וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרקליטות דורשת: לפחות 6 שנות מאסר לאולמרט

28.4.2014 / 15:38

בדיון בטיעונים לעונש בתיק הולילנד דרשה הפרקליטות גם קנס בסך 1.2 מיליון שקל, ועוד 4-2 שנות מאסר על עבירת שוחד נוספת. "הענישה צריכה להדהד ולהרתיע". הדיון על זקן נדחה

צילום: דניאל בוק, טל אנגלנדר, אבי כהן; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד; קריינות: לירון בארי

הפרקליטות דרשה היום (שני) להטיל על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהורשע בקבלת שוחד בפרשת הולילנד, חמש עד שבע שנות מאסר, וקנס בסך 1.2 מיליון שקל, על אחת מעבירות השוחד שבגינן הורשע. בגין עבירת שוחד נוספת, הפרקליטות דרשה להשית על ראש הממשלה לשעבר שתיים עד ארבע שנות מאסר. התביעה מבקשת למקם את עונשו של אולמרט באמצע המתחם, כלומר לכל הפחות שש שנים, עם הסכמה לחפיפה חלקית בין שני העונשים.

הבוקר נפתח בבית המשפט המחוזי בתל אביב שלב הטיעונים לעונש במשפט הולילנד, שבמסגרתו הורשע אולמרט בעבירות של קבלת שוחד מיזמים שביקשו לקדם את בנייתו של מיזם המגורים הולילנד בירושלים.

הטיעונים לעונש של שולה זקן, ראש לשכתו לשעבר של אולמרט שהורשעה בקבלת שוחד ובהלבנת הון, נדחו בשבועיים, ככל הנראה בצל חתימת הסכם עד מדינה ומסירת המידע המפליל שיש לכאורה בידיה.

אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט, מסר בתגובה כי "בקשת הפרקליטות קיצונית ומופרכת לחלוטין, ולא עומדת בשום מבחן של פסיקת בתי המשפט בעשר השנים האחרונות. דומה שנעשה כאן ניסיון של הפרקליטות לבוא חשבון עם אולמרט שלא משיקולים ענייניים".

עוד בוואלה! חדשות:
נתניהו: "המאיימים להשמידנו - לא הצלחתם ולא תצליחו"
ערב יום השואה: עשרות חרדים עשו על האש בירושלים
מאפר לתקומה: "לעולם לא אבין איך שרדנו"

אהוד אולמרט בכניסה לביהמ"ש המחוזי תל אביב לדיון בשלב הטיעונים לעונש. אפריל 2014. דרור עינב
שתי עבירות של קבלת שוחד. אהוד אולמרט בבית המשפט, הבוקר/דרור עינב

"חומרת המעשים הללו של הנאשמים היא הרסנית", אמר התובע בתיק, עו"ד יוני תדמור, שהבהיר כי מה שנחשף בתיק הוא לא פחות מ"ליקוי מאורות גדול". לדבריו, "הענישה צריכה להדהד, להרתיע ולהתריע כדי לשרש נורמות פסולות שהשתרשו". לדבריו, הפנייה של נותני השוחד לעד המדינה על מנת שיגשים את משאלות לבם היא המעשה הראוי לענישה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
שולה זקן בשלב הטיעונים לעונש במשפט הולילנד, אפריל 2014. מוטי קמחי, מערכת וואלה! NEWS
הטיעונים לעונשה נדחו. שולה זקן בבית המשפט, היום/מערכת וואלה! NEWS, מוטי קמחי

תדמור הוסיף: "נאשם 8 (אולמרט, ג"ג) פעל מצדו לטובת קידום פרויקט הולילנד כפי שנקבע בהכרעת הדין. באופן מכוון בחר לפנות לעד המדינה להעברת הסיוע כספי לאחיו יוסי, וזאת מתוך רצון לפתור את הבעיה הכלכלית אליה נקלע יוסי רחוק מעינה הבוחנת של הציבור. הנאשם הוא שפנה לעד המדינה, ביקש את השוחד ובהמשך קיבל את השוחד. מדובר בקשר מושחת שהחל שנים קודם לכן בידיעה ברורה של הנאשם כי עד המדינה הוא גורם אינטרסנטי הזקוק לשירותיו יאות להיעתר לבקשה ולמלאה. אין אנו רואים כל הבדל בין לקיחת כספים לקרוב משפחה מדרגה ראשונה לבין לקיחת כספים לכיס האישי... בין הנאשם לעד המדינה לא נרקמה מערכת יחסים חברית, אלא מערכת יחסים אינטרסנטי של קח ותן. עולה בבירור מהכרעת הדין כי הנאשם ניחן בתבונה רבה, הבין היטב את הפסול במעשיו. משכך בחר כבר בחקירותיו הראשונות להרחיק את עצמו מעד המדינה ככל הניתן, לתאר אותו כאדם שאינו מאוזן, האיש עם המקל, קמצן, המאכער מקומה 6".

העובדה שכיהן בתפקיד רם הדרג עלולה להוביל להחמרת עונשו של אולמרט, אך מנגד - תרומתו למדינת ישראל אולי תעמוד לזכותו.

אורי לופוליאנסקי בבית המשפט המחוזי בתל אביב ביום הכרעת הדין בתיק הולילנד. מרץ 2014. עידו ארז, מערכת וואלה! NEWS
ייתכן שייזקף לזכותו שלא לקח את הכסף לכיסו. לופוליאנסקי בבית המשפט, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, עידו ארז

באשר לראש עיריית ירושלים לשעבר אורי לופוליאנסקי שהיה בתקופה האמורה יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בזמנו, ביקשה הפרקליטות לגזור חמש עד שבע שנות מאסר בגין קבלת שוחד מהיזם הלל צ'רני; ארבע עד שש שנות מאסר בגין קבלת שוחד משמואל דכנר; ושש עד שמונה שנות מאסר שלקח לארגון "יד שרה" שהוא עומד בראשו. ככל הנראה, ייזקף לזכותו שלא לקח את הכסף לכיסו, וכן טרגדיה אישית שעבר – מותו של נכדו הפעוט.

על אביגדור קלנר, שהורשע אף הוא בפרשה, ביקשה התביעה להטיל שש עד שמונה שנות מאסר בגין סעיף אישום ראשון שבו הורשע ושבע עד תשע שנות מאסר בגין מתן שוחד ב"פרשת הזרע". "הוא היה איש סודו של עד המדינה ושותף עיקרי לשיטות הפעולה שלו", ציינו התובעים, ואמרו כי יסכימו לחפיפה בין העונשים.

על דני דנקנר ביקשה הפרקליטות לגזור חמש עד שמונה שנות מאסר וקנס בסך 3.2 מיליון שקל. כמו כן, דרשה למקם אותו בחלק העליון של המתחם – שבע עד שמונה שנים – ולא לקשור עם עונש מאסר של שנה שכבר נגזר עליו בתיק אחר.

על אורי שטרית, מהנדס העיר ירושלים לשעבר, ביקשה הפרקליטות להשית שלוש עש חמש שנות מאסר וקנס על סך 316 אלף שקל בגין קבלת שוחד של 130 אלף שקל; שבע עד תשע שנות מאסר ו-2.2 מיליון שקל קנס על קבלת שוחד של 900 אלף שקל; וחמש עד שבע שנות מאסר וקנס של לפחות 1.4 מיליון שקל בגין קבלת שוחד של 430 אלף שקל.

אהוד אולמרט ועורך דינו נבות תלצור, בשלב הטיעונים לעונש במשפט הולילנד, אפריל 2014. מוטי קמחי, מערכת וואלה! NEWS
אולמרט בבית המשפט, עם עורך דינו נבות תל צור/מערכת וואלה! NEWS, מוטי קמחי

בנוגע למאיר רבין, שכונה "המאכער", אמרו התובעים כי הם מבקשים להשית שלוש עד חמש שנות מאסר בגין קבלת שוחד, חמש עד שבע שנות מאסר בשל היותו "גורם משחית שפועל להשחתת מידות. מדובר במחולל פשיעה בעצמו, אדם שהשחית הן את הנותנים והן את המקבלים במעשיו הפסולים".

על הנאשם אברהם פיינר דרשה הפרקליטות להטיל עונש מאסר של שלוש עד שש שנות מאסר. "אין מדובר במעידה חד-פעמית, אלא בקשר מושחת עם עד המדינה מתוך תכנון ומודעות ברורים", נאמר עליו בדיון.

דורון אלמוג מעיד במשפט של אולמרט, ספטמבר 2011. עומר מירון
ציין את "עמידתו יוצאת הדופן של אולמרט" לצד משפחות של פגועי מוחין. דורון אלמוג/עומר מירון

במהלך הדיון הביאו המורשעים בפרשה עדי אופי לטובתם, פרט לראש הממשלה לשעבר ולדני דנקנר, שוויתרו על כך. עם זאת, צוות ההגנה של אולמרט הציג בפני השופט מכתבי תמיכה, בהם של מפקד פיקוד הדרום לשעבר, אלוף (במיל') דורון אלמוג, שבו כתב: "ציינתי בצד הזכות את עמידתו יוצאת הדופן, לאורך שנים ארוכות, לצד ילדים למשפחות פגועי מוחין... היו לי בחיי לא מעט פניות לאנשי עסקים ופוליטיקאים, לא כולם מתייצבים כשצריך, כי לאותם פגועי מוחין שמספרם לא גדול אין לובי, אין דוברים וחלק גדול מהם לא מדברים ולא יכולים להחליט איזה תקציבים ואיזה איכות חיים יינתנו להם. אהוד אולמרט היה מאלה שהתייצבו לאורך שנים וסייעו להורים לילדים פגועי מוחין".

"לכל אורך שנות עבודתי אתו לא נתקלתי בהתנהלות בעייתית - להיפך, הוא לא חשש להביע דעה גם אם היא לא פופולרית", אמר בדיון מנכ"ל עיריית ירושלים לשעבר, איתן מאיר, עד אופי עבור אורי שטרית, מהנדס העיר לשעבר שהורשע בקבלת שוחד בפרשה. "מאחורינו שורה של פרויקטים בעיר. הרכבת הקלה היא גולת הכותרת. אני זוכר את הרגע שקיבל את ההודעה שאחיו נפטר. הוא היה בפני דילמה אדירה אם להמשיך בעירייה או ללכת להציל את מה שנותר ממשפחתו, ובחר להמשיך".

פרשת הולילנד וספיחה

תיק הולילנד הורכב משלוש פרשות שעניינן מתן שוחד מצד יזמים לעובדי ונבחרי ציבור על מנת לעקוף הליכים ביורוקרטיים ועיכובים בבנייה. הפרשה המרכזית היא פרשת הולילנד, שבה הואשמו היזמים שמאחורי פרויקט הבנייה הגרנדיוזי בדרום-מערב הבירה בכך שהעבירו שוחד לדמויות מרכזיות, בהם אולמרט, בזמנו ראש עיריית ירושלים, ואורי לופוליאנסקי, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בזמנו, על מנת להביא לשינוי יעוד הקרקע ולהגדלת נפח הבנייה.

היזמים ידעו שלצורך קידום הפרויקט הם יצטרכו תמיכה רחבה של אישי ציבור ושל אנשי עיריית ירושלים, ולכן החליטו לפעול בצורה של הענקת טובות הנאה. השוחד התבטא לא רק במתן כסף לנבחרי הציבור אלא גם למקורביהם ולמוסדות המזוהים עמם. הכספים, כך נטען בכתב האישום, הוסוו באמצעות מערכת כוזבת של תיעוד חשבונאי.

"כל אלה אפשרו התקיימותה במחשכים של מערכת יחסי שוחד מסועפת בהיקפים נרחבים שנמשכה לאורך למעלה מעשור כשבמתחם הולילנד הולך ונבנה בפועל פרויקט מגורים בעל נפחי בנייה בהיקפים חריגים מאין כמותם בנופה של הבירה ירושלים", נכתב בכתב האישום.

פרשה נוספת הקשורה ל"הולילנד" היא "פרשת הזרע", שבה פעלו היזמים באותו אופן מושחת לכאורה להשבחת קרקעות שבשליטת חברת הזרע. בין השנים 2005-2002 העבירו אנשי החברה יותר ממיליון וחצי שקלים כספי שוחד לידי איש העסקים שהלך לעולמו ומי שהיה המוציא לפועל והמתווך – שמואל דכנר, שלימים יהפוך לעד המדינה בפרשה – וזאת כדי שיעבירם לכאורה לאולמרט וזקן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפרשה השלישית היא "פרשת תעשיות המלח" שבה הורשע יושב ראש החברה, דני דנקנר, שפעל לשינוי ייעוד קרקעות בעתלית ובאילת והפיכתן לקרקעות למגורים תיירות ומסחר, ובמסגרת הזו העביר לפחות 45 אלף שקלים לראש מינהל מקרקעי ישראל, אשר זוכה מחמת הספק.

לגבי שולה זקן, מי שהייתה ראש לשכתו הנאמנה של אולמרט עד שחתמה על הסכם עדת מדינה, על אף בקשת הפרקליטות להפריד את הטיעונים לעונש שלה משאר הנאשמים ולעשות זאת מאחורי דלתיים סגורות – זאת על מנת להביא לידיעת השופט דוד רוזן את החומרים החדשים עליהם העידה במשטרה ואף מסרה ראיות – טרם התקבלה החלטה. מה שאומר שזקן תגיע מחר לאולמו של השופט רוזן כדי לדעת האם יתקיימו הטיעונים לעונש שלה מחר, או לא. כזכור השופט רוזן אמר במעמד הכרעת הדין כי אינו מתכוון לאשר אוטומטית את עסקת עדת המדינה בעניינה, ולאחר שייחשף לחומרים אותם מסרה, יחליט האם מדובר ב"ניקוי אורוות" אשר מצדיק זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully