וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אדם אחד עם כוח עצום": כך הפך וינשטיין לממליך המלכים בישראל

יהושע בריינר

31.8.2015 / 15:30

דרכו של גל הירש למפכ"לות עוד רחוקה ומי שיכריע בסופו של דבר יהיה היועץ המשפטי, שבעבר כבר הפיל מינויי בכירים. גורם בכיר במערכת המשפט: "הוא מחזיק בכוח חסר תקדים, והוא בסך הכול פקיד. איפה המשילות?"

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

הסאגה הבלתי-נגמרת למינוי המפכ"ל הבא עוד רחוקה מסיום. בדרך צפויות עוד ישיבות של ועדת טירקל, הדלפות מצד המשטרה ומקורבים, מסמכים מעוררי תהיות ושמועות אינסופיות על מעשיות גל הירש לצד שר ההגנה לשעבר של גיאורגיה ועם יחידת הקומנדו של סוכנות הביון בקזחסטן. בסופו של יום, גם במקרה הנוכחי, הכל מתנקז אל החלטה של איש אחד - היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הוא שיכריע את עתידו של הירש. ממליך המלכים הבלתי-רשמי של מדינת ישראל יהיה זה שייקבע בחוות דעת אם יוכל להגן על המינוי בפני עתירות עתידיות לבג"ץ או שמא ייתן אור ירוק למינוי.

ניתן להתווכח על מידת התאמתו של הירש לתפקיד המפכ"ל: האם ראוי שתת-אלוף ייפקד על משטרת ישראל? האם יש בידיו את הניסיון הנדרש? האם הוא בעל יכולת מנהיגותית ראויה לנוכח עברו במלחמת לבנון השנייה? ואולם, על דבר אחד אין ויכוח – בלי הסכמה של היועץ המשפטי לממשלה על המינוי, הירש ימשיך לבלות את ימיו בערים כמו טביליסי במקום לפקד על כוחות המשטרה בהפגנות ולהוביל צוותי חקירה במאבק נגד השחיתות. ללא אישורו, המינוי לא יכול לעבור החלטה של הממשלה וכנראה שגם לא ייקבל את החותמת של ועדת טירקל.

למעשה, על פי וינשטיין יישק דבר: הוא יכול להחליט שהחומר המודיעיני שמוצג לפניו בימים אלה ראוי לבדיקה מעמיקה ואף לחקירה פלילית. החלטה שכזו תסגור את הגולל בפני הירש. מאידך, הוא יכול לקבוע שהחומר אולי שווה התעמקות, אך אין בו ממש. וינשטיין הוא לא רק המחליט, אלא גם הגורם שיחליט אם להעמיד את הירש לדין בהיותו גם התובע הכללי. כל הסמכויות אצל איש אחד.

לקריאה נוספת:
הירש: מתנהל נגדי מסע השמצות; נתניהו: האדם הנכון במקום הנכון
להביא משמעת למשטרה - ושקט להר הבית: תפקידי המפכ"ל
מינוי הירש יתעכב: ארדן ווינשטיין סיכמו על הארכת כהונת סאו

היועץ המשפטי יהודה וינשטיין, השבעת שרת המשפטים איילת שקד, מאי 2015. נועם מושקוביץ
על פיו יישק דבר. היועץ המשפטי וינשטיין/נועם מושקוביץ

אז מה בעצם קורה עכשיו? הצוות שהקים וינשטיין בראשות המשנים לו דינה זילבר ורז ניזרי בוחן אוסף של חומרי מודיעין שהיו עד עתה ברשות להלבנת הון ואגף המודיעין והחקירות של המשטרה. מדובר במידע שמעיד על מעשים פליליים לכאורה שביצעה החברה של גל הירש "דיפנסיב שילד" בעסקיה בעולם, בדגש על גיאורגיה. המקור של מידע מודיעיני שכזה יכול להגיע משלל גורמים: חברות מתחרות, שמועות בעולם העסקים, עבריינים שהתסבכו ומנסים להציל את עורם ואף מגופי ביטחון מקבילים בעולם. על כל מסמך מודיעיני שכזה מוזכר המקור במספר או בכינוי, אם מדובר במקור פעיל או במידע חד-פעמי (שמקורו בשמועות בלבד) ובהמשך מפורט בכמה שורות תוכן המידע.

על פי הפרסומים, אחד המידעים שהגיע מהבולשת האמריקנית (FBI) קושר את החברה של הירש לחשד לשוחד בארצות הברית. הצוות של ויינשטיין יחליט ב-45 הימים הקרובים אם יש בחומרים הללו ממש כדי להוביל לחקירה פלילית או שיש בהם כדי למנוע מהפרקליטות להגן על ההחלטה בפני עתירות אפשריות לבג"ץ. אין נהלים של בדיקה בטרם חקירה, כשרק בימים אלו בעקבות בג"ץ של ח"כ מיקי רוזנטל שהוגש על ידי עורכי הדין אלעד מן ויובל יועז בעניין פרשת "ביביטורס", החלו בפרקליטות לגבש נוהל מסודר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
המפכ"ל הנבחר גל הירש מחוץ לביתו, ראש העין. אוגוסט 2015. ניב אהרונסון
ימתין להחלטתו של היועץ המשפטי. המפכ"ל המיועד גל הירש/ניב אהרונסון

גורם בכיר במערכת המשפט מביט בפרשת הירש מהצד בייאוש. "הכוח שוינשטיין מחזיק כיום הוא חסר תקדים. התנהלות כזו, כפי שאנחנו עדים לה עכשיו, משתקת לחלוטין את עבודת הממשלה", אמר. "הרי איזה משמעות יש להחלטה של שר, שהוא נבחר ציבור, אם זה בסך הכל המלצה עבור היועץ המשפטי לממשלה? איפה המשילות? הוא בסך הכל פקיד", התלונן הגורם. לגורם אין שום נגיעה במינוי המפכ"ל, אולם הוא תומך בפיצול סמכויות היועץ. "הכול בבן אדם אחד: גם היועץ, גם המכריע במשפט הפלילי, גם המכריע במשפט האזרחי, גם המכריע במשפט המנהלי, גם מי שקובע מי יעמוד לדין וגם מי יעמוד בראש הצבא, בנק ישראל או המשטרה. מה הוא סופרמן?".

גורם פוליטי בכיר הצטרף לדברים ותוקף בחריפות את וינשטיין. "הסיטואציה שנוצרה בשנים האחרונות היא הזויה במקרה הטוב וחולנית במקרה הרע", טען. "לא הדרג הנבחר קובע מי ימונה לאיזה תפקיד, אלא וינשטיין. הרי כמעט על כל בן אדם במגזר הפרטי אפשר למצוא משהו והיום אפילו במגזר הציבורי. אז דרך כל מיני מידעים שכאלה הוא מתערב ומונע את המינוי. אם יש מידע פלילי, שייפתחו בחקירה ויגישו כתב אישום. מה שקורה עכשיו זה דבר לא נורמלי, זה לא צריך להיות במדינה מתוקנת". הגורם הבכיר הגדיר את ההתנהלות הנוכחית כ"פארסה" ואמר כי למעשה ויינשטיין מעקר מתוכן את ועדת טירקל. "אם הוא כבר עושה את הבדיקה שלו, למה יש את טירקל? בפועל הוא הממנה והמצב הזה פשוט הזוי", הוסיף.

שר הבינוי יואב גלנט, אוגוסט 2015. שלומי גבאי
השר יואב גלנט כבר נפגע מהחלטה של וינשטיין/שלומי גבאי

לאור הסערה סביב הירש, יש מי שנזכר בפרשת מינויו של יואב גלנט לרמטכ"ל - ויינשטיין הכריע שלא יוכל להגן על המינוי בבג"ץ על רקע פרשת הקרקעות של האלוף לשעבר. חקירה פלילית לא נפתחה בעניינו, אבל מי שלא רצה אותו כרמטכ"ל קיבל אותו כשר וכמשקיף בקבינט. במבט לאחור, אפשר לתהות אם לא היה מקום שהפרקליטות תתאמץ קצת יותר ותעמוד מאחורי החלטת הממשלה למנות את גלנט לתפקיד. ואולם, עמדתו של וינשטיין הכריעה את הכף לרעת גלנט.

נוסף על כך, לא ברור אם הנפנוף בחשש שהמינוי לא יעבור בבג"ץ הוא כה ממשי. בעבר כבר הכירו שופטי העליון בחשיבות של מינויים בתוך המשטרה לאור תפקידה הייחודי. כאשר עתרו פעילי ימין נגד מינויו של ניסו שחם לתפקיד סגן מפקד מחוז ירושלים בשל התבטאויותיו במהלך התנתקות נגד המתנחלים ("חרא עליהם, שיישרפו"), קבעו שלושה שופטים כי "בית המשפט יימעט להתערב בשיקולים המקצועיים הכרוכים במערכת המשטרתית ויעשה כן רק בנסיבות חריגות". הם הדגישו כי מה שצריך לעמוד מאחורי מינוי של בכירים במשטרה הוא "אמון הציבור".

האירוניה במינוי מחליפו של וינשטיין

האירוניה בענייני מינויים היא שלמעשה גם על מינוי מחליפו עשויה להיות לוינשטיין השפעה. לפני כשבוע התכנסה בבית משפט השלום בתל אביב הוועדה לאיתור יורשו של והיורש, כשבמערכת הפוליטית כבר סופרים את הימים עד לינואר 2016, אז ייכנס משפטן אחר לנעליו. גם חברי הועדה מודעים לעוצמה שיעניקו ליורש הצפוי ובשיחות סגורות הם מספרים על הכוח האדיר שצבר מוסד היועץ.

ראש הממשלה בנימין תקף בעצמו את כוונת שרת המשפטים איילת שקד לבחון את פיצול תפקידיו של היועץ המשפטי לממשלה. ייתכן שהוא כבר חושב על היום שבו יישב על הכיסא המועמד המועדף עליו, מזכיר הממשלה הנוכחי אביחי מנדלבליט, בתפקיד. עם זאת, הפרקליט הצבאי לשעבר סוחב מאחוריו קופת שרצים בדמות מעורבותו בפרשת הרפז. אם ייבחר, והסיכוי לכך גבוה, תימצא בוודאי העמותה הציבורית שתגיש על כך עתירה לבג"ץ שלפיה מנדלבליט אינו ראוי לשמש בתפקיד. ומי אמור להגן על המינוי? מחלקת הבג"צים הכפופה לויינשטיין.

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן בתרגיל פינוי בכלא כרמל, יוני 2015. ערן גילווארג
נתניהו נותן לו להתלכלך בבוץ. השר גלעד ארדן/ערן גילווארג

השאלה על כוחו של ויינשטיין צריכה להישאל בנפרד ממידת התאמתו של הירש לתפקיד. מה למעשה יודע אוגדונר על העשייה המשטרתית? האם הוא מבין בכלל מה משמעות של גיוס עד מדינה בפרשת במעורבות ארגוני פשיעה ומה המשמעות שלה? האם אוגדונר שכל חייו ידע להסתער יידע איך להתמודד עם רגישות של הפגנת הקהילה האתיופית בלב תל אביב? האם הוא מודע לכך שכקצין שהטיף לבני נוער על שירות משמעותי בצבא ביחידות קרביות, עליו להגן עתה על חופש ההפגנה של פעילי שמאל שרואים בשירות צה"ל בשטחים פשע?

ספק אם אדם בעל רקע כמו הירש יעמוד במבחן ומבחן ההוכחה בעניין הזה, אם ייקבל מתישהו חותמת כשרות של המשגיח ויינשטיין, מוטלת רק עליו ועל מי שמינה אותו, השר לביטחון פנים גלעד ארדן.

כמה ימים לפני תום 45 הימים שנקצבו לבדיקת היועץ יחגוג ארדן את יום הולדתו ה-45. בינתיים הוא מתמודד בזירה הנוכחית כמעט לבדו בקרב מול בכירי המשטרה לשעבר, אלופי צה"ל במילואים והעננה הפלילית מעל הירש. רק הבוקר, כמעט שבוע אחרי ההודעה על המינוי, התייצב נתניהו לצדו של ארדן אחרי ימים ארוכים בהם הותיר אותו לבד במערכה. השרים מעדיפים לתת לארדן להתלכלך בבוץ ומשולים לקהל בקרב אגרוף המעודד את היריבים לחבוט זה בזה.

אם ויינשטיין יכריע נגד או מאידך יימנע מהכרעה וייבקש להאריך את הבדיקה, צפוי לארדן יום הולדת עצוב ובודד והתמודדות עם מועמד אחר לתפקיד המפכ"ל. עד אז הוא צפוי להיאבק על החלטתו כמעט לבדו בקרב ארוך ומתיש עד הסיבוב האחרון. הבעיה היא שגם אם יעבור את משוכת טירקל והיועץ המשפטי לממשלה, כולם יחכו למעידה הראשונה של הירש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully