וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל שהצית את המחאה: "אם לא הייתה מצלמה, היו תופרים לי תיק"

3.5.2015 / 13:33

החייל דמאס פיקדה, שתקיפתו תועדה, אמר בריאיון: "התקיפה שחוויתי היא לא מקרה חד פעמי. לא האמנתי שזה יכול לקרות עד שזה הגיע אליי". צפו בריאיון באולפן וואלה! NEWS עם פעיל מרכזי במחאה

מערכת וואלה!

דמאס פיקדה, החייל אשר הותקף על ידי שני שוטרים ותועד על ידי מצלמות האבטחה, שוחח עם כתבת וואלה! NEWS והסביר כיצד סרטון התיעוד שנחשף בשבוע שעבר הוביל קהילה שלמה להגיע ולמחות בירושלים נגד האלימות המשטרתית המופנית לטענתם נגד בני הקהילה האתיופית. "כנראה שאנשים הבינו שהגיע הזמן להתעורר", אמר פיקדה והוסיף: "התקיפה שחוויתי היא לא מקרה חד פעמי, היו הרבה מקרים כאלה, רק שבאותם מקרים לא הייתה מצלמת אבטחה שתיעדה את המקרה". לדבריו, אחרי שבני הקהילה האתיופית ראו את תיעוד התקיפה "הכול התפוצץ אצל כולנו".

פיקדה הסביר כי לא היה יכול להשתתף בהפגנה שהתקיימה בחמישי מפני שלחיילים אסור להשתתף בהפגנות. "אני רכוש של צה"ל. הייתי בבית וראיתי את הכול מהטלוויזיה", סיפר פיקדה. "אני מקווה שהשינוי יגיע סוף סוף, אני יודע שהוא לא יבוא בגדול אבל אני מקווה שהוא יתחיל בקטן".

עוד בוואלה חדשות:
מח"ש תבדוק: מה הקשר בין פישר לקצין בכיר בחקירת אברג'יל?
אביו של אור אסרף: מנסים להשיג מל"טים לחיפושים בנפאל
"גם אני מיכל שחר": הגננות פתחו במאבק נגד פיטורי הגננת הנכה

דמאס פיקדה, החייל האתיופי שהותקף על ידי שוטרים ללא סיבה, מאי 2015. מתוך פייסבוק, צילום מסך
"יש את האלוהים מלמעלה והוא רואה את הכול". החייל דמאס פיקדה/צילום מסך, מתוך פייסבוק

פיקדה חזר ואמר כי מה ששינה את פני התמונה היו מצלמות האבטחה, שאילולא הן סביר להניח שהיה היום מאחורי סורג ובריח. "בהתחלה במשטרה אמרו שאני תקפתי את השוטר ואני זרקתי עליו אבן, אפילו כשהגעתי לתחנה לא הייתה לי זכות דיבור, התחילו לאיים עליי שם". פיקדה הדגיש כי אין לו עבר פלילי וכי מעולם לא הגיע בעבר לתחנת משטרה.

"יש את האלוהים מלמעלה והוא רואה את הכול", סיכם. "אני הייתי הקורבן במקרה הזה. אם לא הייתה מצלמה אז היו אומרים שאני תקפתי את השוטר. הייתי היום בבית כלא במעצר ובוודאות לא הייתי יוצא ממנו. במצב כזה בוודאות היו תופרים לי תיק. תמיד שמעתי את הסיפורים האלה על תקיפות של שוטרים אבל לא האמנתי שזה יכול לקרות עד שזה הגיע אליי".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הערכות משטרתית לקראת הפגנה, כיכר רבין מאי 2015. אילן פורת, מערכת וואלה! NEWS
המשטרה נערכת בכוחות גדולים להפגנה בכיכר רבין, היום/מערכת וואלה! NEWS, אילן פורת
"השאלה החשובה שצריכה להישאל היא כמה אנשים שלא היה להם מזל ושלא הייתה להם מצלמה שתיעדה את המקרה הם היום עבריינים מורשעים על לא עוול בכפם"

עו"ד אייל אבולפיה, המייצג את פיקדה, אמר כי הוא רואה בחשיפת תיעוד תקיפתו של מרשו כרגע מכונן בכול הנוגע ליחס של המשטרה לבני הקהילה האתיופית. "לא כל יום אנחנו מגלים את שיטת תפירת התיקים במלוא תפארתה", אמר עו"ד אבולפיה. "השוטרים טענו שהוא תקף אותם וזרק עליהם אבן, ומנגד אנחנו רואים מה שקרה במציאות, דברים שלא היו ולא נבראו".

"השאלה החשובה שצריכה להישאל היא כמה אנשים שלא היה להם מזל ושלא הייתה להם מצלמה שתיעדה את המקרה הם היום עבריינים מורשעים על לא עוול בכפם. דמאס ניצל בנס, החיים שלו היו יכולים להיהרס ברגע", אמר. לדברי עו"ד אבולפיה, "התגלתה פה השיטה שבמסגרתה שוטרים מכים ומעלילים עלילה על הקורבן שלהם. את זה אנחנו נבקש בבית המשפט למגר באמצעות פסיקת פיצוי עונשין גבוה. האלימות המשטרתית היא המוגברת ביותר כלפי העדה האתיופית, וגם כלפי מזרחים. אם היה שם חייל אשכנזי אני לא בטוח שהוא היה מוכה, ככל שהוא אדם יותר כהה ככה הסיכוי שלו לחטוף מכות הוא יותר גבוה".

הערכות משטרתית לקראת הפגנה, כיכר רבין מאי 2015. אילן פורת, מערכת וואלה! NEWS
ההכנות בכיכר, היום/מערכת וואלה! NEWS, אילן פורת

בני הקהילה האתיופית, ביחד עם ארגונים חברתיים נוספים, יערכו היום בשעות הצהריים צעדת מחאה בתל אביב. הצעדה תצא מהצומת הנמצא מחוץ לקריית הממשלה בעיר, ותסתיים בכיכר רבין. "'קבוצת המעברה' ו'לא נחמדים - לא נחמדות' תומכות ותומכים ללא סייג באלפי המפגינים והמפגינות האתיופים שהגיעו לירושלים להפגין למען צדק ושוויון זכויות. בזכותם ובזכותן הפכו רחובות ירושלים לכמה שעות למפגן של תקווה וסולידריות", כתבו מארגני ההפגנה.

ביום חמישי האחרון הפגינו מאות מיוצאי אתיופיה בירושלים וביקשו להגיע לבית ראש הממשלה ברחוב בלפור, מרחק קצר מכיכר פריז, שם התייצבה המשטרה עם פרשים, רימוני הלם וזרנוקי מים. במקום התפתחו עימותים קשים ובסך הכול נפצעו 14 בני אדם, אולם רק חלקם נזקקו לפינוי לבתי החולים - שלושה שוטרים שנפצעו מיידויי אבנים, ושבעה מפגינים. כולם במצב קל. שני מפגינים נעצרו. המשטרה פעלה להגיע להבנות עם המפגינים והמצב נרגע כעבור שעה קלה. עם זאת, עשרות מפגינים נותרו בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully