וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרוג ערבי שלישי מירי שוטרים בחצי שנה. האם היד קלה על ההדק?

24.4.2015 / 19:00

קרוביו של איאד עבדאללה הפגינו במחאה על הריגתו שלשום במהלך מרדף משטרה ו"ירי לכל עבר". קרוביו משוכנעים שזה היה יכול להסתיים אחרת: "למה לא ירו לעבר הגלגלים?", הם תהו וטענו: "השוטר היורה נהג להתנכל לנו"

יח"צ - חד פעמי
"בלא קשר לשאלה אם האזרח שנהרג היה חשוד בפשע כלשהו, העובדה שנורה בגבו דורשת חקירה יסודית"

המרדף המשטרתי שהתנהל בלילה שבין רביעי לחמישי בעין נקובא, והביא למותו של תושב הכפר איאד עבדאללה, מצטרף לעוד שני מקרים דומים בחצי השנה האחרונה, ומעלה שאלות קשות על התנהלות המשטרה. היום (שישי) הפגינו תושבי הכפר, כפר ערבי ישראלי ממערב לירושלים, במחאה על המקרה. בין המפגינים שהתאספו לאחר תפילות יום השישי, היו ילדיו של עבדאללה, בן 38, והם נשאו שלטים שעליהם נכתב: "תחזירו לנו את אבא".

לטענת המשטרה, למרדף קדם ניסיון שוד של עובד בתחנת הדלק של קריית ענבים הסמוכה בידי שלושה מתושבי הכפר. על פי חשד המשטרה, ההרוג היה מעורב בניסיון השוד. מנגד, משפחתו של עבדאללה מתעקשת כי הוא לא היה קשור לאירוע ונקלע לשם במקרה. "יש לו בת, בת 13, ושני בנים, בני 12 ו-11, שחיכו לו, ועכשיו שואלים מדוע לקחו את אבא שלהם", סיפר מוחמד עבדאללה, דודו של ההרוג.

עוד בוואלה חדשות:
חבריו של הגבר שנורה למוות ליד ירושלים: "הוא חף מפשע"
אלפים השתתפו בתהלוכה לציון יום הנכבה בגליל התחתון
פשע שנאה בהרצליה: "דקרתי אותו בגלל שהוא ערבי"

"מישהו הלך לתחנת דלק ורב עם המתדלק, נתן לו סטירה והלך. אדם אחר התקשר למשטרה וסיפר שהיה ניסיון שוד והם חיכו לו בכפר", הוסיף. "לאחר שהמשטרה זיהתה את הרכב, הוא בדיוק יצא מחתונה של חברו הטוב ולקח טרמפ עם הנהג שהיה מעורב בתקרית. משום שלא היה לנהג רישיון או ביטוח הוא נמלט, והשוטרים ירו לעברו. מדוע לא ירו לעבר הגלגלים? מה הוא אשם?"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזירה נמצאו חמישה קליעים שפגעו בשלושה כלי רכב. מצלמות האבטחה במקום תיעדו את המרדף, שארך כ-20 דקות. במהלך המרדף עשה כלי הרכב הנמלט, שנסע במהירות גבוהה, שלושה סיבובים בתוך הכפר, בסמוך למקום החתונה, עד שהתנגש בניידת משטרה שהגיעה מולו. חלק ממשתתפי החתונה אף ניסו לעצור את רכב המשטרה, אך הם התפזרו לאחר שהבלשים ירו באוויר תוך כדי הנסיעה.

הירי נמשך תוך כדי נסיעה ובכמה מוקדים. בהתחשב בנסיבות ובעובדה שהמרדף התרחש בסמוך לחתונה שבה השתתפו מאות אנשים, תוצאותיו היו עלולות להיות חמורות בהרבה. חלק מהכדורים שנורו פספסו בלתי-מעורבים במרחק זעום בלבד.

הפגנה על הרג גבר על ידי כוחות משטרה בעין נקובא, אפריל 2015. אוריה תדמור, מערכת וואלה! NEWS
"מה הוא אשם?". ילדיו של עבדאללה, היום/מערכת וואלה! NEWS, אוריה תדמור
"סרטוני האבטחה מוכיחים שהירי לא בא בתגובה לניסיון דריסה, אלא נמשך לכל אורך 20 הדקות של המרדף"

"האסון הזה פקד אותנו בדיוק כשהתקיימה אצלנו חתונה של חברו הטוב ביותר של איאד", סיפר האני עבדאללה, בעל אולם השמחות, שמצלמות האבטחה שלו תיעדו את שאירע. "בעקבות האסון החתונה הופסקה באמצע, ומשמחה עברנו לאבל. היה אפשר לפתור את המקרה הזה בדרכים אחרות מלבד מרדף מטורף בין המון החוגגים וירי מטורף לכל עבר".

"מצאנו בינתיים חמישה קליעים ומי יודע כמה עוד השוטרים ירו", הוא הוסיף. "בנס האירוע הזה הסתיים עם הרוג אחד". האני הוסיף כי השוטר שירה מוכר לתושבי הכפר כמי שנוהג להתנכל להם. "לפני כחודש הוא הכה נער בן 14 באחד השדות של הכפר, לא ברור למה", אמר.

סולימאן עבדאללה, ממלא מקום ראש הכפר, סיפר לוואלה חדשות: "מה שהיה פה הזכיר לי סרט מערבונים. כוח הבילוש רדף אחרי הרכב שלושה סיבובים בתוך הכפר וירה בלי חשבון. רכבים נפגעו בכמה מוקדים שונים מקליעים, וההרוג נפגע משני כדורים בבטנו. זה לא מתיישב עם הטענה שהם ירו לכיוון הגלגלים וסרטוני האבטחה מוכיחים שהירי לא בא בתגובה לניסיון דריסה, אלא נמשך לכל אורך 20 הדקות של המרדף".

כלי רכב שנורה במהלך מרדף של המשטרה אחר חשודים בקריית ענבים, אפריל 2015. ספק 500
"היה אפשר לפתור את המקרה הזה בדרכים אחרות". הרכב שנורה במהלך המרדף/ספק 500

"אנו קוראים למח"ש לחקור היטב את המקרה שאירע ביום העצמאות בעין נקובא ולמצות את הדין עם האחראים", נמסר בתגובה לאירוע מארגון "יוזמות קרן אברהם". המנהלים המשותפים של הארגון, תאבת אבו ראס ואמנון בארי-סוליציאנו, הוסיפו: "יש לחקור את החשד לכאורה כי השוטר היורה גרם למוות ברשלנות ואולי אף ביצע הריגה. בלא קשר לשאלה אם האזרח שנהרג היה חשוד בפשע כלשהו, העובדה שנורה בגבו דורשת חקירה יסודית".

בחודש ינואר האחרון סמי אל-ג'אער, תושב רהט בן 21, נהרג מירי של שוטר במהלך פשיטה בגין עבירות סמים. השוטר היורה נעצר בחשד לירי בלתי-חוקי. כחודשיים לפני כן, חיר א-דין חמדאן, תושב כפר כנא בן 22, נורה למוות כששוטרים באו לעצור קרוב משפחה שלו. לטענת השוטרים, הוא איים עליהם בסכין. עם זאת, נמצא כי הוא נורה בגבו.

"אנחנו קוראים למשטרה לבצע בדק בית יסודי של כל פעילותה באירועים פליליים ביישובים ערביים", הבהירו מנהלי "יוזמות קרן אברהם". "מדובר במקרה שלישי לפחות בתקופה האחרונה, שבו שוטר מתועד כשהוא נוטל את חייו של אזרח בלתי-חמוש שלא סיכן את חייו, והכל המקרים האלה האזרח שנורה היה ערבי. זאת, בהמשך ליותר מ-50 אירועים דומים מאז אירועי אוקטובר 2000, שחקירתם של חלק מהם במח"ש אורכת זמן רב מדי".

מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר כי החלו בבדיקת האירוע.

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.com

הפגנה על הרג גבר על ידי כוחות משטרה בעין נקובא, אפריל 2015. אוריה תדמור, מערכת וואלה! NEWS
המפגינים בעין נקובא, היום/מערכת וואלה! NEWS, אוריה תדמור
הפגנה על הרג גבר על ידי כוחות משטרה בעין נקובא, אפריל 2015. אוריה תדמור, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה על הרג גבר על ידי כוחות משטרה בעין נקובא, אפריל 2015/מערכת וואלה! NEWS, אוריה תדמור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully