וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשאר רק בתחתונים: ערבי-ישראלי יפוצה לאחר שהושפל לפני טיסה

24.7.2016 / 12:23

ד"ר חאלד פוראני עבר תשאול שהגדיר "מפורט ותמוה" כשהמתין לטיסה מפריז, לשם נסע בשליחות אקדמית ולא הורשה לעלות עם מחשב למטוס. אל על מסרה כי קיבלה את החלטת בית המשפט והיא תגיב על פי דין

טיסת אל על מניו יורק לנתב"ג - IFB וסינקים של נוסעים עם אור רביד. מערכת וואלה!
נוסף לפיצויים, המדינה וחברת התעופה יתנצלו בפני פוראני. מטוס אל על בניו יורק/מערכת וואלה!

בית משפט השלום בחיפה פסק לפני כשלושה שבועות כי חברת התעופה "אל על" והמדינה ישלמו פיצויים בגובה 9,000 שקלים לד"ר חאלד פוראני, תושב העיר בן 43, שלפני כשנתיים עבר בידוק ביטחוני משפיל בשדה תעופה בפריז, כשביקש לעלות לטיסת החברה חזרה לישראל. עוד פסק בית המשפט כי אל על והמדינה יתנצלו בפני פוראני על הפגיעה שחווה.

בכתב התביעה, שהוגש בידי עו"ד אלבר נחאס, פרש פוראני את פרטי האירוע שהתרחש כששב משליחות אקדמית מטעם אוניברסיטת תל אביב, בה הוא עובד כמרצה לאנתרופולוגיה ולסוציולוגיה. לדבריו, עבר תשאול "מפורט ותמוה", שכלל שאלות על חייו הפרטיים ועל המחקר שערך - היכן יפורסם, חשיבותו ומקור המימון שלו. הוא ציין כי לאחר ששאל את הבודקת הביטחונית בשדה התעופה לפשר התשאול, נענה כי הדבר מעניין אותה אישית.

עוד בוואלה! NEWS:
אלאור אזריה משנה גרסה: טוען שהמ"פ סטר לו לאחר הירי בחברון
חרף הגינויים: ירושלים ממשיכה לקדם בנייה מעבר לקו הירוק
יריבו של ארדואן על הכוונת: יועצו הקרוב ואחיינו נעצרו בטורקיה

ד"ר חאלד פוראני, הפקולטה למדעי החברה אוניברסיטת תל אביב. אוניברסיטת תל אביב, אתר רשמי
סירב למסור את מחשבו כדי לשמור על החסינות האקדמית של מחקרו. ד"ר חאלד פוראני/אתר רשמי, אוניברסיטת תל אביב

בסוף התשאול נתנה לו הבודקת מספר טלפון אליו היה אמור פוראני להתקשר לפני העלייה למטוס, כדי שאיש ביטחון נוסף יפגוש אותו. לאחר שעבר רישום לטיסה ("צ'ק אין") התקשר למספר שניתן לו ונקרא להתלוות לאיש הביטחון לבדיקה במכולה מחוץ לבית הנתיבות. לשאלתו לפשר הדבר, נענה פוראני כי נשמע צפצוף מנעליו, למרות שלטענתו לא שמע צפצוף כזה במהלך הבדיקה הביטחונית הקודמת שעבר. במהלך הבדיקה, שארכה כשעה שלמה, נאמר לו להתפשט ולהישאר עם תחתונים לגופו.

כשהסתיימה הבדיקה הנוספת נאמר לפוראני כי יוכל לעלות לטיסה, אך יהיה עליו להשאיר בשדה התעופה את המחשב הנייד שלו, את התיק האישי וכן שקית ובה מתנות שקנה בשהותו בצרפת. פוראני סירב לעלות לטיסה ללא הציוד האישי שלו, ובפרט חשש לחומר האקדמי ששמר במחשבו - שכלל ראיונות שערך, שלדבריו מצויים תחת חסינות אקדמית וקיים חשש לפגיעה בפרטיות המרואיינים ובטוהר האקדמי של המחקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

איש הביטחון דחה את בקשתו של פוראני לעלות לטיסה עם המחשב, אך אישר לו להוציא מהתיק ארנק וחומר קריאה מודפס. לדבריו, מסכת ההשפלות המשיכה בשעה שהמתין על האוטובוס שמסיע את הנוסעים למטוס. איש הביטחון שבדק אותו במכולה עלה לאוטובוס ולעיני כל הנוסעים הורה לו לרדת. הוא נלקח שוב למכולה, שם נאמר לו לחלוץ את נעליו ולהשאירן לבידוק. במקומן הוגשו לו נעליים אחרות, שהוצאו מהמזוודה שלו, ללא ידיעתו.

בכתב התביעה טען פוראני כי "כבודו האישי וכבודו האקדמי נרמסו, במיוחד לאור חובתו לשמור על הנתונים המחקריים של המרואיינים לפי הכללים המקובלים מכוח קדושת הטוהר האקדמי". פוראני ציין כי על אף שהדגיש את חשיבות השמירה על חומר המחקר זכה מאנשי הביטחון "ליחס משפיל ולאי-אכפתיות לעניין זה". בנוסף, טען פוראני כי האירוע גרם לו לעוגמת נפש, לבושה, לתחושות חרדה והשפלה, כמו גם לפגיעה בכבודו ובגופו.

מאל על נמסר בתגובה כי החברה קיבלה את החלטת בית המשפט והיא תגיב על פי דין.

התביעה שהגיש ד"ר פוראני היא רק אחת ממספר תביעות שכבר הוגשו ושיוגשו בקרוב נגד חברות תעופה ישראליות ונגד המדינה וגופים הכפופים לה, בשל השפלות שאזרחים ערבים נאלצו לעבור, לדבריהם, בטרם עלייתם לטיסות אל על. תביעה נוספת שהוגשה לאחרונה ושנידונה בבית משפט השלום בחיפה היא תביעתם של שני אזרחים ערבים, תושבי תל-שבע. בתביעה, שהוגשה גם היא על ידי עו"ד נחאס, טוענים השניים לאפליה על רקע השתייכותם הלאומית ולפגיעה בכבודם, לעוגמת נפש, השפלה ובושה.

השניים טסו לפני שמונה חודשים לספרד, לצפות במשחק ה"סופר קלאסיקו" בין קבוצות הכדורגל של ברצלונה וריאל מדריד. בטיסתם חזרה לישראל, לאחר שעברו בידוק ביטחוני כשעה וחצי לפני ההמראה, התבקשו להישאר בחדר סגור, בליווי מאבטחים. לשניים נאמר כי יוכלו לצאת מהחדר רק כדי לעלות למטוס. לטענתם, כשקבלו על כך נאמר להם: "זה מה שיש. אם אתם לא רוצים, אל תטוסו אל על".

בתום ההמתנה הארוכה לוו השניים למטוס על ידי אנשי הביטחון שנשאו עמם את הטלפונים והדרכונים שלהם והגישו אותם לדיילת. במהלך הטיסה פנתה דיילת לאחד מהם והודיעה לו כי המזוודה שלו נותרה במדריד. כשנחתו בישראל נאמר לו כי המזוודה תישלח במונית, בצהרי יום המחרת. לצורך כך הוא נאלץ לקחת יום חופש נוסף כדי להמתין למונית, אולם נהג המונית התקשר ואמר לו כי אין בכוונתו להיכנס לתל שבע ועליו להגיע ולאסוף את המזוודה שלו מחוץ ליישוב.

"לנפץ את אשליית הביטחון"

בעקבות מקרים דומים נוספים יש הקוראים לתבוע ולהחרים את חברות התעופה הישראליות. ג'עפר פרח, מנהל מרכז "מוסאוא", לזכויות האזרחים הערבים בישראל, אמר לוואלה! NEWS כי "החברות הישראליות מרוויחות מהסובסידיה הגבוהה שמוענקת להן כדי לממן את האבטחה והן משפילות את הנוסעים ממניעים גזעניים צרים".

הוא הוסיף כי "לא מדובר בביטחון אלא בחיסכון גזעני; בכל נמלי התעופה בעולם קיים ציוד שמאפשר בידוק בטחוני יעיל. אל על וארקיע מסרבות לשכור אותו ומעדיפות להרוויח על גב הנוסעים הערבים שלהן. הם מעדיפים בידוק פיזי גזעני ומשפיל, על פני בידוק יעיל שיש לו עלויות, למרות שהם מקבלים סבסוד ממשלתי גבוה לכיסוי הוצאות האבטחה".

ג'עפר פרח, מנכ"ל מרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערביים בישראל. פברואר 2016. AP
קרא להחרים חברות התעופה המבצעות "סלקציה גזענית". ג'עפר פרח, מנהל מרכז "מוסאוא"/AP

לדברי פרח בנמל התעופה בן גוריון הכניסו את השימוש בציוד המתקדם, דבר שהוזיל את ההוצאות על כוח אדם והקטין את ההשפלה שעוברים נוסעים ערבים. "אל על מסתתרת מאחורי הנחיות השב"כ למרות שרוב שדות התעופה בעולם מציעים לה להשתמש בציוד שמייתר בידוק פיזי משפיל דומה, ובחלק מהמקרים טוב יותר, לזה הקיים בנתב"ג, אמר.

הוא הוסיף כי הוא קורא להחרים את "הסלקציה הגזענית" של אל על וארקיע ולא לנסוע עמן וכי ארגונו ידאג להגביר את התביעות בנושא כדי שהדבר לא ישתלם כלכלית לחברות התעופה. עוד אמר כי ארגוני זכויות אדם יפרסמו בקרוב קריאה למדינות זרות למנוע הליכי בידוק "גזעניים" על אדמתן.

"הגיע הזמן לנפץ את אשליית הביטחון, מי שרוצה לבצע פיגוע יכול בקלות לעבור את מעגלי האבטחה בנתב"ג. רק לאחרונה ראינו כתבות על עובדים שהטמינו פצצות דמה בשדה התעופה. גם הפיגוע בשרונה, ממש מול הקריה מוכיח שסלקציה המבוססת על מראה אינה אפקטיבית", אמר פרח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully