וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופט מחוזי: "קווי דמיון בין 'אם תרצו' לפאשיזם"

8.9.2013 / 0:10

בהחלטתו בתביעת דיבה שהגישה התנועה נגד פעילי שמאל, מתח השופט ביקורת על פעילותה: "העבר מלמד שעקרונותיה הביאו בעבר לתוצאות קשות". "אם תרצו": "פסק דין מסוכן"

שופט בית משפט המחוזי בירושלים רפאל יעקובי החליט ביום שני לדחות את מרבית הסעיפים בתביעת דיבה שהגישה לפני כשלוש שנים תנועת "אם תרצו" נגד חמישה פעילי שמאל שהקימו קבוצת פייסבוק בשם "אם תרצו תנועה פאשיסטית אז יש". אגב כך, כתב החלטתו כי אכן ישנם קווי דמיון בין התנועה לפאשיזם. תביעת הדיבה, בגובה 2.6 מיליוני שקלים, הוגשה בעקבות שני פרסומים בדף הקבוצה. באחד נכתב: "סבו של אבי לא היה יהודי טהור, האם אוכל לצעוד בקבוצתכם מחר במצעד זכויות האדם?". השני עסק בקריקטורות נוסח "דר שטיירמר", עיתון ששירת את התעמולה הנאצית.

על אף שמרבית סעיפי התביעה נדחו, השופט יעקובי קיבל את טענות התביעה באשר לפרסום שקשר בין התנועה לבין תורת הגזע הנאצית. הוא המליץ לצדדים להגיע להסכם על גובה הפיצויים בגין הנזק. בעניין זה קבע השופט כי הפרסום, שאחראי לו פעיל השמאל רועי ילין, היה בגדר לשון הרע. "בסופו של דבר, גם גישה ליברלית כלפי הביקורת של הנתבעים על התובעת אינה מצדיקה בשום אופן הגנה על החריגה הבוטה המגיעה עד כדי מה שמיוחס לתובעת בפרסום השני", נכתב בהחלטה.

הפגנה של תנועת "אם תרצו" נגד מוחמד בכרי. נמרוד סונדרס
"רצוי לאפשר את השיח הנובע מן המחלוקות הערכיות והפוליטיות". פעילי "אם תרצו" בהפגנה למען חיילי צה"ל, ינואר 2012/נמרוד סונדרס

בהחלטתו הביע השופט יעקובי ביקורת על התנהלות התנועה. "אני סבור שמוטב היה להימנע מהגשת התביעה דנן", כתב. "לדעתי רצוי לאפשר את השיח הנובע מן המחלוקות הערכיות והפוליטיות הקיצוניות שבין התובעת לבין הנתבעים ללא הגבלות שאינן הכרחיות וכפועל יוצא מכך – רצוי שאותו שיח לא היה מלווה בתביעות משפטיות... לקיומם של קווי דמיון מסוימים (בין פאשיזם ל'אם תרצו', י.א) יש אחיזה בעצם הדגשת הלאומיות על ידי התובעת... בתמצית ניתן לומר שהתובעת מעלה על נס את הפן הלאומי ואת מעמד הכלל והציבור הישראלי ואילו הנתבעים דוגלים בפן האוניברסלי... לנוכח המחלוקת, יש לראות את הפרסומים כאומרים ומזהירים כי ניסיון העבר מלמד שדגילה בעקרונות דומים לאלה שבהם דוגלת התובעת תוך הקצנה של מה שקשור בהם, הביאו לתוצאות רעות וקשות".

היועץ המשפטי של תנועת "אם תרצו", עורך דין נדב העצני, מסר בתגובה: "ראשית, יש לשים לב שאחד הנתבעים הורשע בהוצאת לשון הרע בגין הסתה חמורה המאשימה את 'אם תרצו' בנאציזם. יחד עם זאת, מדובר בפסק דין שגוי בעיקרו ותמוה מאוד, כיוון שהוא לא דן כלל בחלק ניכר מהסוגיות שהובאו לפתחו והועלו בפירוט רב במהלך ניהול המשפט. בית המשפט התעלם מעיקר ההיבטים המשפטיים והגיע למחוז מסוכן ביותר לדמוקרטיה הישראלית, כיוון שאם בית המשפט העליון לא יתקן את פסק הדין הזה, ישרור במדינת ישראל חופש ביזוי קיצוני המאפשר להסית ולהוציא מחוץ לגדר ציבורים משני עברי המתרס הפוליטי. וחמור מכך, מאפשר להכתיר כל ציוני כפאשיסט. לכן, 'אם תרצו' תערער על פסק הדין הזה לבית המשפט העליון".

לקריאה נוספת:
דעה / סחיטה באיומים בלב הקמפוס
גל אוחובסקי אולץ להתנצל בגלל ראיון עם יו"ר "אם תרצו"
דעה / סער היטה את המועצה להשכלה גבוהה ימינה

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

(עדכון ראשון: 22:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully