וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני הציגה: רפורמה בבחינות ללשכת עורכי הדין

18.9.2014 / 3:42

במסגרת הרפורמה, ישתנה הפיקוח על תקופת ההתמחות והבחינות ייערכו במתכונת של ניתוח מקרה ולא על בסיס שינון של ספר החוקים. שרת המשפטים: "הבחינה צריכה לשקף חשיבה ולא רק זיכרון טוב"

שרת המשפטים ציפי לבני בוועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו,
"האזרח הוא מה שעמד לנגד עיניי". לבני/ראובן קסטרו

שרת המשפטים ציפי לבני הציגה אתמול (רביעי) לראשונה את הרפורמה בלשכת עורכי הדין במסגרת הצגת תזכיר הצעת החוק בעניין. הרפורמה מבוססת על ועדת גרסטל ווועדת פרוקצ'יה ואחד התיקונים המשמעותיים אשר המוצעים בחוק נוגע לפיקוח על ההתמחות ומתכונת הבחינות שבסיומה. למעשה, הרפורמה מהווה תשובה לבעיות שכרוכות במקצוע עריכת הדין, כמו "הצפת" המקצוע על ידי עורכי דין רבים, מבנה הלשכה וכן הכרסום שחל במעמדה בשנים האחרונות.

בתזכיר הצעת החוק מוצע כי תקופת ההתמחות תישאר שנה אחת בלבד, כמו עכשיו, אולם אופי ההתמחות יהיה תחת פיקוחו של שופט בדימוס אשר ימונה להיות נציב תלונות המתמחים. במסגרת תפקידו, הוא ייעץ ללשכה בעניינים עקרוניים בקשר לפיקוח על ההתמחות. כמו כן, הוצע כי הנציב ימונה על ידי שר המשפטים, והוא יוסמך לערוך בירורים לגבי תלונות של מתמחים בעבר או בהווה.

עוד ידיעות בוואלה! חדשות:
הפצצה של גדעון סער: כך לא נשמע נאום פרישה
פצועי "צוק איתן" הרימו כוסית: "שנצמח ממה שקרה"
בכיר באמ"ן: "דאעש עושה 6 מיליון דולר ביום מנפט"

אילוסטרציה של שופט בבית המשפט. ShutterStock
שופט בדימוס יפקח על שנת ההתמחות/ShutterStock

במסגרת חיזוק הפיקוח על ההתמחות, עלתה ההצעה כי לנציב תוענק סמכות להורות כי מאמן לא יהיה רשאי לאמן מתמחים לתקופה שהוא יקבע. משמע, ניתן יהיה לשלול ממשרד את הזכות להעסיק מתמחים. כמו כן, הוצע כי הנציב יהיה רשאי להמליץ לכל בעל סמכות לנקוט הליכי משמעת או הליכים פליליים במקרה הצורך, נגד מאמנים או מתמחים, והוא יגיש לשר המשפטים וללשכה דוח שנתי בעניין.

כמו כן, החוק מציע את שינוי מתכונת בחינת ההסמכה. שרת המשפטים ציפי לבני קיבלה את המלצת ועדת גרסטל כי בחינת ההסמכה בסיום ההתמחות תיערך באופן של בחינת הערכת ביצוע, משמע ניתוח מקרה ולא שינון של ספר החוקים. "המידע זמין ונגיש היום, והבחינה צריכה לשקף יכולות מקצועיות וחשיבה משפטית ולא רק זיכרון טוב", אמרה לבני במסיבת העיתונאים שקיימה.

"מה שעמד לנגד עיניי, זה האזרח במדינת ישראל שאמור לקבל שירות", הוסיפה השרה לבני. "העניין השני הוא הקטנת מעורבות המדינה בפוליטיקה. אתן חופש פוליטי בלשכה אבל לא אתפשר על איכות עורכי הדין בישראל". לבני התייחסה גם לוועדים המחוזיים והוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, ואמרה כי "זה לא סוד שיש בלשכת עורכי הדין בעיות משילות. הלשכה היא פוליטית וזה דרש סדר לאור אירועי השנים האחרונות".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
דורון ברזילי. דודו ועקנין, ספק 500
"המהפכה כמעט הושלמה". יו"ר לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי/ספק 500, דודו ועקנין

עוד שינוי ברפורמה הוא שיו"ר לשכת עורכי הדין יהיה גם ראש המועצה הארצית, שמספר חבריה יצומצם מ48 ל-23, ולא יהיה ועדים מחוזיים. לאור הטענה שהמחוזות נותנים ייצוג גם לפריפריה, נקבע שתהיה נציגות גם למחוזות כדי שישמרו האינטרסים של הפריפריה אבל לא בצורת ועדות אלא בדמות נציג מכל מחוז. במקרים חריגים, לשר המשפטים תהיה סמכות לערוך בחירות בעניין.

"הרפורמה היא כרטיס אדום ליו"ר הלשכה"

אפי נוה, יו"ר מחוז תל אביב והמרכז בלשכה בירך את שרת המשפטים ואמר כי הוא שמח שהיא "אימצה את מסקנות דוח פרוקצ'יה, ופועלת להפכם לחוק אשר ישפיע על מעמדם של ציבור עורכי הדין ועל תפקוד לשכת עורכי הדין". הוא הוסיף: "בראש ובראשונה אני רוצה לברך את השרה על ההחלטה האמיצה והחשובה לשנות את מבנה בחינת ההסמכה של עורכי הדין. הצפת המקצוע הוא האיום החמור ביותר על ציבור עורכי הדין בישראל, איום על פרנסתנו, מקצועיותנו ומעמדנו. שינוי מבנה הבחינה, בדרך שתקטין את מספר עורכי הדין הפועלים בתחום, הינו שינוי דרמטי ובשורה אמתית".

לדבריו של נוה, "שינוי חוק לשכת עורכי הדין, אשר נועד להבטיח בראש ובראשונה משילות ליו"ר הלשכה הוא כרטיס אדום ליו"ר הלשכה הנוכחי וביקורת על תפקודו בשנים האחרונות ועל התדרדרות לשכת עורכי הדין שבא לידי ביטוי בחוסר התפקוד והנתק המוחלט של הועד המרכזי מהמועצה הארצית, מהמחוזות, מהכנסת ומרשויות המדינה. זאת, לצד התדרדרות מקצוע ומעמד עורכי הדין".

יו"ר לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, אמר כי בצעד הזה "המהפכה כמעט הושלמה". הוא סיפר כי "בשלוש שנים האחרונות אני נאבק בכל האמצעים העומדים לרשותי ומכריז מעל כל במה אפשרית על צורך בשינוי חוק לשכת עורכי הדין וביטול מנגנוני היתר, יצירת שקיפות, חיזוק המשילות ומתן שירות טוב יותר לחבריה. מאבק זה נשא פרי והוביל להקמתה של ועדת פרוקצ'יה שלשמחתי המליצה על שינוי מבנה הלשכה. המבנה הנוכחי של לשכת עורכי הדין יצר מצב שבו אינטרסים זרים ולא עניינים פגעו בתפקודה המלא של לשכת עורכי הדין ובאחידות של מאבקיה והחלטותיה, עד כדי מצב של פגיעה במשילות של הלשכה והעומד בראשה".


לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully