וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 עובדי "אדום אדום" נאשמים בהתעללות בבעלי חיים

כתבי האישום שהוגשו נגד מנהל קו השחיטה, עוזרו ושני עובדי קבלן בפרשה שעוררה סערה, מתארים התעללות שיטתית, כולל חשמול, הכאה וגרירה של עגלים וטלאים. "סבל וכאב מיותרים"

קרוב לשנה אחרי חשיפת ההתעללות בבעלי חיים במשחטת "אדום אדום" בבית שאן בתכנית התחקירים "כולבוטק", הבוקר (שלישי) הגישו פרקליטות מחוז הצפון ומשרד החקלאות שני כתבי אישום נגד ארבעה מעובדי המפעל בגין עבירות שונות של התעללות בבעלי חיים והיזק לחיה. כתבי האישום מגוללים את ההתעללות השיטתית בעגלים ובכבשים בדרכם לשחיטה, כולל באמצעות שוקרים חשמליים, מקלות וצינורות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחשמלים את הפרות בשוקר חשמלי. מתוך תחקיר כלבוטק/מערכת וואלה!, צילום מסך

תחילתה של הפרשייה בדצמבר 2012, עם פרסום התחקיר, אשר חשף התעללות לכאורה בעגלים ובכבשים במשחטת "אדום אדום" של חברת תנובה. התחקיר תיעד, בין היתר, כיצד עגלים חושמלו בחלקים שונים של הגוף כדי לזרזם לשחיטה. עגלים אחרים שקרסו נגררו על הרצפה באמצעות מלגזות. עוד תיעד התחקיר כיצד הפועלים מכים טלאים בראשם ובגופם, דורכים עליהם, נשכבים ורוכבים עליהם, גוררים אותם לשחיטה תוך שהם אוחזים ברגל אחת של הטלאים ומשליכים אותם לאוויר.

התחקיר עורר סערה ציבורית, שבעקבותיה פתחו המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות ומשטרת ישראל בחקירה פלילית נגד עובדים מהמשחטה, בחשד לעבירות על חוק צער בעלי חיים. כתבי האישום הוגשו נגד האחראי על קו השחיטה במפעל, אליהו שטרית, תושב בית שאן בן 45, ממלא מקומו, באהא דרבאשי בן 33 תושב מוקייבלה, ושני עובדי קבלן בקו השחיטה - פאדי חדיירי בן 34 מכפר סולם, וסאלח פודי בן 23 מכפר טייבה-זועבייה.

מכתבי האישום עולה כי מנהל קו השחיטה סיפק לעובדים שוקר חשמלי לשם זירוז בעלי החיים והובלתם אל השחיטה. העובדים השתמשו בשוקר וחשמלו את העגלים בעת הולכתם ממקום למקום בכך שהצמידו אותו לחלקים שונים בגופו של העגל, לרבות אזורים רגישים כגון אשכים, אחוריים, בטן, חזה, צוואר, ראש ופנים. בנוסף, בכמה הזדמנויות, הכו נאשמים את בעלי החיים במקלות מעץ ובצינורות פלסטיק בחלקים שונים בגופם, לרבות על גביהם וראשיהם, כאשר חלק מהמקרים נעשו בידיעת הממונים ובהנחייתם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התחקיר תיעד כיצד הפועלים מכים טלאים בראשם ובגופם, דורכים עליהם, נשכבים ורוכבים עליהם/מערכת וואלה!, צילום מסך

כתב האישום מפרט כמה אירועי התעללות קשים ביותר בבית המטבחיים, שאירעו במהלך 19 ימי עבודה בין ספטמבר לאוקטובר 2012. "במהלך התקופה קשר הנאשם פאדי בן נאדר חדיירי, ביחד עם אחרים, עגל פצוע שקרס ולא יכול היה לזוז, ברצועות אל מלגזה שגררה את העגל אל מחוץ לחצר ההמתנה, תוך שהעגל שוכב על גבו וראשו נחבט בגדר המתכת", נטען בכתב האישום. "במהלך הגרירה, ועל אף היות העגל קשור וחסר אונים, הוסיף הנאשם ביחד עם אחר לחשמלו ולגרום לו לסבל וכאב מיותרים". בנוסף מתאר כתב האישום כיצד "במהלך התקופה, החדיר הנאשם מקל מעץ אל פי הטבעת של אחד העגלים ללא תכלית ראויה ולשם גרימת סבל מיותר".

עוד נטען בכתב האישום כי בכמה הזדמנויות, הוסיף פודי והיכה באגרופים עגלים שעמדו בשביל ההולכה ללא יכולת להתקדם באזור הבטן, תוך גרימת כאב וסבל מיותרים לעגלים. "במהלך התקופה הוא עמד על גבם של הכבשים, תוך שהוא מכה אותם במקל על ראשיהם ובהמשך נשכב על גבם", נכתב בכתב האישום.

בכתב האישום השני, שהוגש נגד שטרית ודרבאשי, ששימש כעוזרו של שטרית בתקופה שבה בוצעו העבירות, נטען כי הם "הנחו את עובדי קו השחיטה, פעלו לשם מקסום רווחי המפעל, התוו וישמו מדיניות ביחס לנהלים בשעת קבלת בעלי החיים והובלתם לשחיטה והיוו גורם מוסמך מטעם המפעל כלפי העובדים". כתב האישום מתאר כמה מקרי התעללות מזעזעים שבוצעו לכאורה על ידי עובדי הקבלן בהנחיית אחראי קו השחיטה ועוזרו. "הנאשם אליהו בן מחלוף שטרית הנחה את עובדי חצר ההמתנה שקיבלו צאן לשם שחיטה במפעל להוריד אותם מכלי ההובלה בדרך של אחיזת טלה אחד באחת מרגליו הקדמיות וגרירתו אל מחוץ לרכב ההובלה על מנת שיתר הטלאים יתקדמו בעקבותיו. העובדים עשו כדבריו של שטרית וזאת ללא תכלית ותך גרימת כאב וסבל לצאן", נכתב בכתב האישום. כתב האישום מתאר מעשי התעללות קשים נוספים של דרבאשי כדוגמת כיבוי סיגריה על רגל של עגל ואחיזת ארובות עיניו של עגל אחר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפגנה בעקבות התחקיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

עו"ד ג'ריס גנטוס, ממחלקת התביעות במשרד החקלאות, מסר בתגובה על הגשת כתבי האישום: "העבירות המתוארות בכתב האישום קשות, ומהוות התעללות של ממש בבעלי חיים. החלטנו להגיש כתבי אישום גם נגד מנהל קו השחיטה וייחסנו לו אחריות פלילית, בין היתר כיוון שהעובדים פעלו על פי הנחייתו. משרד החקלאות ופיתוח הכפר רואה בחומרה עבירות התעללות בבעלי חיים ופועל ללא לאות למיגור התופעה באמצעות הסברה מחד, ולמיצוי הדין עם העוברים על החוק מאידך".

בעמותת "אנונימוס", שהביאה לחשיפת הפרשה המזעזעת, אמנם בירכו על הגשת כתבי האישום אך יחד עם זאת הביעו את אכזבתם. "אנו מברכים על הגשת כתבי האישום, אך מאוכזבים מכך ששוב מפילים את האשמה על הש"ג", נמסר מהעמותה. "זה מקומם שהפרקליטות מתייחסת לתאגידי הבשר בכפפות של משי. האחריות הפלילית להתעללות בבעלי החיים מוטלת בראש ובראשונה על תנובה ועל הנהלת בית המטבחיים, ויש למצות את הדין גם עם הדרגים הבכירים. לא עובדי הקבלן קנו את השוקרים ולא הם הנהיגו את שיטות העבודה במפעל. העובדים תועדו מכים עגלים שאינם מצליחים לעמוד, מחשמלים אותם בכל חלקי גופם כשהם זועקים בכאב, וגוררים אותם על הקרקע במלגזה. לא מדובר במקרים חריגים אלא בשגרת עבודה. כל שנותר לצרכנים לעשות הוא להצביע במזלג, ולסרב לממן מכיסם התעללות".

מחברת תנובה נמסר בתגובה: "אדום אדום מוקיעה התנהגויות של התעללות בבעלי חיים וגינתה את המעשים החריגים מיד כשנתגלו. נחזור ונדגיש כי מאז חשיפת המקרים המצערים ננקטו באדום אדום צעדים משמעותיים וביניהם – סיום תפקידו של מנהל המפעל, הפסקת עבודתם של עובדי הקבלן שצולמו בכתבה, חידוד ושיפור נהלי העבודה ועוד- כדי למנוע הישנות מקרים דומים. טיוטת כתב האישום התקבלה אצל אדום אדום והיא נלמדת ביסודיות. שני העובדים האמורים הוצאו לחופשה ובכל מקרה לא יחזרו לעבוד עם בעלי חיים. אדום אדום תמשיך לחרוט על דגלה מצויינות תפעולית והבטחת איכות מעולה של מוצריה לצרכנים".

עוד בנושא:
המשטרה פשטה על מפעל "אדום אדום", עובדים נחקרו
החשד להתעללות בתנובה: החקירה מתרחבת מעבר לים
בעקבות תחקיר כלבוטק: דרישה לסגור את "אדום אדום"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully