וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון הפחית בעונשו של יונתן היילו, שהרג את האיש שאנס אותו

31.5.2016 / 11:30

היילו הורשע ברצח ירון איילין, שלטענתו אנס וסחט אותו פעמיים, משום שאיים לכאורה לעשות זאת בשלישית. בית המשפט שינה את האישום להריגה והפחית את עונשו ל-12 שנות מאסר. אמו אמרה לאחר ההחלטה: "אני שמחה ומאושרת. אלוהים יברך את צוות ההגנה". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עורך: לירן מוסלי, עורכת משנה: סיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן, צילום: רוני כנפו

בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) באופן חלקי את הערעור שהגיש יונתן היילו, צעיר ממוצא אתיופי שהורשע ברצח האדם שאנס אותו לטענתו, ונידון לעונש מופחת של 20 שנות מאסר. בית המשפט שינה את האישום להריגה, והורה על הפחתת עונש המאסר ל-12 שנים.

היילו נאסר כבר לפני שש שנים, ולכן נותרו לו שש שנים נוספות לריצוי העונש. עם זאת, הוא עשוי להשתחרר בעוד כשנתיים, אם יקוצר עונשו בשליש. כמו כן, הוא צפוי להגיש בקשת חנינה לנשיא ראובן ריבלין. היילו המתין יותר מחצי שנה מרגע שערער עד שנקבע דיון בעניינו. אמו של היילו אמרה בשיחה עם אחותו לאחר הקראת פסק הדין כי היא מאושרת ונרגשת. "אלוהים יברך את צוות ההגנה. אני שמחה מאושר. אני שמחה ומאושרת, אני מקווה שגם אתם תהיו מאושרים כמו שאני מאושרת כרגע", אמרה האם.

הכרעת השופטים גרמה להתרגשות רבה בקרב היילו והקהל שהגיע לאולם הדיונים. "זהו אחד מאותם מקרים שבהם המשפט אינו יכול להכיל את מלוא מורכבותם של החיים ושל הצער האנושי", נכתב בהחלטת השופטים, "זהו מקרה שמחייב איזון בין ההתחשבות במצוקת הפרט לבין שיקולי צדק כלל חברתיים, ובכלל זה השמירה על קדושת חייו של כל אדם, גם מי שפשע, והחשש מפני מתן הכשר לעשיית דין עצמית ולנקמה".

עוד בנושא:
אחרי שנה וחצי, הצעיר שהורשע ברצח האנס שלו עדיין ממתין להכרעה
גל תמיכה ביונתן היילו, שהרג את מי שאנס אותו
"פחדו של היילו מהאנס לא מספיק להוכיח הגנה עצמית"

יונתן היילו בהקראת ההחלטה בעניינו, בית המשפט העליון ירושלים. נועם מושקוביץ
היילו בהקראת פסק הדין בבית המשפט העליון, היום/נועם מושקוביץ

פסק הדין נפרס על פני 90 עמודים כשאת ההחלטה מוביל השופט חנן מלצר שקבע כי יש מקום לשנות את עבירת ההרשעה מרצח להריגה בשל "קנטור מתמשך" מצדו של הקורבן כלפי היילו. "אין להבין מדברי כי התנהגות היילו הייתה סבירה שכן הוא קיבל החלטה, אף אם ספונטנית, להרוג את המנוח ועל כן אין לפטור אותו מאחריות פלילית", כתב מלצר, "אלא שעליו לשאת בעונש ההולם את מעשיו. אדם אשר נפגש עם מי שהתעלל בו מינית ונלקח על ידו לאיזור חשוך ומבודד, קיים יסוד להניח כי הוא עומד לחוות התעללות מינית נוספת - הוא עלול להיכנע ל'תחושת הטבע האנושי' ולאבד את עשתונותיו".

היילו, תושב נתניה בן 25, הורשע בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד. הוא נמצא אשם ברצח ירון איילין בן ה-27 בשכונת קריית נורדאו בעיר בשנת 2010. הוא טען כי נסחט ונאנס פעמיים בעבר על ידי איילין, עוד לפני האירועים שהתרחשו בליל הרצח. לטענתו, איילין, בעל עבר פלילי שהורשע באונס, ניסה לסחוט ולאנוס אותו בפעם השלישית באותו לילה, ולכן הוא נימק את המניע למעשיו כהגנה עצמית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הפגנות תמיכה ביונתן היילו מחוץ לבית המשפט העליון הדן בערעורו. נועם מושקוביץ
הפגנת תמיכה בשחרור היילו, מחוץ לדיון בערעורו בבית המשפט העליון, דצמבר 2014/נועם מושקוביץ

לדברי היילו, שמיוצג על יד עו"ד אלון אייזנברג, הוא לא תכנן לפגוש את איילין באותו לילה. לטענתו, לאחר שנפגשו התפתח ביניהם דין ודברים ונשמעו בו גם הערות בעלות גוון מיני, שייתכן שהיה בהן כדי להוביל לתקיפה מינית נוספת מצדו של איילין. בשלב מסוים, כך לפי תיאורו של היילו, השניים התרחקו משאר האנשים שהיו בקרבתם, ואיילין הסתובב להטיל את מימיו. כשביקש להסתובב בחזרה, חנק אותו היילו, לאחר מכן הכה אותו בראשו ובאיבר מינו בלבנה וגרר אותו על הרצפה עד שמת. היילו הסגיר את עצמו למשטרה ואף שחזר את מעשיו בפני החוקרים.

בגזר הדין כתבו השופטים כי היילו פגע במעשיו בערך העליון - קדושת החיים. "השמירה על קדושת החיים היא העומדת בראש תכליות הענישה, במקום בו מדובר בנטילת חיי אדם. הזכות לחיות עומדת לכל אדם באשר הוא אדם, גם אם פשע וחטא, ודמו של כל אדם אינו הפקר", נכתב בהחלטת השופטים. "אף אם היה הנאשם קורבן למעשים איומים וקשים מצד המנוח, ישנן דרכים חוקיות להתמודד עם מעשים עבריינים כאלה ואין לתת לגיטימציה לנטילת חיים של אחר, גם בסיטואציות קשות ומורכבות".

יונתן היילו בהקראת ההחלטה בעניינו, בית המשפט העליון ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"התמיהה אף גדלה כשהקורבן הוא גבר". היילו, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בשבועות שלפני הדיון בערעור התנהל קמפיין, בין היתר ברשתות החברתיות, שקרא לבית המשפט לשקול מחדש את עונשו של היילו. בוואלה! NEWS פורסם גילוי דעת שנכתב במסגרת הקמפיין, ועליו חתומים 48 חברי כנסת, משפטנים בכירים, אנשי אקדמיה ופעילים למען זכויות נשים. בין החותמים על המסמך היו חברות הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), תמר זנדברג ומיכל רוזין (מרצ) ומרב מיכאלי (העבודה); פרופ' עמנואל גרוס והשופטת בדימוס סביונה רוטלוי; איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית בישראל; "עלם" – עמותה לנוער במצבי סיכון; ראש התכנית ללימודי מגדר במכללה האקדמית בית ברל, ד"ר רוני הלפרן, ורבים נוספים.

החותמים טענו כי על בית המשפט העליון להתחשב בערעור בנסיבות המיוחדות של הפגיעה המינית בהיילו, ולפרום את קשר השתיקה שאופף את נושא הפגיעה המינית בגברים. "לצופה מן הצד, לעתים לא יהיה ברור מדוע נפגע של תקיפה מינית אינו פועל על מנת למנוע את הפגיעה, או מדוע אינו מתלונן למשטרה. התמיהה אף גדלה כשהקורבן הוא גבר, שמבחינה חברתית נחשב לבעל סבירות גדולה יותר להתגונן באופן פעיל נגד התוקף", נכתב בגילוי הדעת. גילוי דעת נוסף שעליו חתומים מומחים מתחום בריאות הנפש התפרסם, וקרא לבית המשפט העליון להתייחס להיילו כנפגע טראומה מינית.

(עדכון ראשון: 7:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully