וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטרה תפצה קטין שנחקר שעות באזיקים ולקה בנפשו

19.6.2013 / 19:03

ל' נחשד שניפץ שמשה, הוכנס בכוח לניידת ונחקר שעות ללא אמו. מצבו הידרדר והוא לקה בסכיזופרניה. השופט הורה לפצותו בכחצי מיליון שקל: "לא היה מקום לאוזקו כאחד העבריינים"

משטרת ישראל שוב למדה שהפרת זכויות של נחקרים עלולה להביא לתוצאות קשות: המשטרה תפצה בסכום של כחצי מיליון שקלים את ל', צעיר שלקה בסכיזופרניה לאחר שעוכב ונאזק לפני כשבע שנים בעת שהיה קטין, ונחקר במשך שעות ללא נוכחות הוריו, בעקבות חשד כי ביצע מעשה ונדליזם. זאת לאחר שאחד מחבריו שבר שמשה של תחנת אוטובוס בחולון.

בהחלטה שהתקבלה אתמול (שלישי) בבית המשפט המחוזי בלוד מתח השופט אהרן מקובר ביקורת חריפה על התנהלות המשטרה וקבע כי הנער היה "מפוחד בעליל". עוד נכתב כי "לא היה מקום לתפיסתו של ל' בכוח בחולצתו ולהכנסתו בכוח לניידת. רף הזהירות הנדרש מהמשטרה בעת מעצר וחקירת קטינים הוא גבוה יותר מהרף הנדרש במעצר וחקירת בגיר. המשטרה הפרה את חובת הזהירות שלה כלפי ל'".

"הוא נראה רע מאוד והיה מבולבל ומבוהל"

האירוע המדובר התרחש במוצאי שבת במאי 2006. ל' היה אז בן 16. סמוך לשעה 4:00 בבוקר, שמע אחראי משמרת בסיירת ביטחון חולון רעש של ניפוץ זכוכית ברחוב סוקולוב בעיר. הוא הגיע למקום, וראה קבוצה של נערים נמלטים ושמשת תחנת אוטובוס מנופצת ואבן שפה של מדרכה לידה. לאחר מרדף רגלי תפס השומר שניים מהנערים – ל' וחברו קטין נוסף – ועיכב אותם בחשד לביצוע ונדליזם. דקות ספורות לאחר מכן הגיע למקום שוטר סיור. ל' טען בפני השוטר כי לא הוא שבר את השמשה אלא מישהו אחר, וכי אינו מוכן לומר מי עשה זאת.

מפסק הדין עולה כי בשלב זה תפס השוטר את ל' בחולצתו, משך אותו והכניס אותו בכוח לניידת, והודיע לו כי הוא עצור בחשד לגרימת נזק וסירוב לעיכוב. בניידת אזק השוטר את ל' בידיו מלפנים. כשהגיעו לתחנת המשטרה בבת ים, נקראה גם אמו של ל' להגיע למקום. אך על פי עדותה, אף שהגיעה לתחנה מיד לאחר קבלת שיחת הטלפון מהמשטרה, לא התאפשר לה לשוחח עם בנה. ארבע שעות המתנה חלפו מאז הגיע ל' לתחנה ועד שנחקר, גם אז ללא נוכחות אמו. האם העידה כי היא התבקשה להיכנס לחדר החקירה שבו נחקר ל' רק בסופה של החקירה, וגם זאת על מנת לנסות לשכנע את ל' לספר מי ניפץ את זכוכית תחנת האוטובוס. לדבריה, "כאשר נכנסתי לחדר החקירה הבחנתי כי ל' לחוץ ומתנשף בכבדות, הוא נראה רע מאוד, והיה מבולבל ומבוהל".

"התנהלות המשטרה לא הייתה סבירה"

לאחר חקירותיו במשטרה החל מצבו הנפשי של ל' להידרדר. הוריו של ל' טענו בתצהיריהם כי למחרת חקירתו השנייה במשטרה החל ל' להקיא והיה מוטרד מאוד וחסר מנוחה. מיד לאחר ששוחרר ל' מהמעצר וחקירותיו במשטרה, נראו אצלו סימני בלבול ומצוקה. הוא סירב לצאת מחדרו במשך כמה ימים, סירב לאכול, היה עצבני בצורה חריגה, התקשה לתקשר עם הסביבה וסבל מקשיי שינה ומבכי לעתים קרובות. בהמשך סבל מהתקף פסיכוטי ואושפז בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל, שם אובחן כחולה בסכיזופרניה. במשפט הוא לא העיד, בשל מצבו הנפשי הקשה.

השופט קבע כי קיים קשר סיבתי בין מעצרו של ל' לבין התפרצות המחלה, ופסק כי המשטרה תשלם לצעיר פיצויים בסכום של 539,452 שקל. הוא הסתמך בין השאר על חוות דעתו של פסיכיאטר, שקבע כי "לא ניתן לייחס את מצבו של ל' אלא לאירוע". "ל' לא רצה לומר מי שבר את השמשה. זה היה חטאו הגדול", כתב מקובר. "בשל כך נעצר, נאזק, הועלה לניידת בכוח, הובא לתחנה ונחקר כפי שנחקר. אין שום הצדקה להתנהגות זו מצד המשטרה". השופט ציין את העובדה שלקטין לא היה עבר פלילי והוא נעצר בחשד לעבירה מינורית יחסית. "צריכה גם להיות, בין השאר, הלימה בין מהות החשד המיוחס לקטין ובין ההתנהלות כלפיו ואופן החקירה שהוא נחקר", כתב בהחלטתו.

השופט הזכיר כי "לא בכדי קיימת בפקודות המטה הארצי של המשטרה פקודה מיוחדת העוסקת בעבודת המשטרה עם קטינים". לדבריו, "בין הוראות אלו קיימות הוראות לחקור קטין בנוכחות הורהו וזכותו להיוועץ בו, ככל הניתן, לפני תחילת החקירה". עוד כתב השופט כי "התנהלות המשטרה כלפי התובע לא הייתה נכונה וסטתה בנסיבות העניין מסטנדרט ההתנהגות הסבירה. לא נעשה כל ניסיון של ממש לברר מעורבותו של ל' באירוע, לא נעשה ניסיון אמיתי להסתפק בעיכובו של ל' ולא לעצור אותו, או אף לזמנו לחקירה במועד אחר במקום לעצרו באמצע הלילה. לא מצאנו שהיה ניסיון מצד ל' לברוח מהשוטרים או להתנגד לעיכוב, ולא היה כל מקום לתפיסתו של ל' הקטין בכוח בחולצתו ולהכנסתו בכוח לניידת המשטרה. ודאי לא לאיזוקו כאחד העבריינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully