וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט אישר: חיילי חובה יכולים לתבוע את צה"ל

איש הקומנדו הימי שתועד על ידי פעילים טורקים בהשתלטות על ה"מאווי מרמרה" ב-2010 הגיש תביעה נגד משרד הביטחון. לטענתו, הוא חשוף כעת לניסיונות פגיעה מצד ארגוני טרור

רויטרס

(תיעוד ההשתלטות של חיל הים על המאווי מרמרה)

לוחם הקומנדו הימי (שייטת 13), שהשתתף בפשיטה על ספינת "מאווי מרמרה" הטורקית ב-2010, תובע חצי מיליון שקלים ממשרד הביטחון.

הוא תועד שוכב ושותת דם אחרי שהוכה על ידי הפעילים הפרו-פלסטינים על סיפון הספינה שניסתה לפרוץ את המצור על עזה. התמונה זכתה לחשיפה גדולה בכלי תקשורת בארץ ובעולם והביכה מאוד את צה"ל. לטענת הלוחם, בשל פרסום התיעוד, הוא נאלץ לבטל את הכוונה ללמוד בחו"ל מחשש שיהיה ליעד של ארגוני הטרור. בקרוב ידון בית משפט השלום בתל אביב בתביעה שהגיש.

עוד בנושא
אובמה לארדואן: השלם בהקדם את הפיוס עם ישראל
”ההתקדמות מול טורקיה עשויה לקרב את ישראל לנאט”ו”
6 חודשי מאסר לחייל שגנב פלייסטיישן מהמרמרה

בתחקיר שנעשה בשייטת 13 בעקבות אירועי המשט הטורקי התברר כי פניהם של שלושה לוחמים בדרגות קצונה שונות נחשפו בפני מצלמות הפעילים על ה"מאווי מרמרה". כתוצאה מכך, ניתן יהיה לפעול נגדם משפטית ברחבי העולם ולהגיש נגדם תביעות ותלונות בבית הדין הבינלאומי.

חיילי השייטת מותקפים בידי אנשי אוניית המרמרה. רויטרס
אחד מהלוחמים של הקומנדו שנפצעו בהשתלטות ב-2010/רויטרס

לטענתו של הלוחם, המדינה התרשלה בשמירה על תמונתו - מה שגרם לפגיעה בשמו הטוב, בחופש התנועה והתעסוקה שלו וכן להפסדי השתכרות עתידיים.

במשרד הביטחון ביקשו לדחות את תביעתו על הסף שכן לטענתם, פיצויים ללוחמים ניתן במסגרת חוק הנכים. בנוסף אמרו כי אין לאפשר לכל חייל המשרת בצה"ל לתבוע את המדינה במסגרת תביעה נזיקית בבית המשפט בשל טענה כי פעולה שביצע במסגרת שירותו נתפשת כלא לגיטימית על ידי ארגונים שונים בעולם. עוד נטען כי "אין זה ראוי או רצוי שהמדינה תהיה חשופה לתביעות מצד חיילים שהשתתפו בפעולה לגיטימית עליה החליטה הממשלה" וכי הדבר עלול לגרום ל"הצפה" של תביעות מעין אלה. שופט בית המשפט המחוזי מרכז, יעקב שפסר, דחה את טענות המדינה וציין בהחלטתו כי "גם אם במישור המנהלי קיימת מגמה שלא להתערב בפעילויות הצבא, הרי שבהחלט תינתן שפיטות רחבה יותר בהליכים אזרחיים-נזיקיים".

פרקליטיו של הלוחם, עורכי הדין גיל גאנוניאן ודוד שוורצבאום, מסרו בתגובה: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט, אשר איפשר למרשנו לתבוע פיצוי בגין מלוא הנזקים שנגרמו לו, עקב מחדלה החמור של המדינה אשר הוביל לפרסום תמונותיו, כשהוא שותת דם על סיפון המרמרה. בית המשפט שלח מסר ברור כי לא ניתן להתעלם מהנזקים שנגרמו ללוחמים בעת שירותם הצבאי".

חלוקים עדיין על הסכום הסופי של הפיצוי

במשט לעזה ב-2010 השתלטו לוחמי שייטת 13 על הספינה "מאווי מרמרה". במהלך ההשתלטות נהרגו תשעה אזרחים טורקים. ב-2013, בעקבות שיחה טלפונית שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן והביע התנצלות על האירועים, החלו הצדדים במאמצים להשבת היחסים בין ירושלים לאנקרה למסלולם.

בתחילת החודש דיווח העיתון הטורקי "הורייט" על כך שישראל וטורקיה מתקרבות מאוד לסיכום על סכום הפיצויים למשפחות ההרוגים והפצועים הטורקים בהשתלטות על האניה "מאווי מרמרה". הצדדים חלוקים עדיין על הסכום הסופי של הפיצוי, אך ההערכה היא שהוא יעמוד על מיליונים בודדים של דולרים, עבור כל אחד מתשעת ההרוגים. הכסף צפוי להיות מופקד בקרן מיוחד לרווחת משפחות הנפגעים. לפי דרישת ישראל, אחרי חתימת ההסכם טורקיה תתחייב לבטל את ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל וקציניו. טורקיה דרשה בעבר שישראל תסיר את המצור מעזה, אך נסוגה בהדרגה מהדרישה הזו כלשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully