וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומני עם מדינה אחת או שתיים?

ג'רמי בן עמי

28.7.2012 / 12:07

ביקורו של מיט רומני הוא הזדמנות להוכיח את מחויבותו לישראל. ג'רמי בן עמי מקווה שהמועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית יוכיח כי הוא תומך בפיתרון שתי מדינות לשני עמים

מיט רומני ינחת בישראל היום (שבת), ויחנה בירושלים כחלק מהקמפיין הארוך והשוחק שלו. כמו הנשיא ברק אובמה ומתמודדים רבים לפניו לנשיאות, רומני מחפש את היתרון הפוליטי שישיג, כשיוכיח באופן אישי את מחויבותו לישראל, ולמערכת היחסים בינה לבין ארצות הברית. אני אסיר תודה על כך שפוליטיקאים אמריקאים מכל רחבי הקשת האידיאולוגית רואים תועלת במחויבות עמוקה לביטחון המולדת היהודית. כיהודי אמריקאי שפועל למען ביטחונה של ישראל ואיכות חיי תושביה אני גם מודה על כך שלאורך זמן, רבים מן הפוליטיקאים שלנו הכירו בכך שביטחון ישראל תלוי בהשגת פתרון של שתי מדינות לשני עמים ובפתרון הסכסוך המתמשך בינה לבין העם הפלסטיני.

מיט רומני, יולי 2012. AP
עליו להשתמש בפלטפורמה של ביקורו כדי לקבוע בבירור כי הוא בוחר לעמוד לצד הרוב המכריע של יהודים אמריקאים וישראלים התומכים בפתרון שתי מדינות. רומני/AP

ביקורו של מר רומני בישראל מהווה הזדמנות מצוינת עבורו להביע בפעם הראשונה את תמיכתו בפתרון שתי מדינות לשני עמים. בעשותו כן, הוא יוכיח כי הוא עומד עם הרוב המכריע של אמריקאים וישראלים, כמו עם כל ממשלות ארצות הברית וישראל בשנים האחרונות. בפוליטיקה האמריקאית הופיעה לאחרונה "השדולה למען מדינה אחת". מדובר בקבוצה קטנה, אך קולנית, של פוליטיקאים הקוראים לישראל לספח את השטחים באופן חד צדדי, לתת לפלסטינים "זכויות" מיעוט מצומצמות ולמחוק את קווי שביתת הנשק של 1949 לצמיתות.

בכך, הם משרתים את האידיאולוגיה של קבוצה קטנה בקרב הימין האמריקאי של יהודים ונוצרים ציוניים אשר זוכים למימון ממספר מיליארדרים ומיליונרים בולטים. מממני קמפיין זה אינם מייצגים את הדעה הרווחת בקרב יהודי ארצות הברית, ובכספם הם משפיעים על השיח הפוליטי האמריקאי בנושאי המזרח התיכון וישראל באופן שאינו מייצג את חלקם בציבור.

דיווח: מיט רומני יבקר בישראל במהלך הקיץ הקרוב

גינגריץ': "העם הפלסטיני הוא עם מומצא"

"השדולה למדינה אחת", והמיליארדרים שמשקיעים בה כסף, לא מחזיקים באותן עמדות כמו אלו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אשר הצהיר את מחויבותו לפתרון של שתי מדינות לסכסוך, וגם לא עמדת קודמו בתפקיד. עמדותיהם עומדות גם בניגוד למדיניות אמריקאית ארוכת שנים וחוצת מפלגות, שהתבטאה בממשלים אמריקאים שפעלו במשך עשרות שנים למציאת פתרון מוסכם לסכסוך הישראלי- פלסטיני על בסיס הנוסחה של שטחים תמורת שלום.

ב-20 השנים האחרונות, התפרסמו מסמכים בינלאומיים רבים אשר מספקים קווי מתאר ברורים לפתרון של שתי מדינות, הכוללים: מדינה פלסטינית על בסיס קווי 67' עם חילופי שטחים מוסכמים, פתרון מוסכם לבעיית הפליטים, וירושלים כבירת שתי המדינות. מתווה זה כבר ברור ומקובל, אך חסר את הרצון הפוליטי להביא את ההבנות הללו לכדי מיצוי. השדולה למדינה אחת ותומכיה רוצים שאמריקאים יאמינו כי הכחשת זכויותיהם של הפלסטינים באופן קבוע לא תוביל לעוד אלימות ושפיכות דמים, אלא דווקא יהפכו את ישראל למקום בטוח יותר. לדידם, הפיכת ישראל למדינה בה רק לחלק מהתושבים יש זכויות פוליטיות גם לא יפגע באופייה הדמוקרטי. לא כך היא. במקרה הטוב מדובר ברעיונות הזויים ובמקרה הגרוע, במהלכים פזיזים שיאיימו על עתידה של ישראל, ועל חייהם של ישראלים ופלסטינים הסובלים תחת הסכסוך המתמשך.

השדולה ומממניה מנפצים את הקונצנזוס המפלגתי הרחב והופכים את ישראל לכדורגל פוליטי, בשם השגת רווח פוליטי מדומה. ראינו זאת במהלך הבחירות המקדימות במפלגה הרפובליקנית, כאשר המועמד ניוט גינגריץ' התחיל להתעקש שהעם הפלסטיני הוא עם "מומצא", אף כי קודם הבחירות אמר עליהם כי "בקרב העולם הערבי הם בין העמים הבינלאומיים והמתקדמים ביותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הביקור הוא הזדמנות

עכשיו, כאשר המיליונים של שלדון אדלסון זורמים אל, ולא נגד מיט רומני, וכאשר תורמים נוספים התומכים במפעל ההתנחלויות הישראלי מכוונים את משאביהם לבניית נשיאותו של רומני – נשאלת השאלה כיצד הוא יפעל. ביקורו הוא על כן הזדמנות מצוינת לקבוע, כי הממנים האלה לא ישפיעו על עמדותיו בנושא חשוב זה.

אנחנו יודעים שישנן דרכים רבות להיות בעד ישראל. האוהל הפרו-ישראלי גדול והקונצנזוס בו רחב. כמעט כל מי שבאוהל מכיר בכך שעתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית וכמולדת לעם היהודי תלוי בפתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. מיט רומני צריך להשתמש בפלטפורמה של ביקורו כדי לקבוע בבירור כי הוא בוחר לעמוד לצד הרוב המכריע של יהודים אמריקאים וישראלים העומדים בתוך האוהל הפרו-ישראלי והתומכים בפתרון שתי מדינות – ולא להצטופף מחוצה לו עם קומץ קטן אבל אמיד של תומכי הסיוט של מדינה אחת.

עתידה של ישראל - והאינטרס האמריקני לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני – חשובים מדי כדי לאפשר לפיתויי המימון הפוליטי לעוור את עיניו לסוג הידידות והתמיכה שהמולדת היהודית זקוקה לו באמת.

הכותב הוא מייסד ונשיא השדולה האמריקאית "J Street"

  • עוד באותו נושא:
  • מיט רומני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully