וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד ציון אמיר: "זו הייתה שליחות לייצג את קצב"

גלעד גרוסמן

24.8.2013 / 10:15

לקראת ועידת המשפט השנייה של מחוז תל אביב והמרכז של עורכי הדין בשיתוף וואלה! חדשות, מספרים הפליליסטים על הבחירה לייצג את אותם נאשמים שמעוררים שאט נפש ציבורית

מערכת וואלה!

"כל נאשם זכאי למשפט הוגן, תהיה האשמה חמורה ומזעזעת ביותר" - כך אמר פעם סמואל לייבוביץ', עורך דין יהודי-אמריקני שהתפרסם לאחר שבשנות ה-30' של המאה הקודמת ייצג נאשמים שחורים שהואשמו באונס שתי צעירות לבנות בדרום ארצות הברית. מאז עברו 80 שנה, אולם עורכי דין פליליים עדיין נתקלים פעמים רבות בשאלה "איך אתה יכול לייצג" נאשם או נאשמת, שנתפסים בעיני הציבור כנפשעים במיוחד.

"עורך דין פלילי טוב הוא כמו רופא טוב", מסביר עו"ד ציון אמיר, מי שייצג שורה של נאשמים בתיקים תקשורתיים, ובראשם כמובן הנשיא לשעבר משה קצב, שהורשע באונס. "כמו שרופא מטפל בחולה שלפניו בלי שום זיקה למוצאו, דעותיו או מידת רשעותו, ככה נוהג עורך דין. רופא יטפל במחבל שעכשיו ביצע פיגוע, ועורך דין ייצג לקוח שמואשם בפשע בלי קשר לדעה אישית לגביו". אמיר מסביר שתפקידו של עורך דין פלילי הוא לייצג גם את הלקוחות שעומדים לדין בגין עבירות חמורות שמעוררות לעתים התקוממות גדולה. "אתה מקבל עליך את התפקיד בלי קשר לאשמתו או לחפותו של אדם, אלא מתוך תפיסה שאומרת שאסור לשפוט שום אדם מתוך שרירות לב בלבד, אלא חובה לוודא שהוא זוכה לייצוג משפטי מקצועי וראוי".

משה קצב בערעורו במשפט עם עורך דינו, ציון אמיר , יולי 2011. מגד גוזני
עו"ד ציון אמיר בבית המשפט עם הנשיא לשעבר קצב/מגד גוזני

לא תמיד קל לעורכי הדין לייצג את אותם נאשמים שמעוררים שאט נפש ציבורית. עבור אמיר, זכור במיוחד המקרה של דרור עדני, שהורשע בקשירת קשר לרצוח את ראש הממשלה יצחק רבין. "הוא הואשם בכך שהיה מעורב ברצח ראש ממשלה, בפגיעה בקודש הקודשים של הדמוקרטיה, והיה קשה לומר משהו לזכותו שלא יקומם עליו את כל הציבור, וזה מובן. אבל בתור עורך דין מקצועי, אתה מבחין בין האישי למקצועי", אומר אמיר, שמוסיף כי המקרה של הנשיא קצב היה שונה. "נגד קצב היה קונצנזוס חוצה גבולות - בתקשורת, באקדמיה, בפוליטיקה, שלא אפשר ניהול הליך הוגן בעניינו, אבל לי לא היה שום קושי לייצג אותו, אפילו ראיתי בכך שליחות", הוא מודה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"התגברתי על הדילמה"

עו"ד אבי עמירם, שייצג בין השאר את תת-אלוף במיל' עימאד פארס, אומר: "כקצין בכיר במילואים וכמי שחווה את המאמץ הנדרש מקצין בכיר לטפס בסולם התפקידים והדרגות בצה'ל, והעוול שנגרם להם מעת לעת על העמדה לדין לא ראויה, על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בקצינים מוכשרים, שינהיגו בכישרונם ובכישורהם את המלחמה הבאה, הרי שלכבוד יחשב לי הדבר לייצג אותם. התחושה שסייעת בקידומם והסרת את העננה מעליהם מחממת לי את הלב".

כמי שייצג גם עבריינים שנחשבים לראשי ארגון פשע, דוגמת מאיר אברג'יל, הוא טוען כי כאשר עורך דין בוחן את חומרי החקירה נגד חשוד או נאשם, לפעמים התמונה שנגלית לעיניו שונה לחלוטין מזו שהמשטרה או הפרקליטות, ולפעמים התקשורת, מציגים. כך לדבריו, המאבק נגד הסגרת אברג'יל לארה"ב היה הצודק ביותר שניהל בעשור האחרון. "מאבקים צודקים לא מעלים דילמה כלל ועיקר , אתה נישא על גלי הצדק ועשייתו ומרגיש שהנך עושה את הדבר הנכון, ויותר מכך, אתה מקיים בכך את השבועה לעזור בעשיית צדק והוצאתו לאור. בתהילים כתוב 'אמת מארץ תצמח וצדק משמיים נשקף'".

מנגד, הוא מוסיף, "מאבקים לא צודקים מעלים את הדילמה אם לגשת וליטול עליך את חובת הייצוג. הדילמה אצלי מתחילה האם לייצג מחבלים או סייענים, שבאו לפגוע באזרחי המדינה מתוך אידיאולגיה משיחית דתית המנסה לפגוע בתשתית הציונית. התגברתי על הדילמה, לא עשיתי זאת עד היום".

"לא מזדהים עם הנאשם"

"השאלה איך את מסוגלת לייצג עבריינים ונאשמים בעבירות חמורות היא שאלה מאוד תדירה. קשה מאוד לציבור להבין איך אדם נורמטיבי יכול להגן על אנשים שמואשמים בעבירות שפוגעות בחברה", אומרת עו"ד רויטל סויד, שייצגה בין השאר את מארי פיזם, עליה נגזר ב-2011 מאסר עולם בגין שידול לרציחתה של בתה, רוז. "אני מבינה מאיפה השאלה מגיעה, אבל מה שמקומם אותי הוא שלעתים חושבים בציבור שלסניגור יש הזדהות עם הנאשם, וזה לחלוטין לא נכון. זה שאני מגינה על אדם בבית משפט לא אומר שאני מסכימה עם מעשיו".

עו"ד שמואל פלישמן, שייצג את רוצחו של יצחק רבין, יגאל עמיר, אומר כי כלל לא התלבט בעניין. "אני לקחתי את התיק כדי לנהל מלחמה משפטית לחלוטין", הוא אומר. "רציתי, והצלחתי, להגיע למצב שהעדים יחקרו באופן משפטי לחלוטין ושהכרעת הדין תהיה משפטית לחלוטין, ולא שונה מכל משפט רצח אחר בארץ רק כי מדובר ברוצח ראש הממשלה". לדבריו, לאחר שלאשתו נודע כי הוא מייצג את עמיר היא התקשרה ואמרה לו שהוא השתגע ושהוא יפוטר, אבל הוא הרגיע אותה. מלבד זאת הוא זוכר רק מקרה אחד שמישהו התקשר אליו וקילל אותו בגלל עמיר. "אני משתדל שלא לייצג סוחרי סמים וסוחרי נשים, הם גרועים בעיניי מרוצחים. רוצח עושה זאת לרוב ממניע אישי ופוגע באדם מסוים, סוחרי סמים ונשים פוגעים בהרבה יותר אנשים ובלי אבחנה".

"הדבר הגרוע ביותר לחברה הוא שכאשר מוגש כתב אישום חמור, או כזה שמכנים בתקשורת 'מזעזע', לא יהיה ייצוג או יהיה יצוג לא טוב", מוסיף עו"ד אורי קינן, מי שייצג בין השאר את רוצח משפחת אושרנקו, דמיאן קרליק. "אני לא השופט של הלקוח שלי", הוא מוסיף. קינן מגדיר את הייצוג כ"עניין אינטלקטואלי". לדבריו, מבחינות רבות קשה לנהל מהלכי משפט מורכבים בתיקים בעלי תהודה תקשורתית לאור חוסר הסימפטיה הציבורית, אולם הוא מבהיר כי הסניגור המקצועי "צריך להתנתק מההוויה הציבורית ולהיות מרוכז כל כולו בייצוג ובמהלכי המשפט".

עורך הדין אורי קינן, נובמבר 2011. שי אוקנין
הסניגור המקצועי "צריך להתנתק מההוויה הציבורית. עו"ד קינן/שי אוקנין

קינן מוסיף ש"העניין התקשורתי הפך להיות חלק מהותי ב'משחק'. החוק אצלי הוא פשוט ביותר, אני משתדל לא למסור 'גרסאות' או התייחסות ראייתית לתיק שמתנהל בתקשורת, כי זה לא מועיל בדרך כלל ללקוח. ברור שלעתים כאשר אני מגיב בשם הלקוח יש מקום למסור מספר מילים, אולם הנטייה וההמלצה שלי ללקוחות היא לא להיגרר למלחמת גרסאות בתקשורת אלא לשמור זאת לבית המשפט".

"צריך להבין שלהגן על נאשם זה לאו דווקא לטעון שהוא לא עשה ולא ביצע את המעשה", מבהירה עו"ד סויד. לטענתה, "אדם שהחליט להיות סניגור חייב להיות מסוגל לראות את התמונה מכל הזוויות שלה, לא רק בהיבט נקודתי השלילי של העבירה, אלא על כל חלקי הפאזל - נסיבות המעשה, נסיבות אישיות, תקופות קשות בחייו של אדם, מחלה או בעיה רגשית-נפשית ממנה הוא סובל. כל אחד צריך לשמוח על כך ששני הצדדים מובאים בפני בית המשפט, וכך ניתן לסמוך על החלטותיו. ראוי שלא לטעון את הטענות נגד הסנגורים, ולזכור שכל אחד יכול למצוא עצמו יום אחד בסיטואציה מורכבת, ואז הוא ירצה שלצדו יהיה אדם שמציג את עמדתו באופן ברור, נהיר ומקצועי".

עו"ד רויטל סויד, עו"ד ציון אמיר, עו"ד אורי קינן ועו"ד אבי עמירם ייטלו חלק בוועידת המשפט השנייה ובטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין מחוז תל אביב והמרכז ובשיתוף וואלה!חדשות. שייערכו ביום שני הקרוב ה26 באוגוסט בהשתתפות שרת המשפטים, נשיא בית המשפט העליון והיועץ המשפטי לממשלה.

לפרטים והרשמה לוועידה - לחצו כאן

עוד בנושא:
שב"ס יבחן: משה קצב לחופשה ראשונה מהכלא?
שנתיים מאסר לאב רוצח משפחת אושרנקו שהשמיד ראיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully