וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד: בנו ונכדו של הרב ברלנד הלבינו מיליונים

12.8.2013 / 19:38

השניים נעצרו יחד עם חמישה חשודים נוספים בחשד לזיוף מסמכים, קבלת דבר במרמה והלבנת מיליוני שקלים. מעצרם של ארבעה חשודים הוארך בחמישה ימים. צפויים מעצרים נוספים

היחידה המרכזית של משטרת ישראל עצרה היום (שני) שבעה חרדים, שישה מהם תושבי ביתר עילית, ועצור נוסף תושב שכונת מאה שערים בירושלים, בחשד כי עסקו בחודשים האחרונים בזיוף מסמכים, קבלת דבר במרמה והלבנת הון בשווי מאות אלפי שקלים בבירה. בין העצורים, נחמן ונתן ברלנד, בנו ונכדו של הרב אליעזר ברלנד, ממנהיגי חסידות ברסלב ומייסד ישיבת "שובו בנים" בירושלים. על פי החשד, הלבנת ההון בוצעו בעמותות ומוסדות הקשורים לישיבה. בית משפט השלום בירושלים האריך בחמישה ימים את מעצרם של השניים וכן את מעצרם של ערן הוכברג ואהרון תפילינסקי. טרם התקבלה החלטה אם להאריך גם את מעצרם של שלושת החשודים הנוספים. החשודים מכחישים את החשדות המיוחסים להם. החקירה נמשכת וצפויים מעצרים נוספים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נחמן ברלנד בבית משפט השלום בירושלים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך היום, החרימה המשטרה כספים בחלק ממקומות אלה. בדיון בבית המשפט טען נציג המשטרה כי נחמן ברלנד "ביצע את העבירות הרשומות בבקשה תוך שהוא מפקד ומוביל עם אנשים רבים החברים בקהילה הזו. העבירות בוצעו בדרכים שונות, והכסף התגלגל בצורות שונות". לדבריו, "מדובר בחקירה לא רגילה, יש פה חשודים נוספים שצריכים להיחקר. יש חשודים נוספים שצריכים להיחקר והם בליבת החקירה, מדובר במספר רב מאוד של אנשים".

חקירת המשטרה החלה לפני כמה חודשים והיא הייתה סמויה עד היום. לדברי המשטרה, נחמן ברלנד, הוא ה"מפקד" שעומד מאחורי העבירות והפעיל את שאר החשודים. על פי החשד, מדובר בנטילת כספים מהעמותות על ידי זיוף מסמכים, הלבנת צ'קים שניתנו כתרומה לעמותות ונפדו במזומן במוסדות גמילות חסדים המשמשים להחלפת כספים ללא רישיון. יצוין כי נחמן ונתן ברלנד נחשבים כמי שמעורבים לאורך כל השנים בניהול העמותות למרות שהם לא החזיקו מעולם בתפקיד רשמי או קיבלו משכורת מהעמותות השונות ששייכות לקהילה. כמו כן, לפני כשלוש שנים התגלע סכסוך בתוך קהילתו של הרב ברלנד והיו שהאשימו את בנו של הרב ואת נכדו כמי שממדרים אותו מניהול המוסדות. בעקבות הסכסוך, החלו קרבות משפטיים בין הקבוצות שנוצרו בקהילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרב אליעזר ברלנד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש מרץ האחרון נחשפו עדויות לפיהן ביצע לכאורה הרב אליעזר ברלנד עבירות מין בנשים ונערות בקהילתו. "אני יודעת על אישה אחת שהוא שכב איתה, מהסיפור הזה כל החקירה נפתחה", סיפרה אז צעירה בת 22 שטענתה כי הותקפה על ידי הרב. "אני לא יודעת פרטים אבל זה מישהי שקרובה למשפחה", הוסיפה הצעירה בשיחה עם גלי צה"ל. "היו שם יחסי מין, לא יודעת באיזו תדירות, כמה ואיפה. אני יודעת שהיו נגיעות עם עוד בנות, קטינות. הוא הוליך שולל וניצל את המעמד שלו לטובת הצרכים שלו".

לאחר התעוררות החשדות נגדו, שבהם גם חשד למעורבות באירוע ירי בין חסידיו, עזב ברלנד את הארץ. מאז הספיק לבקר במיאמי שבארצות הברית ובשוויץ, ולאחר מכן המשיך לתחנתו הנוכחית – מרוקו. מאז הגיע לשם, החלו להיאסף במדינה חסידים של הרב שהגיעו מישראל. בסרטון שצילמו אנשי הקהילה היהודית במרקש בחודש אפריל, נראה הרב מברך על היין לרגל חג הפסח, לאחר שאמר דבר תורה בנושא יציאת מצרים.

ברלנד נחשב למנהיג של קהילה גדולה בחסידות ברסלב. הרב בן ה-75, נשוי ואב לשישה, נולד למשפחה ליטאית חרדית. הוא למד בישיבה ברכסים ולאחר מכן בכולל של ישיבת פוניבז' בבני ברק. דרך הישיבה הוא התקרב בגיל 24 לחסידות ברסלב. לאחר שהשתלם בלימודי החסידות, החל הרב ברלנד לעסוק בהחזרה בתשובה ובבניית מוסדות חינוך של החסידות. לפני כ-40 שנה הוא הקים את הישיבה הראשונה בבני ברק ולאחר מכן פתח את ישיבת "שובו בנים" בבירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully