וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלתי מפוענחים: התיקים הפתוחים של השנה החולפת

23.9.2014 / 17:43

מהחיסולים באשקלון ועד לגופות הירויות בדרום אפריקה, מהאיום על חיי הפרקליט הבכיר בתל אביב ועד המבוכה של עד המדינה בפרשת הרצח בבר-נוער. הפרשות שכיכבו בכותרות ורחוקות מסיומן

חשד לניסיון חיסול: 2 פצועים קשה מפיצוץ ברכב. שי מכלוף
ההערכה היא שבני שלמה עומד מאחורי הפיצוץ. החיסול באשקלון, אוקטובר 2013/שי מכלוף

"שנת פיגועים פליליים" - כך הגדירו במשטרה את השנה החולפת. לצד שורה של פיענוח מקרי רצח שונים, התקשתה המשטרה במספר תיקים שקיבלו הד ציבורי בולט. פגיעה באנשי שלטון החוק, פיצוץ מטעני חבלה בתוך כלי רכב ברחובות הומי אדם וחיסולים מעבר לים – כל אלה הביאו לכך שהשנה החולפת תיזכר בעיקר עקב הקושי של לובשי המדים לפענח תיקים בהם מעורבים אנשי העולם התחתון. וואלה! חדשות מציג: ששת התיקים הלא מפוענחים הגדולים ביותר מהשנה האחרונה.

סדרת חיסולים באשקלון. הפיצוץ העז שהחריד את רחוב מוניטיפיורי בעיר ב-24 באוקטובר, החזיר לתודעה הציבורית את ארגוני הפשיעה. באותו יום נסע אבי ביטון, אחד מאנשיו הנאמנים ביותר לעבריין הדרומי שלום דומרני, יחד עם ג'קי בניטה, איש הכספים של הארגון. ביטון יצא בשן ועין מאותו חיסול ונפצע באורח אנוש, ואילו בניטה נהרג כתוצאה מאותו פיצוץ רב עוצמה.

החיסול הציב במרכז הבמה את מי שטוען לכתר של דומרני בדרום: העבריין בני שלמה. כבר שנתיים מעריכים בלשי היחידה המרכזית (ימ"ר) לכיש, יחד עם חוקרי היחידה הארצית לחקירת פשיעה חמורה ובינלאומית (היאחב"ל), כי שלמה הפך את הקערה על פיה והביא להיחלשות משמעותית במעמדו של דומרני בדרום. למשטרה אין ספק: מי שעומד מאחורי אותו החיסול הם אנשים של שלמה.

הפיצוץ ברחוב מונטיפיורי הגיע אחרי רצף של חיסולים בסתיו האחרון. אלה היו חודשים בהם נאלץ הציבור להיחשף למאבק דמים בעולם התחתון, כאשר דפוס הפעולה שחזר על עצמו היה הפעלת מטעני חבלה הצמודים לכלי רכב של חשודים בפלילים ועבריינים. על אף שהמשטרה זיהתה את החשודים הפוטנציאליים בחלק הארי של התיקים - טרם בוצעו מעצרים.

פיצוץ רכב ברחוב דפנה במרכז תל אביב, נובמבר 2013. דרור עינב
סימן אזרה לפרקליט שנאבק באנשי העולם התחתון. זירת הפיצוץ בתל אביב/דרור עינב

פיצוץ מכוניתו של הפרקליט בתל אביב. אחד האירועים המכוננים בעולם הפלילים בשנה האחרונה. כלי רכבו של פרקליט בכיר ממשרד המשפטים, המטפל בתיקי ארגוני פשיעה מהגדולים בישראל, חנה בסמוך לבתי המשפט בתל אביב ב-7 בנובמבר. מטען רב עוצמה שהוטמן במכונית הרעיד את הרחוב והרס את המכונית כליל. למרבה המזל, עורך הדין לא שהה במכונית בזמן הפיצוץ.

הטיפול בתיק עבר לידי חוקרי יאחב"ל בלהב 433. ההערכה הראשונית במשטרה הייתה כי מי שעומד מאחורי הפיצוץ ואשר תכנן לשלוח סימן אזהרה לפרלקיט, שנודע בטיפולו העיקש באנשי העולם התחתון, הוא ארגונו של העבריין עמיר מולנר, ארגון הפשיעה הגדול במדינה. מולנר עצמו, שזמן קצר לפני זה ברח לחו"ל, לא נחקר לעולם. על אף הערכות במשטרה והכרזות של השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', כי המשטרה תגיע למבצע – התיק נותר בגדר תעלומה

חיסולו של בדרי מור. אחיו של מיכאל מור החזיק ביד רמה את ארגונו של אחיו, מיד לאחר בריחתו של האחרון מישראל. ב-2 ביולי, זמן קצר לפני תחילת מבצע "צוק איתן", הגיחו אלמונים אל עבר בדרי וירו בו למוות ברחוב אביר יעקב בנהריה, בסמוך לתחנת המשטרה בעיר.

בדרי, שבעבר הצליח להינצל משורה של ניסיונות חיסול שכללו שימושים ברימונים וכלי נשק, בין היתר גם בעת שהייתו מאחורי סורג ובריח, לא יצא מזה הפעם. הוא נפצע באורח אנוש וזמן קצר לאחר מכן מת מפצעיו במרכז הרפואי לגליל. הערכות המשטרה הן כי בדרי חוסל על רקע מאבקי שליטה דווקא בתוך הארגון של מיכאל מור. זאת, מאחר שהאחרון לא נמצא בישראל, ועל כן ההערכה היא שגורמים בתוך הארגון לא אהבו בלשון המעטה את העובדה כי בדרי הוא זה שנבחר לעמוד בראשו.

אושר בבית משפחת פליסיאן: "נפתח דף חדש". טל אנגלנדר
חזר לביתו וממשיך לטעון לחפותו בתיק הבר-נוער. חגי פליסיאן/טל אנגלנדר

פרשת הבר-נוער. רבות דובר על תיק הכי מסתורי בשנים האחרונות. יותר מחמש שנים עברו מאז אירוע הירי הקשה במועדון לצעירים מהקהילה ההומו-לסבית, שהסתיים ברצח ליז טרובישי, בת 16, וניר כץ, בן 26. השנה הצליחה המדינה לגייס עד מדינה בפרשה, זאור חנקישייב, ואף להגיש כתב אישום נגד חגי פליסיאן, מי שהואשם ברצח הצעירים.

אלא שכעבור זמן מה התגלה כי עד המדינה זייף עדויות ותיעוד, והתגלה כעד לא אמין. בפרקליטות נאלצו לבטל את כתב האישום נגד החשוד המרכזי, והמשפחות שאיבדו את יקיריהן חזרו לחוסר הוודאות באשר לזהות הרוצח. ופליסיאן? חזר לביתו והמשיך לטעון לחפותו. בסופו של דבר הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד חנקישייב בגין עיוות ראיות בתיק, שנותר בלתי פתור.

סדרת הרציחות בדרום אפריקה. אחד מארגוני הפשיעה המעניינים ביותר מבחינתם של בלשי ימ"ר תל אביב הוא זה של האחים יוסי ואלי מוסלי. ב-20 בנובמבר התגלתה גופתו של שימי ענו, אחד העבריינים הבכירים בארגונו עתיר הממון של מוסלי, לאחר שנורה בשדה סמוך ליוהנסבורג. מאילוצים שונים רב הנסתר על הגלוי, ולא ניתן לפרט את כל המידע בתיק.

שימי ענו ואחיו ברו, תושבי כפר שלם בתל אביב, נחשבו לבכירים בארגונו של מוסלי. שוטרי ימ"ר תל אביב הגבירו בשנים האחרונות את הלחץ על ארגונו של מוסלי, מהלך שהוביל לסכסוכים פנימיים בתוך הארגון. בעקבות הלחץ עזבו את ישראל שורה של דמויות בכירות, וחלקן אף חיפשו כסף קל בדרום אפריקה ובבתי הקזינו המפוארים של האחים מוסלי ברומניה.

מלבד שימי ענו, עלה לכותרות חיסול נוסף מעבר לים. דותן שוקרון, שעקר אף הוא ליוהנסבורג, נחשב לאחד הבכירים בארגונו של העבריין אבי רוחן. ב-3 באוגוסט הוא נרצח על ידי אלמונים שהתחזו לשוטרים, עצרו אותו לבדיקה וירו בו מטווח אפס. יחד עמו חוסל גם בן דודו כרמי שוקרון. במשטרה מעריכים כי אויבים שצבר שוקרון בישראל הם אלו שהובילו לרציחתו. בין היתר, נחשד שוקרון כי הוא זה שעומד מאחורי חיסולו של עבריין אחר, יוסי קסטרו. כך או כך, שני החיסולים הללו הותירו אחריהם יותר סימני שאלה מאשר תשובות.

כתב אישום לשלום דומרני בבית המשפט המחוזי באר שבע. נובמבר 2013. דייב בוימוביץ'
איבד מכוחו בדרום. העבריין שלום דומרני/דייב בוימוביץ'

סדרת החיסולים במשולש חולון-ראשון לציון-בת ים. בית המשפט המחוזי בתל אביב זיכה בשבוע שעבר את מוטי חסין, מי שכונה "היורש של אברג'יל", וכן את זלמן ניאמצ'יק, אופיר ניאמצ'יק, ויצחק זרבי, שהואשמו ברצח של העבריין אבי דוד במסעדה בבת ים ב-2011. הארבעה נאשמו בקשירת קשר לרצוח את דוד בשיטת "כיפה אדומה", שבה הוא הוזמן לפגישה במסעדה בבת ים באמתלה כלשהי, ואז חוסל. אחת התעלומות בתיק היא העובדה שלא הייתה ראיה ישירה שקשרה את הנאשמים לרצח. מלבד דוד, התגלו בחולון, ראשון לציון ובת ים 17 גופות, במה שנראה כסדרת חיסולים בקרב אנשי העולם התחתון.

זיכויים של הארבעה מסב לא מעט כאבי ראש לבכירי המשטרה. יחד עם השחרור הקרב ובא של ראש ארגון הפשיעה הירושלמי יעקב (עקא) שמעון, שנחשד גם הוא בסדרת החיסולים, צפויים למשטרה ימים קשים בניסיונה לפתור את התעלומה: מי רצח והעלים עבריינים בערים אלו? כרגע, הפתרון לא נראה באופק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully