וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם ל"אסיר טוב" להתחיל לירות בסוהרים?

24.2.2014 / 0:02

הוא רצח באכזריות נער ב-97', אבל מאז שנכלא נחשב סמואל שיינביין לאסיר "חיובי" שהיה בדרך לניכוי שליש. אלא שבאחרונה מצבו הידרדר, והוא אף ניסה לרכוש נשק. "הוא חש מאוים"

צילום: דניאל בוק, שלומי גבאי, טל אנגלנדר, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

מה הוביל "אסיר טוב" לפתוח בירי פרוע בכלא? סמואל שיינביין היה אסיר ללא בעיות מיוחדות, שנהג לצאת לחופשות באופן קבוע זה שנים. הוא גם היה אסיר "מנוסה", שכן כבר ריצה כ-15 שנים בית כותלי בית הסוהר רימונים לאחר שהורשע ברצח אכזרי של נער בארה"ב. אם כן, מה השתבש בתקופה האחרונה? ויתרה מזאת, מה גרם לשיינביין להשיג אקדח, להתבצר אתמול (ראשון) בשרותים בכלא, לירות לכל עבר ולהיהרג - באחד האירועים הקשים ביותר שידע שירות בתי הסוהר?

השאלה המורכבת הזאת תעסיק את שב"ס ואת ועדת החקירה שהוקמה אתמול עוד זמן רב. אלו יידרשו גם לברר האם הכתובת הייתה על הקיר, וכיצד אירע הכשל החמור שהוביל להחדרת אקדח לכלא, ממנו נפצעו שלושה סוהרים ואסיר נוסף.

עוד על הירי בכלא
"הזהרתי שהאסיר במצוקה, אמרו לי: 'שיתפלל לאלוהים'"
סוהר שאחיו נספה באסון הכרמל נלחם על חייו
בשב"ס בודקים: כיצד הוחדר האקדח לכלא רימונים?

סמואל שיינביין, יהודי אמריקאי שהואשם ברצח בארצות הברית ונמלט לישראל. 1999. AP
מה השתבש בתקופה האחרונה? שיינביין/AP

התשובות לשאלות הרבות טמונות, אולי, באירועי השבועיים האחרונים בחייו - שבהם, כך נדמה, משהו השתנה. "אני מתארת לעצמי שהוא היה מאוים", אמרה סנגוריתו, עורכת הדין אורית חיון. "סמואל היה אסיר 'חיובי', בלי בעיות משמעת מיוחדות, שלא התבלט. הוא יצא לחופשות של 96 שעות, פריבילגיה לאסירים טובים. עוד כשנתיים הוא היה מועמד לשליש (ניכוי התקופה ממשך המאסר שנגזר עליו - מ"ש), מה שנחשב זמן קצר מאוד עבור מי שנידון ל-24 שנות מאסר. אבל לאחרונה הוא החל לשדר אותות מצוקה".

לפני כשבועיים יצא שיינביין לחופשה נוספת מהכלא. אלא שהפעם ושלא כהרגלו, החופשה לא הסתיימה בשלום. שיינביין קבע להיפגש עם אדם בעיר רמלה כשהמטרה שלו הייתה - קניית כלי נשק. הוא נעצר לאחר שניסה לחטוף את הנשק מהמוכר, שהזעיק את המשטרה. תוך זמן קצר הוגש נגדו כתב אישום בפרשה. קל לשער שלא היה מדובר רק ברמז לכך ששיינביין נמצא במצוקה, אלא בזה שהוא מתכנן משהו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אסיר ירה בשלושה סוהרים בכלא רימונים, התבצר ונורה למוות. פברואר 2014. שלומי גבאי
"הדברים לא זזו". כוחות מוגברים מחוץ לבית הסוהר/שלומי גבאי

הרמז הבא, עבה וברור יותר מקודמו, הגיע אתמול. שיינביין נקרא למפקדת האגף שלו, אשר הודיעה לו כי עליו לעבור לאגף אחר בכלא. בסביבות השעה 14:00 התקשר שיינביין לעורכת דינו. טלפונים מאסירים בכלא לסנגוריהם הם דבר שבשגרה, אולם בתוכן השיחה לא היה שום דבר שגרתי. עורכת הדין חיון סירבה לחשוף את הדברים שנאמרו בה, אך הייתה מוכנה לומר כי "זה נשמע כמו שיחת פרידה. הוא היה במצוקה גדולה".

לדברי חיון, לאור חומרת המצב, "מיד אחרי השיחה פנינו לשב"ס ולפרקליטות. אבל הדברים לא זזו. בפרקליטות אמרו לי 'שיגיש תלונה במשטרה' ובשב"ס אין שום קו חירום, אין עם מי לדבר במצבים האלה". פחות משעה אחרי השיחה, זה כבר בכל מקרה היה מאוחר מדי".

פינוי לוחם יחידת מצדה של שב"ס מכלא רימונים לבית חולים מאיר. פברואר 2014. דרור עינב
פינוי אחד הפצועים לבית החולים/דרור עינב

בשעה 15:00 כבר דווח על אירוע התבצרות של אסיר חמוש בכלא רימונים. כמה דקות קודם לכן נכנס שיינביין לשירותי האגף, לאחר שביקש להביא ציוד לצורך העברתו. מתוך השירותים הוא ירה ופצע שלושה אנשי סגל ואסיר ששהה באחד התאים. אל הכלא שבשרון זרמו כוחות גדולים של ימ"מ ושל יחידת "מצדה", יחידת ההשתלטות של שב"ס. לוחמי "מצדה" אמנם מתמחים ביכולת לנטרל אדם מאיים מבלי להרוג אותו, אך האירוע ברימונים היום הפך קטלני.

פתאום ירד והלך לירות

אחרי הירי של שיינביין, מיהר אחד מהסוהרים למחסן הנשק של הכלא, שנמצא מחוץ לשטח בו שוהים אסירים. ככלל, סוהרים אינם נושאים עמם נשק בשטח הכלא, כדי למנוע את חטיפתו על ידי אחד האסירים. הסוהר שב למקום האירוע כשבידו רובה אם-16 והוא הצליח "לרתק" את שיינביין אל הקומה השנייה של האגף, שם הוא התבצר, עדיין חמוש.

בינתיים, פינו הכוחות יחד עם צוותי מד"א את הפצועים. במקביל, ניהל כוח "מצדה" משא ומתן עם האסיר המתבצר. בהערכת מצב שקיימו בשב"ס עם המשטרה, הוחלט כי הימ"מ יטול פיקוד על האירוע. בסביבות השעה 17:20, בשלב "העברת המקל" בין "מצדה" לימ"מ, ירד לפתע שיינביין במדרגות אל הקומה הראשונה כשהוא יורה לעבר הלוחמים. אחד מהם נפצע קל מכדור ברגלו ואחר ירה לעבר שיינביין יריות קטלניות. אנשי מד"א ביצעו בו החייאה, אך לבסוף נאלצו לקבוע את מותו. בשעה 17:30 הוכרז בשב"ס על סיום האירוע, וזמן קצר אחר כך - על תחילתה של ועדת חקירה.

"איך יכול להיות שהיה לו נשק?", תהתה עורכת הדין חיון, "ומדוע היו צריכים להרוג אותו? אין גז? אין אמצעים אחרים? המשפחה שלו מתגוררת בתל אביב. הם הרוסים מאז שהתבשרו על מות בנם. אחרי הכל, הוא היה במצוקה, והוא היה הילד שלהם".

בתוך כך, מצבו של הילאל ביאסן - אחד הסוהרים שנפצע, מוסיף להיות קשה אך יציב, לאחר שנורה בחזהו ועבר ניתוח חירום. הוא מאושפז במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים מאיר ונשקפת סכנה לחייו. פצוע נוסף בבית החולים שבכפר סבא מוגדר בינוני עד קשה והוא מאושפז במחלקה הכירורגית. בבית החולים תל השומר מאושפז עדיין פצוע קל ויתר הפצועים שוחררו לבתיהם. משרות בתי הסוהר נמסר בתגובה: "אירוע הירי נמצא בשלביה הראשונים של חקירה משטרתית ותחקור שב"ס. דברי עורכת הדין ייבדקו במסגרת זאת".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

(עדכון ראשון: 22:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully