וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בימים הקרובים: המלצה על כתב אישום נגד אשכנזי

31.8.2014 / 15:07

החקירה שהחלה עם חשד לזיוף מסמך והובילה למלחמת לשכות התמקדה לבסוף בהדלפות מלשכת הרמטכ"ל הקודם. התדרוכים לעיתונאים, ובהם מידע סודי, הובילו לגיבוש תשתית ראייתית נגדו

גבי אשכנזי. יותם רונן
מסירת מידע לגורמים בלתי מורשים. גבי אשכנזי/יותם רונן

עם סיומה השבוע של אחת מחקירות הדגל של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) – "פרשה 404" – צפויים במשטרה להמליץ להעמיד לדין חמישה מהמעורבים בפרשה, ובראשם הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי. במשטרה סבורים כי נמצאה תשתית ראייתית נגד אשכנזי, בעיקר בעקבות השיחות וההקלטות שהעביר צה"ל למשטרה ובהן נשמע אשכנזי מתדרך עיתונאים על אודות מבצעים סודיים. במשטרה סבורים כי החקירה שהחלה בזיוף מסמך והמשיכה במלחמת לשכות, צפויה להסתכם בנושא עיקרי אחד בלבד: הדלפות מלשכת הרמטכ"ל של מידע שהוא לא חלק ממידע לסיקור צבאי.


לוואלה! חדשות נודעו פרטים על שתי שיחות "בעייתיות" מבחינתו של אשכנזי, שהמשטרה סבורה כי הפרקליטות יכולה להגיש כתב אישום בעקבותיהן בגין שיבוש הליכי חקירה, הפרת אמונים, ובעיקר מסירת מידע בלתי מסווג לגורמים בלתי מורשים, ובמילים פחות מכובסות: הדלפות.

אחת השיחות התנהלה לפני כחמש שנים. במסגרת פגישת עבודה במשרדו של אשכנזי, עדכן הרמטכ"ל שני עיתונאים מכלי תקשורת מוכר על אפשרות כי ארגון ביטחוני אחר עשוי לצאת למבצע חשאי וסודי. יודגש כי מדובר בשיחות "אוף רקורד", לא לייחוס ולא לפרסום. במשטרה סבורים כי הדבר עלול היה לסכן את חייהם של משתתפי המבצע מעבר לים.

עוד בוואלה! חדשות:
צה"ל הפיל כלי טיס בלתי מאויש שחדר לגולן מסוריה
מת מפצעיו לוחם צנחנים שנפצע בלחימה בחאן יונס
ביטוח תאונות לתלמידים - משלמים יותר, מקבלים פחות

אבי בניהו מגיע לביתו בלהבות חביבה לאחר חקירה בלהב 443. מרץ 2014. שלומי גבאי
תכניות מיושנות במחשב הצבאי. אבי בניהו שב לביתו מחקירה, בחודש מרץ/שלומי גבאי

נושא שני ששמו עליו דגש במשטרה נוגע לתדרוך שהעביר לכאורה אשכנזי לעיתונאי אחר, יחד עם דובר צה"ל דאז אבי בניהו, ובו נמסר מידע שלא נחשב לכאורה למידע שוטף לטובת הציבור. כשנודע כי גורמים מוסמכים צפויים לחקור את אותה הפגישה של אשכנזי עם העיתונאי, לאחר תלונות מצד שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, אמרו במשטרה כי אשכנזי ניסה לשבש הליכי חקירה כשיצר קשר עם עוזריו והתייעץ עמם בנוגע לפעולות עתידיות.

מי שעדכן את אשכנזי בנושא הוא המלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון), אמיר קין, שהזהיר על אודות החקירה שצפויה הייתה להיפתח בעניין. עוד חושדים במשטרה כי במסגרת חקירת פרשת הרפז המקורית, שכונתה "פרשה 303", או "מי זייף את המסמך", ניהל אשכנזי שיחה עם בועז הרפז. עם זאת, בניגוד לשאר השיחות המתועדות מלשכת הרמטכ"ל, שיחה זו לא מתועדת כלל.

בשבוע האחרון שקלו חוקרי המשטרה אם לכלול את אשכנזי בהמלצה להעמדה לדין. בין השאר, נבדק אם הרמטכ"ל, האחראי בעצמו על מידע מסווג וכן אם ומתי למסור אותו לעיתונאים בכירים, הוא בבחינת עבירה פלילית מלכתחילה. עם זאת, הצפי הוא כי המשטרה תעביר את המידע לידי הפרקליטות, והיועץ המשפטי לממשלה הוא שיקבע בעצמו אם מדובר בעבירות פליליות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שופטי בג"ץ דנו הבוקר בעתירתו של אל"מ ארז וינר נגד מבקר המדינה, יוני 2012. עומר מירון
אחזקת מידע סודי באופן רשלני. ארז וינר/עומר מירון

בניהו עצמו חשוד כי החזיק בביתו מסמכים סודיים העוסקים בתכניות צבאיות. עם זאת, במחשבו האישי מתקופת הצבא שנתפס, לא זוהה מידע מסווג בנושא תכניות עתידיות, אלא מדובר בתכניות ישנות ביותר.

אדם נוסף שהמשטרה צפויה למסור כי יש "תשתית ראייתית" לעבירות פליליות מצדו הוא עוזרו של אשכנזי בתקופתו כרמטכ"ל, ארז וינר. גם באשר לווינר חושדים במשטרה כי הוא החזיק מידע מסווג, והצפי הוא כי המשטרה תטען שנמצאה תשתית ראייתית להעמידו לדין בגין אחזקת מידע סודי באופן רשלני.

באשר לפרקליט הצבאי לשעבר, אביחי מנדלבליט, כיום מזכיר הממשלה, במשטרה חושדים בפרשה זו כי הוא ידע על מסמך הרפז ואף יעץ לאשכנזי סביב התנהלותו במסגרת הפרשה המקורית, אך לא דיווח על כך. מנדלבליט נחקר בחשד לתיאום עדויות ולשיבוש הליכי משפט.

ההודעה הרשמית בדבר סיום החקירה, שכללה 60 אלף שעות של הקלטות מלשכת הרמטכ"ל, וסיכום עשרות חקירות של אישים מהבכירים במדינה, הייתה אמורה להימסר כבר בשבוע שעבר. לנוכח כניסתו לתפקיד של מפקד יחידת להב 433, ניצב רוני ריטמן, ועדכונו על אודות הפרשה, כמו גם חופשות של בכירים משפטיים הנוגעים בפרשה, הוחלט לדחות את ההודעה לתקופה הקרובה.

לפניות לכתב יוסי אלי: yossieli1982@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully