וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרכולים בתל אביב יישארו פתוחים בשבת עד נובמבר

בדיון בעניינים של 21 בתי עסק בתל אביב העוברים על "חוק המרכולים" וממשיכים לפתוח בשבת, החליט השופט שלא להוציא להם צווי סגירה ולדחות את הדיון בשלושה חודשים. "לא מקל ראש"

צילום: טל אנגלנדר, אבי כהן; עריכה: גדי וינסטוק

בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב החליט היום (חמישי) לדחות את הדיון במתן צווי סגירה ל-21 בתי עסק בתל אביב עד נובמבר, וימתין להחלטת שר הפנים גדעון סער בדבר הצעת תיקון חדשה שגיבשה העירייה לחוק העזר העירוני בנושא פתיחת בתי עסק בשבת. בדיון, שאליו זומנו בתי העסק המסרבים לסגור את דלתותיהם בשבת למרות "חוק המרכולים" האוסר זאת, אמר השופט אביים ברקאי: "ביום שלישי נשלחו הזימונים. אני לא מקל ראש בכך ולכן אל תחשבו שביום חמישי יינתנו כבר צווי הסגירה".

במהלך הדיון טענו באי כוחם של המרכולים שקיבלו צווי סגירה כי לא ניתן להם די זמן ללמוד את פרטי הבקשה והם אינם מבינים מה פשר בהילות העירייה, שמצד אחד מוציאה זימונים לצווי סגירה ומצד שני ממהרת לחוקק חוק עזר בנושא. עוד הוסיפו באי כוחם כי מן הראוי שהדיון בהחלטה יושהה עד למתן החלטת השר סער בנוגע לתיקון חוק העזר העירוני, שהוגש לו היום. זאת מכיוון שלפי החוק, חלק מהעסקים שקיבלו את צווי הזימון יקבלו היתר לפתוח העסקים בשבת. עקב כך, לטענתם, אין טעם לאשר את צווי הסגירה מכיוון שעד החלטתו של שר הפנים הדברים עלולים להשתנות.

עוד בוואלה! חדשות:
בשל המתיחות המדינית: ארה"ב עיכבה משלוח נשק לישראל
סנט לואיס ממשיכה לבעור במחאה על הרג צעיר שחור
אחרי ירי ותקיפות: הפסקת האש הוארכה ב-5 ימים

גדעון סער בהתכנסות של הוועדה לבחירת שופטים. יולי 2013. יואב דודקביץ'
יצטרך להחליט אם לאשר את התיקון לחוק העזר העירוני. גדעון סער/יואב דודקביץ'

המשנה לראש עיריית תל אביב, אסף זמיר, אמר בתום הדיון: "כל מי שנכח היום בדיון היה עד למצב הסוריאליסטי שבו עיריית תל אביב, על אף שחוקקה חוק המתיר את הפתיחה בשבת, נאלצה בגלל החלטת בית המשפט לאכוף עסקים שפתחו בשבת. אני שמח שהחלטת השופט היא לקבוע דיון נוסף בנובמבר, ואני מקווה שעד אז גדעון סער יקבל את ההחלטה הדמוקרטית של עיריית תל אביב לפתוח את החנויות בשבת כפי שהייתה ב-20 שנים האחרונות". זמיר עוד הוסיף כי אם סער ידחה את ההצעה, תגיש העירייה עתירה לבג"ץ. עד אז, אמר זמיר: "אין לנו ברירה אלא להמשיך ולאכוף את החוק עד ששר הפנים יקבל החלטה, ולכן אני חושב שנכון יהיה לא לנצל את כל 60 הימים שמותרים לו על פי חוק כדי לקבל החלטה, אלא לקבלה כמה שיותר מהר".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"תרגיל יחצני של העירייה"

במטה מאבק העסקים הקטנים והמכולות בתל אביב הגיבו להחלטה ואמרו כי בכך הוכח שמדובר ב"תרגיל יחצני" של עיריית תל אביב-יפו במטרה להרוויח זמן כדי להמשיך "לרמוס" את החלטות בית המשפט העליון. "בכל הקשור לאכיפת חוקי העבודה והמנוחה, בחרה עיריית תל אביב לפעול רק למען רווחיהם של הטייקונים והתאגידים הגדולים", נמסר מהמטה. "לאור אוזלת ידה של העירייה, החל ממחר יחליפו בעלי העסקים הקטנים והמכולות את פקחי העירייה ברחובות כדי לאכוף את חוקי העבודה והמנוחה וכדי להבטיח שהחלטות בתי המשפט אכן מיושמות בעיר העברית הראשונה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יישארו פתוחים אך ימשיכו לספוג קנסות. סניף של AM:PM בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם יו"ר ש"ס, חבר הכנסת אריה דרעי, תקף היום את החלטת בית המשפט, ואמר: "בית המשפט הוכיח היום בפעם המי יודע כמה, כי שלטון החוק הוא עניין גמיש, המותאם באופן אישי לאג'נדות האישיות של שופטיו. גם כאשר ישנו חוק ברור מצא לנכון בית המשפט להתעלם ממנו על חשבון זהותה היהודית של מדינת ישראל והעסקים הקטנים. אותם עסקים עלולים לאבד את מטה לחמם כתוצאה מהרוח הגבית שנתן היום בית המשפט לפורעי החוק".

עיריית תל אביב שלחה ביום שלישי את הזימונים לאחר שבישיבת המועצה האחרונה ביום ראשון אושרה הצעת תיקון חדשה לחוק העזר העירוני שתאפשר לשורת בתי עסק לפתוח בשבת. עם זאת, מאחר ששר הפנים טרם אישר את ההצעה, ובעקבות עתירה של מטה המאבק של העסקים הקטנים בדבר ביזיון בית המשפט נגד ראש העיר רון חולדאי, העירייה ורשתות ה-24/7 - מיהרה העירייה לחלק את צווי הזימון.

נמל תל אביב. שי אוקנין
סער אישר פתיחת חנויות רק במתחמים מוגדרים. נמל תל אביב/שי אוקנין

בזימונים שחולקו ביקשה העירייה מבית המשפט להוציא צווי איסור לפתיחת בתי העסק בסוף השבוע. בין העסקים שקיבלו את צווי הזימון נמצאות הרשתות הגדולות AM:PM,
"טיב טעם" ו"סופר יודה", ולצדם גם עסקים קטנים ופיצוציות. אם יינתנו הצווים הללו ובעלי העסקים לא יסגרו בשבת, הם צפויים להישפט על ביזיון בית המשפט - הליך שיגרור אחריו סנקציות פליליות.

משמעות ההחלטה של השופט היום היא שעד הדיון בנובמבר המרכולים יישארו פתוחים, אך ימשיכו לספוג קנסות מהעירייה וכן יקבלו זימונים למתן צווי סגירה. במהלך תקופה זו צפוי השר סער להחליט אם בכוונתו לאשר את הצעת התיקון של העירייה לחוק העזר העירוני. לפי התיקון החדש, תיקבע מכסה של 165 חנויות ברחבי העיר שיקבלו מהעירייה היתר לפעול בשבתות. תנאי לכך הוא שבית העסק לא יימצא בסמוך לבתי כנסת.

לפני כחודש וחצי ביטל שר הפנים את התיקון הקודם של העירייה לחוק העזר העירוני שאפשרה לבתי עסק לפתוח בשבתות, והורה לאכוף את סגירתם למעט במתחמים מסחריים מסוימים, ובהם נמל תל אביב, נמל יפו, "מתחם התחנה" בנווה צדק ובחנויות הנוחות הצמודות לתחנות הדלק. "השמירה על צביון השבת אינה עניין דתי בלבד, אלא לא פחות מכך עניין תרבותי, לאומי וחברתי ראשון במעלה, אשר יש חשיבות עליונה בשימורו", כתב אז בהחלטתו. "אישור חוק העזר המוצע עלול להוות צעד משמעותי במדרון חלקלק שבעקבותיו ילכו גם רשויות נוספות, שבסופו נראה כי אופי המסחר ביום השבת לא יהיה שונה מהותית מכל יום אחר במהלך השבוע".

לפניות לכתבת: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully