסוגיה הפלסטינית ולא ייטה תמיד לטובת ישראל", ציין.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ויו"ר הרשות הפסלטינית אבו מאזן. Charles Dharapak, AP
מקווים לכהונה של שלום, יציבות ודמוקרטיה. אובמה ואבו מאזן/AP, Charles Dharapak

בהנהגת הרשות הפלסטינית, לעומת זאת, ברכו את הנשיא על בחירתו. יושב ראש הרשות, אבו מאזן, הביע תקווה שאובמה "ימשיך להשקיע מאמצים למען השגת שלום במזרח התיכון". בכיר הרשות ד"ר סאיב עריקאת הביע תקווה כי כהונתו של אובמה "תהיה כהונה של שלום, יציבות ודמוקרטיה, ושבמהלכה ימומש פתרון שתי המדינות וישראל תיסוג לגבולות 67'". הוא עוד אמר כי הפלסטינים מקווים שאובמה יעמוד לצדם כשיפנו בקרוב לאו"ם בבקשה לשדרג את מעמדם באו"ם. "אובמה צריך להפסיק את מדיניות ההתנחלויות ולא לפעול כדי למנוע את המאמצים הפלסטינים באו"ם".

האחים המוסלמים במצרים: "ממתינים לשינוי שהבטיח"

בשאר העולם הערבי, מסרו גם כן את ברכתם לאובמה. נשיא מצרים, מוחמד מורסי, הביע תקוותו "לחיזוק הידידות בין שתי המדינות על מנת לשרת את האינטרסים המשותפים שלהן, בעיקר צדק, חירות ושלום", במברק שפורסם בסוכנות הידיעות המצרית MENA. בכיר בתנועת האחים המוסלמים, ד"ר עיסאם עריאן, אמר בתגובה כי העם המצרי והעולם כולו "ממתינים לשינוי שהבטיח הנשיא אובמה במהלך מערכת הבחירות". ד"ר עריאן אמר כי היחסים בין מצרים לעולם בעקבות הניצחון של אובמה יישארו יחסים "מאוזנים המבוססים על כבוד הדדי", והעריך כי הוא יוביל אולי למציאת פתרון למשבר הסורי.

המורדים בסוריה התייחסו לזכייה, והביעו תקווה שפתרון המשבר בסוריה יעמוד בראש סדר העדיפויות של אובמה. "אנו מברכים את אובמה ומקווים שיציב את סוריה בראש סדר העדיפויות של מדיניות החוץ של ממשלו", נמסר מהמועצה הלאומית הסורית - גוף האופוזיציה המרכזי למשטרו של נשיא סוריה, בשאר אסד. "זאת במטרה לסיים את המשבר במדינה ולהבטיח שדרישותיהם של העם הסורי ייענו, בדיוק כפי שהעם האמריקאי מימש את חירותו בבחירות".

נאום ברק אובמה לאחר ניצחונו. רויטרס
העולם מברך. אובמה לאחר זכייתו/רויטרס

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, קידם בברכה את ניצחונו של אובמה, והביע תקווה שתהיה לו השפעה חיובית על היחסים בין ארצו לבין ארצות הברית. גם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב הגיב, ואמר כי מוסקבה מוכנה לקיים שיתוף פעולה עם הממשל במידה שוושינגטון תהיה מוכנה. "נמשיך לפעול לצד הממשל הזה", אמר לברוב בראיון לעיתון רוסי. "אנו מוכנים, על בסיס שוויון והדדיות ורווח וכבוד משותפים, להרחיק לכת עד כמה שהממשל האמריקני יהיה מוכן", אמר.

"בחירה מובהקת של אמריקה פתוחה ומאוחדת"

גם בעלות הברית של ארצות הברית בשאר היבשת פרסמו תגובות לתוצאות הבחירות בארצות הברית. באיחוד האירופי פרסמו הודעה משותפת: "ארצות הברית הינה שותפה אסטרטגית מרכזית של האיחוד האירופי, ואנו מצפים להמשיך את שיתוף הפעולה ההדוק שנרקם עם הנשיא אובמה במהלך ארבע השנים האחרונות, להוסיף ולחזק את הקשרים שלנו ולהתמודד ביחד עם אתגרים עולמיים, כולל בתחומי הביטחון והכלכלה".

נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, שיבח את בחירתו של אובמה, ותיאר אותו כ"בחירה מובהקת של אמריקה פתוחה ומאוחדת, המחויבת באופן מלא בזירה הבינלאומית". לדבריו, זכייתו של אובמה "תחזק פעם נוספת את השותפות בינינו ותקל על השבת הצמיחה הכלכלית בארצותינו, המאבק באבטלה ומציאת פתרון למשברים הפוקדים אותנו, בעיקר במזרח התיכון".

בגרמניה ובבריטניה מסרו תגובות דומות. "ברכות חמות לידידי ברק אובמה. אני מצפה בקוצר רוח להמשך העבודה המשותפת", אמר ראש הממשלה הבריטי, דיוויד קמרון. קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ציינה: "הערכתי מאוד את פגישותינו המרובות ואת שיחותינו אודות כל הסוגיות הקשורות לפיתוח מערכת היחסים הגרמנית-אמריקאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully