וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני גזר הדין של ראש העיר: האם יש קשר לפרשת פישר?

1.5.2015 / 0:53

היום ייגזר דינו של ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר, שהורשע בין היתר במרמה והפרת אמונים. נסיבות החקירה נגדו וסתירות בעדותו בפרשת פישר שופכות אור על הקשר שהיה לו עם החשודים המרכזיים, רות דוד ורונאל פישר

ההקלטה באדיבות דוברות אוניברסיטת חיפה, עריכת וידאו: טל רזניק

בית משפט השלום בתל אביב יגזור היום (ראשון) את עונשו של ראש עיריית רמת השרון יצחק רוכברגר, שהורשע בדצמבר האחרון בעבירות של רישום כוזב, מרמה והפרת אמונים, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף. רוכברגר נחקר לראשונה כבר ב-2006 בחשד למעורבות בפרשה אחרת, אך זו הסתיימה בגניזת התיק בעניינם של כל המעורבים. רק ביוני 2008 נפתחה החקירה שהובילו לכתב האישום שבו הוא הורשע, והיא נערכה ללא כל התייחסות לחקירה הישנה שנגנזה. כמו כן, בשל העובדה כי חומרים מהחקירה הישנה לא עברו לעורך דינו של רוכברגר, ליאור אפשטיין, הוא הציג טענה זו כרשלנות של הפרקליטות ועשה בה שימוש כדי לחזק את טיעוני ההגנה במהלך המשפט.

אחת הסיבות לזמן הרב שעבר מאז החקירה הראשונה ועד להכרעת הדין – שגם ככל הנראה תביא להקלה מסוימת בעונשו של רוכברגר בשל טענת חלוף הזמן – היא המחלוקת בתוך הפרקליטות בנוגע לתיק. פרקליטת מחוז תל אביב דאז, רות דוד, חשבה שאין מקום להגיש כתב אישום בנושא. התעקשותו של פרקליט המדינה לשעבר משה לדור הביאה להגשת כתב האישום לבסוף, למרות חילוקי הדעות.

עוד בוואלה חדשות:
רפ"ק מלכה לחוקריו: "רות דוד גנזה תיקים עבור פישר"
פישר: יש לי היכרות אינטימית עם פרקליט המדינה. לדור: מעולם לא דיברתי איתו
"יש לו כסף? אני מביא אותו עוד הלילה": השיטה של פישר ומלכה

יצחק רוכברגר לשעבר ראש עיריית רמת השרון שמואשם בעבירות מרמה, ביהמ"ש השלום תל אביב. ניב אהרונסון
"פישר פנה אליי מיוזמתו". רוכברגר/ניב אהרונסון
"זה לא אני צדקתי או לדור צדק, זה בכלל לא משנה. כנראה שהוא צדק"

בכנס בנושא שחיתות שלטונית שהתקיים באוניברסיטת חיפה לפני כחצי שנה, עוד בטרם ידעה כי תיעצר בתוך כמה חודשים כחשודה מרכזית בפרשת רונאל פישר, סיפרה דוד על התיק המדובר. "התנהלות של ראש עיר שאני חשבתי שאין בה עבירה פלילית ושנתיים אחרי שפרשתי הוחלט להגיש בה כתב אישום. נתתי את זה ללדור, הוא חיכה שנתיים עד שפרשתי, עד שהגישו את כתב האישום", אמרה. "זה לא אני צדקתי או לדור צדק, זה בכלל לא משנה. כנראה שהוא צדק".

למען ההגינות יש לציין כי דוד לא היתה היחידה שחשבה שאין מקום להעמיד לדין את רוכברגר. גם פרקליטת המחוז שהחליפה אותה, אריאלה סגל-אנטלר שמתה ב-2013 חשבה שמדובר בתיק חלש. אלא שהדברים מקבלים משמעות חדשה לנוכח עדותו של ראש העיר במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לאחר מעצרו הראשון של עו"ד פישר ביולי האחרון. "ב-2007 או ב-2006 הכרתי אותו (את פישר - ג"ג) ביוזמתו כאשר הוגשו נגדי תלונות במשטרה על עניינים שונים", סיפר רוכברגר. "הוא התקשר אליי וביקש להיפגש במשרדו, ואז הוא אמר שהוא מרגיש צורך להחזיר לי טובה על כך שסייעתי לבית הספר שאשתו מנהלת ברמת השרון. הוא סיפר לי שסגניתי ובעלה היו אצלו לאחר שהיא, הסגנית, מסרה עדות במשטרה בנוגע לחקירה שהתנהלה נגדי וביקשו לבדוק מול רונאל כיצד ניתן לפעול להדחה שלי ולמנות אותה לראש העיר. הוא סיפר לי שהוא אמר להם שהוא לא מתכוון לייעץ להם בעניין שלי".

הוא הוסיף: "ירדנו למטה ואז ראיתי את שוקי פורר, ראש עיריית רחובות וחברי. אני, רונאל ושוקי עמדנו ושאלתי את שוקי 'מה לך ולו?', בחיוך. שוקי צחק ואני הלכתי לדרכי. כמה ימים לאחר מכן דיברתי עם שוקי בטלפון ושאלתי אותו מה לו ולרונאל, ואז הוא סיפר שרונאל הציע לייצג אותו תמורת 70 אלף דולר".

חוקר: "שוקי אמר לך שרונאל הציע לו סגירת תיק בתמורה לכסף?"

רוכברגר: "לא זוכר דבר כזה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

פורר: "אני יודע שגם לרוכברגר הוגשה הצעה על ידי פישר"

עם זאת, עדותו של פורר מספרת סיפור אחר. פורר סיפר בחקירתו לא רק שפישר הציע לו סגירת תיק תמורת תשלום, אלא שגם דיבר על כך עם רוכברגר, שסיפר לו שקיבל הצעה דומה. פורר סיפר כיצד הגיע לפגישה עם בנו ובמהלך הפגישה הציע רונאל עזרה בדחיית מועד הגשת כתב האישום (נושא שבאותו זמן היה קריטי בשל הבחירות המתקרבות, ג"ג) בשל קשריו לקצין משטרה בדימוס שהכיר לטענתו, את פרקליט המדינה דאז (שלטענתו מעולם לא פגש אפילו בפישר או מי מטעמו, ג"ג).

"כחודש לפני הבחירות של 2008, בחודש אוקטובר או ספטמבר, נפגשתי עם רונאל פישר במשרדו", סיפר בעדותו. "אני לא זוכר מי יזם את הפגישה הזו, הנושא שלה היה עזרה של רונאל פישר בדחיית הגשת כתב האישום. כששאלתי בכמה מדובר הוא אמר לי שהוא יודע שאני עובד ציבור ואני לא יכול לשלם סכומים גדולים, אבל הוא נקב למיטב זכרוני במשהו בין 70 ל-100 אלף דולר".

הקבלן יאיר ביטון בבית המשפט השלום בירושלים, אפריל 2015. טלי מאייר
"הוא אמר לי שהוא יודע שאני עובד ציבור ואני לא יכול לשלם סכומים גדולים". הקבלן יאיר ביטון בבית המשפט/טלי מאייר

חוקר: "סיפרת על כך למישהו?"

פורר: "סיפרתי על כך לאיציק רוכברגר, שהיה ראש עיריית רמת השרון. אני אפילו חושב שפגשתי אותו באותו יום ליד המשרד של רונאל פישר. אני יודע שגם לו הוגשה הצעה על ידי פישר. את זה רוכברגר אמר לי. לאחר שסיפרתי לרוכברגר על ההצעה של פישר, אז רוכברגר אמר לי שגם לו הציע פישר הצעה דומה".

חוקר: "מה אתה יודע על ההצעה של רונאל לרוכברגר?"

פורר: "הוא אמר לי לשאלתך שגם הוא סירב. היו אז חקירות נגד רוכברגר, אבל זה עוד היה לפני כתבי אישום. הוא (פישר - ג"ג) הציע לרוכברגר לסגור לו את התיק תמורת כסף, לא יודע איזה סכום. הוא לא שיתף אותי בסכומים, רוכברגר, ואני גם לא יודע איך אמר לו שיסגור".

פורר עוד סיפר כי שיתף את איש העסקים מוטי זיסר במידע על ההצעות שקיבלו, לדבריו, הוא ורוכברגר. גם קצין המשטרה ערן מלכה, הנאשם הראשי בפרשה, סיפר בעדותו במח"ש כחלק מהסדר עד המדינה שאליו הוא מקווה להגיע, שהתפרסם לראשונה בוואלה!NEWS, כי שמע מפישר שדוד סייעה לסגור תיק של ראש עיר או של סגן ראש עיר. "אני לא יודע איזה, כי רונאל לא אמר לי", סיפר לחוקרים. "נגנז באורח פלא מחוסר ראיות. גם שם אותו סיפור, עזרה של רותי, שהייתה פרקליטת מחוז".

"לא הייתי צריך אותו, ידעתי שהתיק ייסגר"

בעדותו של רוכברגר בפרשת פישר שאל אותו החוקר אם שמר עם פישר על קשר גם לאחר ששמע מפיו על התלונה המתהווה נגדו. "קשר רופף של שלום-שלום, גם לא שיחת טלפון. הוא לא נמנה עם חבריי", סיפר. לאחר מכן סיפר רוכברגר כי פגש את פישר, שייצג את העירייה בהליכים שונים, בכמה מקרים, וזה אף הגיע למשרדו. על פי עדותו של רוכברגר, הקשר האחרון ביניהם היה כשפישר ביקש שיקשר בינו לבין שי ברס, מנכ"ל נתיבי ישראל ואחד הנאשמים בפרשה. מפרטי כתב האישום עולה כי פישר פנה לברס, טען שיש חקירה נגדו והציע לו מידע מתוכה, וברס שילם לו.

"שוקי פורר קיבל את הרושם שרונאל הציע לך לשלם לו בתמורה לסגירת תיקים", הצהיר החוקר במח"ש בעדותו של רוכברגר. הוא טען בתגובה: "לא הייתי צריך אותו, אני ידעתי שהם ייסגרו. הוא לא הציע לי דבר כזה".

עורכת הדין, רות דוד, מגיעה להארכת מעצר בבית משפט השלום בירושלים, מאי 2015. טלי מאייר
"נתתי את זה ללדור, הוא חיכה שנתיים עד שפרשתי". רות דוד/טלי מאייר

רוכברגר הורשע בכך שבין השנים 2003 ו-2007 קיבל תקרת החזרים גבוהה מהרגיל - 6,000 שקלים במקום 500 - בעת שכיהן כמנכ"ל ומאוחר יותר כיו"ר הדירקטוריון של הקרן להשתלמות עובדי הרשויות המקומיות במקביל לכהונתו כראש עיריית רמת השרון. זאת משום שנאסר עליו לקבל שכר על עבודה שביצע שאינה קשורה לתפקידו כראש עירייה. לשם כך, הוא הגיש קבלות על הוצאות פרטיות כמו שיעורים פרטיים לבתו, קניות וארוחות במסעדות.

את ההוצאות האלה הוא רשם וזייף בצורה שנראית כאילו היו בענייני עבודה. כך, למשל, הגיש חשבונית על השיעורים הפרטיים באנגלית שלקחה בתו, גל, אולם השם על החשבונית היה "יצחק רוכברגר" כאילו שיעורי האנגלית נועדו לו. גם אירוח במסעדה בירושלים נכתב כ"אירוח כבאים" במסגרת העבודה, אף שמדובר היה בארוחה פרטית. הוצאות אלה הגיעו לסך של 118 אלף שקלים. במהלך משפטו טען רוכברגר כי ההחזרים הגיעו לו לפי החלטת הדירקטוריון וכי סבר שמדובר בתגמול חוקי. שופט בית משפט השלום, עדו דרויאן, כתב בהכרעת הדין: "הנאשם פעל באופן אקטיבי להטעיה ולהסתרה".

עו"ד ליאור אפשטיין מסר בתגובה: "איציק רוכברגר מסר לחוקרי מח"ש את כל הפרטים בנוגע לנסיונות הקשר בין עורך הדין העצור ובינו. הוא עשה זאת ביוזמתו ובתקופה שהדברים לא נשמעו מתקבלים בכלל על הדעת. מדהים המאמץ לשחרר רסיסי פרטים מתוך אוקיינוס החומר כדי להשחיר את הבהיר ולהעלים את המובן. לא רוכברגר הוא מי שבחש וזיהם חומרי חקירה באופן שיטתי. לא רוכברגר הוא מי שפתח וסגר תיקים על רקע בצע כסף. העובדה שבמשך שנה לא נעשתה שום פעולה חקירתית בקשר לעובדות שמסרו רוכברגר ואחרים למח"ש מסבירה למה היום מבקשים להציג את הגדי כאילו הוא שמסכן את הזאבים". שוקי פורר סירב להגיב לדברים.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

(עדכון ראשון: 18:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully