וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הדיח את ראשי הערים נצרת עילית ורמת השרון

גלעד גרוסמן

17.9.2013 / 17:47

שופטי העליון קבעו כי שמעון גפסו ויצחק רוכברגר יודחו בשל כתבי האישום שהוגשו נגדם, אולם לא פסלו את האפשרות שיתמודדו שוב לתפקיד בבחירות המוניציפליות בחודש הבא

הרכב מורחב של שבעה שופטי בג"ץ קבע היום (שלישי) כי יש להעביר מתפקידם את ראש העיר רמת השרון יצחק רוכברגר ואת ראש העיר נצרת עילית, שמעון גפסו, בעקבות כתבי האישום שהוגשו נגדם. זאת, למרות שמועצת העיר נצרת עילית החליטה שלא להדיח את גפסו, ומועצת רמת השרון נמנעה מלהתכנס ולדון בסוגייה. השופטים גם הביעו אי נחת מכוונת השניים להתמודד שוב בבחירות הקרובות, אולם קבעו כי אין מניעה משפטית לעשות זאת. בתוך כך, הפרקליטות הודיעה היום על כוונתה להגיש כתב אישום נוסף נגד גפסו, בגין שוחד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הודחו, וכנראה יתמודדו שוב. גפסו/מערכת וואלה!, צילום מסך

רוכברגר נאשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים, לאחר שלטענת הפרקליטות קיבל במרמה כ-120 אלף שקלים מהקרן להשתלמות של עובדי רשויות מקומיות, בזמן שכיהן כראש עירייה. גפסו נאשם בלקיחת שוחד, לאחר שלטענת הפרקליטות הוא וחבר מועצה התנו את המשך ההעסקה של עובדת עירייה בהתפטרותו של בעלה לשעבר, ששימש חבר מועצה. משלא עשה כך, נטען באישום, העובדת פוטרה. היום, לאחר שגפסו לא נענה להזמנת הפרקליטות לערוך לו שימוע, הודיעה הפרקליטות על הכוונה להגיש נגדו כתב אישום גם בגין מקרה נוסף של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, לאחר שעל פי החשד קיבל שוחד ממנהל שוק "רמלה לוד" בעיר כדי שיפעל למתן הקלות מטעם החברה הכלכלית בעיר לטובת מפעילי השוק.

עד כה נמנע בג"ץ מלהכריע באילו מקרים יש להדיח ראש עיר מכהן שהוגש נגדו כתב אישום. זאת, מכיוון שראש עיר, בניגוד לשרים וחברי כנסת, נבחר באופן ישיר על ידי הבוחרים, ולכן יש לתת משקל גדול לרצון הבוחרים. לאחרונה, בעתירות נגד ראש עיריית רמת גן צבי בר, נמנעו השופטים מלתת פסק דין מנחה, לאחר שבר הודיע כי לא יתמודד שוב לתפקיד.

אולם, הפעם קבעו השופטים כי יש להדיח את שני ראשי הערים. זאת, למרות שבמקרה של גפסו החליטה מועצת העיר שלא להדיחו, ובמקרה של רוכברגר לא התקיים דיון בנושא. ברוב של שישה שופטים נגד אחד, קבעו השופטים כי מועצות הרשויות היו חייבות להתכנס ולדון בעניין העברת ראשי הערים מכהונתם. במקרה של גפסו נקבע כי ההחלטה שלא להעבירו מתפקידו אינה עולה בקנה אחד עם עקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק. "ההחלטה היא בלתי סבירה באופן קיצוני גם בשים לב לכך שהבחירות לרשויות המקומיות עומדות בפתח, וזאת בשל כוונתו המוצהרת של גפסו לשוב ולהתמודד על כהונת ראש העירייה", כתבו השופטים.

גרוניס: להמתין לפסק דינו של הבוחר

במקרה של רוכברגר נכתב כי המשמעות של אי-התכנסותה של מועצת עיריית רמת-השרון בנסיבות הענין היא בגדר החלטה לסרב להעביר את מר רוכברגר מכהונתו, והחלטה זו אינה עולה בקנה אחד עם עקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק. לכן, החליטו השופטים יש להדיח את השניים באופן מיידי.

אולם, השניים יוכלו לשוב ולהתמודד על התפקיד, מכיוון שאין מניעה חוקית לכך. אם ייבחרו, מועצות הערים יתכנסו שוב לדון בהדחתם. "דעתנו אינה נוחה, בפן הציבורי, מהתמודדותם של השניים על תפקיד ראש העירייה בבחירות הקרובות על-אף כתבי האישום שהוגשו נגדם. עם זאת, לא ראינו, בפן המשפטי, אפשרות למנוע התמודדות כזו", כתבו השופטים.

לפי עמדת גורמים משפטיים, לא ניתן להסיק מפסק הדין כי בכל מקרה על ראש עיר שהוגש נגדו כתב אישום להתפטר. זאת, כיוון שהשופטים ציינו בפסק הדין את חומרת העבירות ואת העובדה שהן קשורות לתפקידם כראשי ערים יחד עם הפגיעה הנמוכה יחסית ברצון הבוחר, בהתחשב בעובדה שהחלטה להעביר את ראשי הערים מתפקידם מתקבלת סמוך לבחירות חדשות. יצוין, כי בתגובת הפרקליטות לעתירות להדיח את השניים טען היועץ המשפטי לממשלה כי האישומים נגד גפסו, על אף שבוצעו בהקשר לתפקידו, לא היו בעלי חומרה יתרה.

בדעת מיעוט כתב נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כי נוכח העובדה שהבחירות לרשויות המקומיות אמורות להיערך בחודש הבא, על בית המשפט להמתין לפסק דינו של הבוחר. "אכן, מי שהוגש נגדו כתב אישום דוגמת אלה שהוגשו נגד ראש עיריית נצרת עילית וראש עיריית רמת השרון, אינו ראוי מבחינה ציבורית לשמש כראש רשות מקומית", כתב. אולם הוסיף כי "ראוי היה מן ההיבט הציבורי ששני ראשי הרשויות יתפטרו מתפקידיהם מיד עם הגשתו של כל אחד מכתבי האישום. כמו כן ראוי מבחינה ציבורית שהשניים לא יהיו מועמדים בבחירות הקרובות. ברם, הנני מבדיל בין הבחינה הציבורית לבין הבחינה המשפטית. מאחר שהבחירות בפתח, וייערכו תוך זמן קצר, אין מקום שבית המשפט ישים עצמו תחת הבוחרים בכל אחת מן הרשויות המקומיות בהן מדובר. לפיכך דעתי היא שיש לדחות את העתירות".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

עו"ד גליה שגיא מנכ"לית עמותת שקיפות בינ"ל ישראל: "עמותת שקיפות בינלאומית ישראל מברכת על ההחלטה האמיצה שהתקבלה היום בבג"ץ המחזקת את המאבק הציבורי נגד שחיתות. נקווה שההחלטה תהווה תקדים לראשי ערים אחרים המואשמים בפלילים ותשמש תמרור אזהרה עבור כל אלו שהצהירו כי יתמודדו בבחירות למרות החשדות נגדם. יש לקוות כי בבוא הציבור לקלפי ניקיון המועמדים והתחייבותם לשקיפות תהווה משקל מכריע בהצבעתם".

לקריאה נוספת:
"אין מניעה שראשי העיר הנאשמים יתמודדו בבחירות"
קניות ובתי קפה: ראש העיר רמת השרון נאשם במרמה
ראש עיריית נצרת עילית הואשם בקבלת שוחד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully