וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מומחה: סרטון המתעד שוטר תוקף מפגין נערך במגמתיות

10.7.2013 / 14:26

נחום שחף, שפרסם תחקיר על תיעוד הירי לעבר הילד הפלסטיני מוחמד א-דורה, טוען כי מסרטון שתיעד לכאורה שוטר תוקף מפגין בתל אביב ב-2012 הושמט קטע מהותי. השוטר: ירקו עלי

צילום: סרטון חובבנים שהועלה לרשת; עריכה: יאיר דניאל

המומחה מפרשת א-דורה נגד פעילי המחאה: נחום שחף, שעמד בראש ועדת צה"ל לבדיקת נסיבות מותו של הנער הפלסטיני מוחמד א-דורה בצומת נצרים בשנת 2000, צפוי להעיד בקרוב במשפטו של השוטר רונן עירוב, המואשם כי תקף מפגין במהלך הפגנה מול בניין עיריית תל אביב בשנת 2012. על פי שחף, סרטון שבו תועדה ההפגנה שבמהלכה תקף לכאורה השוטר מפגין, נערך באופן מגמתי ונחתך ממנו קטע בו נראה המפגין פונה אל השוטר. לטענת השוטר, בקטע שנחתך מהסרטון הוא ספג יריקה מצד אותו מפגין. הסרטון הגיע לידי המחלקה לחקירות שוטרים. עירוב הועמד לדין בנוסף גם בבית הדין המשמעתי של המשטרה והחלטה בעניינו צפויה להתקבל בקרוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"זה נראה כאילו חתכו ממנו קטע משמעותי ביותר", ציין שחף/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההפגנה, שהתרחשה במוצאי שבת בחודש יוני 2012, עוררה סערה רבה גם מכיוון שהתקיימה יממה לאחר מעצרה של הפעילה החברתית דפני ליף בשדרות רוטשילד בעיר. במהלך ההפגנה דפקו פעילי המחאה על גבי חלונות סניף בנק ברחוב אבן גבירול וצעקו: "הון, שלטון, עולם תחתון". שוטרים במקום נפרשו בחזית הסניף וניסו להדוף אותם, אך המפגינים הצליחו לנפץ את חלונות סניפי בנק הפועלים ובנק לאומי הסמוכים לכיכר רבין.

בהפגנה נעצרו 85 מפגינים, רובם סמוך לבניין עיריית תל אביב ברחוב אבן גבירול, ונגד 14 מהם הוגשו כתבי אישום. בין העצורים היה גם המפגין תום ישראלי. פעילים שהיו במקום תיעדו במצלמה את מעצרו. בצילום נראה ישראלי נלקח על ידי שוטרי יס"מ אל תוך לובי בניין העירייה. כשחצו את דלת הבניין, נראה השוטר מכה את המפגין העצור. על פי כתב האישום נגד עירוב, שהגישה מח"ש בחודש מרץ השנה, השוטר הכה את ישראלי פעמיים בפניו בעוד הוא ושוטר אחר החזיקו את המפגין בידיו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הפגנת המחאה החברתית בתל אביב. דרור עינב
ההפגנה ביוני 2012 בתל אביב/דרור עינב

הסרטון אליו מתייחס שחף צולם על ידי אחד המפגינים טרם מעצרו של ישראלי מחוץ לבניין העירייה והועלה ליוטיוב. "זה נראה כאילו חתכו ממנו קטע משמעותי ביותר", ציין שחף. "אני לא יכול לדעת מה היה בחלק החתוך. אני יכול להגיד שהמפגין היה במצב של התרחקות מאיש המשטרה, ולפתע - בקטע הבא אחרי הקטע שנחתך, הוא נמצא במקום אחר כשפניו לאיש המשטרה". לדברי שחף, זוכה פרס משרד המדע והטכנולוגיה ליצירתיות מדעית, "המפגין היה עם גבו לאיש המשטרה, לאחר מכן הסתובב עם הפנים אליו ואז רואים את איש המשטרה דוחף אותו.

בזמן האבוד שנחתך מהסרטון, לא ניתן לראות בו את כל תהליך ההסתובבות ומה עשה המפגין לאיש המשטרה לפני שהשוטרים השתלטו עליו. יש קטע שנראה שחתכו אותו כדי שלא יראו את מה שהוא עשה". שחף, פיזיקאי בהכשרתו, הסביר כי בדק את התיעוד מההפגנה לאור בקשת סנגורו של עירוב. "השתמשתי בכלים שעומדים לרשותי – מערכות לניתוח וידאו, בודדתי את התמונות ובחנתי אותן אחת-אחת. אין לי ספק שהסרטון ערוך וחתוך".

אלפים הפגינו בעד צדק חברתי, דרך נמיר נחסמה. טל אנגלנדר ואבי כהן, טל אנגלנדר
. ההפגנה ביוני 2012/טל אנגלנדר, טל אנגלנדר ואבי כהן

לדברי שחף, "לא תמיד אני מעיד לטובת המשטרה. במקרה של טל מור (שהורשע בדריסתו למוות של רוכב האופניים שניאור חשין – מ.ש) העדתי במשפט נגד ממצאי החוקרים. בנוסף, השתתפתי במחאה החברתית והייתי מפעילי מחאת הקוטג'". המומחה הסביר כי "יחד עם זאת יש לזכור, שלא משנה אם זה איש משטרה, איש כוחות הביטחון או אדם רגיל – צריך לבחון כל מקרה לגופו ולא לבוא אף פעם בדעה קדומה".

"הסרט מראה בבירור כיצד השוטר תוקף"

מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר: "כתב האישום מייחס לנאשם תקיפה שביצע בתוך בניין העירייה. האירועים שקדמו לכניסה לבניין נפרדים מבחינת זמן ומקום, ומשכך האחד לא משליך על השני".

מפגינים התעמתו עם שוטרים וניפצו חלונות סניפי בנקים בתל אביב. דרור עינב
שוטרים מובילים בכוח מפגין, יוני 2012/דרור עינב

סנגורו של השוטר עירוב, עורך דין עופר ברטל, אמר כי "האירוע
לא בא בחלל ריק, משום שהוא רצה להתעלל באזרח, אלא כתגובה על השתוללות גדולה, על יריקה בפניו דקה קודם לכן – יריקה שהיום אנחנו יודעים הוסתרה באופן מתוחכם על ידי הצלם ועל ידי מי שמסר את הסרטון למח"ש".

סנגוריתו של המפגין, עורכת הדין גבי לסקי, מסרה בתגובה: "לא מרשי הוא זה שצילם את הסרט או ערך אותו (במידה שהסרט כן ערוך). הוא גם לא זה שהעלה את הסרטון לרשת. עיקרו של דבר הוא שהסרט מראה בבירור כיצד השוטר תוקף את מרשי באגרופים לפנים, כאשר מרשי עצור ומוחזק על ידי שני שוטרים, ביניהם התוקף. לאחר שהוגש כתב אישום, העניין יתברר בבית המשפט. אני בטוחה שמר עירוב יבוא על עונשו. אני מצרה על כך שעל אף הראיות לכאורה כנגדו, הוא לא הושעה מהמשטרה, אשר משאירה שוטר אלים בשורותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully