וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ-512 ועד תיק פישר: מה יעלה בגורל החקירות הרגישות שהשאיר ברכה?

6.7.2015 / 0:15

ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה אפרים ברכה גייס עדי מדינה חשובים, נקט טקטיקות מרחיקות לכת, דקלם חומרי חקירה ופיקד על התיקים הנפיצים ביותר. לאחר התאבדותו חוששים במשטרה: "בלעדיו זה יהיה הרבה יותר קשה"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

תת-ניצב אפרים ברכה שהתאבד אתמול (ראשון) בירייה היה מעורב בחקירות הרגישות ביותר בשנים האחרונות, בהיותו ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). בין היתר, ניהל גם את חקירת השחיתות הציבורית – פרשת "ישראל ביתנו" ופרשה 243 שהסתעפה ממנה, ובה חשודים גם חברי כנסת מכהנים. במשטרה מעריכים כי מותו של ברכה מותיר חור גדול בעבודתה של היחידה, בעיקר לאור יכולותיו לגייס עדי מפתח, אך מבטיחים: "לא יהיה ואקום".

בין השאר נזקף לזכותו של ברכה גיוסו של יו"ר המועצה האזורית שומרון לשעבר גרשון מסיקה לעד מדינה בפרשת ישראל ביתנו, כמו גם של כמה עדי מדינה נוספים בתיק. ראש יאח"ה לא פחד לנקוט טקטיקות סמויות מרחיקות לכת. כך, למשל, במהלך חקירת פרשת השחיתות ועת נוהלה חקירה סמויה נגד יועץ התקשורת רונן משה, הותקנו מצלמות נסתרות במשרדים על מנת לעקוב מקרוב אחרי פועלו של משה. בדיעבד המהלך הוביל לאיסוף ראיות חותכות המאששות את חשדות המשטרה.

התאבדותו של החוקר מספר 1 || סיקור מיוחד
72 שעות לפני התאבדותו, ברכה הודה: "כבר לא יכול יותר"
אחרי שניהלו קמפיין נגד ברכה, למה חסידי פינטו שותקים?
ברכה למקורביו לפני מותו: "בגלל הסמסים ישעו אותי"

משדר פולו להתאבדותו של אפרים ברכה. מאצ'י הוף
נקט טקטיקות מרחיקות לכת בפרשות הרגישות ביותר. תת-ניצב אפרים ברכה/מאצ'י הוף

ברכה ניהל כמעט לבדו בחקירות נוספות, בהן פרשת מעון ראש הממשלה. במקרה זה עלה החשד להוצאות מופרזות שנעשו בגיבויו של סמנכ"ל המעון עזרא סיידוף. ברכה לא היסס ללכת עד הסוף גם בחקירה נגד ראשי רשויות. בין היתר, הותקנה מצלמה נסתרת בעיריית רמת גן, במטרה לעקוב אחרי ראש העיר ישראל זינגר ואחרי העבירות המתבצעות לכאורה במשרדי העירייה. הוא אף זה שהביא למעצרם של ראשי עירייה החשודים בעבירות מין, ביניהם ראש עיריית אור יהודה דוד יוסף וראש עיריית חולון מוטי ששון, ועמד מקרוב אחרי ההתפתחויות בחקירות בעניינם.

זאת ועוד, ברכה היה בסוד העניינים בפרשת הרפז ונחשף לחומרי החקירה הרגישים בתיק, לרבות עשרות אלפי ההקלטות מתוך לשכתו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי. הוא ידע לדקלם על בוריו את כל חומר החקירה בפרשה זו ומעיניו לא נעלם שום פרט, כולל התבטאויות של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שלפיהן אהוד ברק היה מעורב בעסקאות נשק.

גם בפרשה 512, שהביאה למעצרם של בכירי עולם הפשע הישראלי, ברכה היה מעורב. בין השאר, הביא לפריצת דרך בגיוס עדי מדינה בפרשה. הוא אף סייע לא פעם למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרשת הדגל של המחלקה – התיק של רונאל פישר, וכן עקב אחרי החשודים וגייס צוות מיוחד לטובת העניין. "ללא ספק, זה (התאבדותו של ברכה) יעכב את החקירות האלו", אומרים במשטרה. "זה אמנם לא יפגע ולו במעט בעבודה שנעשתה עד כה והחקירות יימשכו, אבל בלי ברכה זה יהיה הרבה יותר קשה".

עוד באותו נושא

החוקר שהפך לאימת הפוליטיקאים: מי היה תנ"צ אפרים ברכה?

לכתבה המלאה
להב 433 היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן, דצמבר 2014. יותם רונן
"בלי ברכה זה יהיה הרבה יותר קשה". משרדי להב 433/יותם רונן

באשר למחליפו, בזמן הקרוב יכנס לנעליו ניצב-משנה ערן קמין, מי ששימש סגנו של ברכה בתקופה האחרונה. במשטרה אף מסמנים משבר קשה בדרג הקצונה הבכירה שנוצרה בעת כהונתו של המפכ"ל היוצא יוחנן דנינו, שכן השר לביטחון פנים גלעד ארדן מינה ממלא מקום למפכ"ל, מפקד מחוז תל אביב ניצב בנצי סאו, ולכן לא ניתן למנות קצינים חדשים לדרג הפיקוד הבכיר.

בשל הטלטלות שחוותה המשטרה בשנים האחרונות, בהן הפרשות שנקשרו בשמם של ניסים מור, חגי דותן, ברונו שטיין ועתה התאבדותו של ברכה, סובלת הקצונה הבכירה ממחסור חמור בניצבים ובתתי-ניצבים. כך, למשל, אין מפקד מחוז חוף זה שבוע; אין סגן מפכ"ל, תפקיד שגם בו מחזיק סאו; אין מפקד ימ"מ קבוע; ואין מפקד מחוז תל אביב קבוע, תפקיד שאותו ממלא באופן זמני יורם אוחיון, סגנו של סאו. "דנינו השאיר אחריו אדמה חרוכה", אומרים גורמים במשטרה. "העובדה שהשר לביטחון הפנים לא מינה מפכ"ל קבוע ולוקח את הזמן לא תורם כלל. הוא חייב למנות כמה שיותר מהר מפכ"ל שיעשה סדר".

(עדכון ראשון: 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully