וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט נגד המשטרה: פרשה מזעזעת ומתעסקים בפרסום?

11.6.2013 / 12:01

בית המשפט הסיר היום את צו איסור הפרסום על פרטי חלק מהחשודים ברצח בבר-נוער. המשטרה הבהירה כי הפארסה אתמול נבעה מ"קצר בתקשורת". השופט הוסיף: "הנזק כבר נגרם"

צילום: דניאל בוק, שי מכלוף, טל אנגלנדר, מאל בנאוליאל, חדשות 10; עריכה: יאיר דניאל, יותם בן-דוד; קריינות: לירון בארי

יום אחרי הפארסה שהובילה לגילוי רוב הפרטים אודות פענוח הרצח בבר-נוער, ואז לגניזתם - התקיים הבוקר (שלישי) דיון בבית המשפט השלום בתל אביב שבסופו הוסר סופית צו איסור הפרסום של החקירה ושל החשודים בה. בדיון מתח השופט עידו דרויאן ביקורת על המשטרה על כך שפרסמה את המידע אתמול ללא אישור.

"איך בפרשה כזאת מזעזעת, ואחרי פיצוח כזה מרתק, בזה אנחנו בסוף מתעסקים?", אמר השופט בתחילת הדיון בנוגע לסאגת חשיפת הפרטים האסורים. נציגת המשטרה הודתה כי האירוע קרה בגלל קצר בתקשורת בין המשטרה באולם לבין הבכירים במחוז שקיימו את מסיבת העיתונאים. "הביקורת על בית המשפט לא יצאה מאיתנו, אני אומרת את זה ולא בעילום שם", אמרה.

פענוח הרצח בבר-נוער - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
עד המדינה בבר-נוער: עבריין הומו, קרוב אחד החשודים
"הרוצח בבר-נוער נקם על תקיפה מינית של קרובו"
המשטרה: בית המשפט אישר הפרסום - לא חשבנו שיחזיר הצו
פרשנות: המשטרה ובית המשפט שכחו את הנאשמים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המעורבים בפרשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עקב תקלה שהמשטרה לוקחת עליה אחריות מלאה - ושלא בזדון - פורסמו כמעט כל פרטי הפרשה", אמר השופט. הוא הבהיר כי הפרסום היה לא רק בכלי תקשורת פירטיים ולא מכוח שמועות, אלא בכלי תקשורת מוסדרים תוך ציות למצב החוקי. "המידע שפורסם היה בדוק מפי צמרת ימ"ר תל אביב. הנזק כבר נגרם", קבע השופט והסיר את איסור הפרסום פרט לשמותיהם של שני חשודים. הוא ציין בדבריו כי בדיון אתמול ישב נציג משטרה, דבר שמעלה תמיהה בנוגע להחלטת המשטרה לחשוף בכל זאת את המידע.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
עו"ד שי שורר ועו"ד שמשון וייס מייצגים את החשודים בפרשת הבר נוער בדיון בהסרת צו איסור פרסום, יוני 2013. דרור עינב
הסנגורים של החשודים, עו"ד שמשון וייס ושי שורר, היום בבית המשפט/דרור עינב

נציגי התקשורת שנכחו אף הם בדיון הסבירו כיצד נהגו נוכח הבלבול ששרר אתמול. "הסיפור פורסם בשעה 17:00 אתמול, לכן אי אפשר לסגור דלתות האורווה אחרי שהסוסים ברחו", אמר היועץ המשפטי של ערוץ 2. היועץ של "ידיעות אחרונות" הציג את מה שעולה בתוצאות בגוגל כשמחפשים "בר-נוער". "כל הפרטים מופיעים באינטרנט. התחושה של התקשורת היא שלפעמים המשטרה מבקשת איסור פרסום והשלב שבו היא מבקשת להסיר אותו כשהיא רוצה לקיים מסיבת עיתונאים. אין עילה בחוק להסיר צו איסור כי קציני משטרה רוצים להופיע בתקשורת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הרצח במועדון הקהילה הגאה ב-2009 הפך לאחת הפרשות המסקרנות ביותר, ופרטים רבים פורסמו בשבוע האחרון ברחבי הרשת - במיוחד אחרי המעצרים של המעורבים בפרשה. למרות זאת, ועל אף האבסורד, כלי התקשורת נותרו כפופים לצו איסור הפרסום של המשטרה. אתמול ביקשה המשטרה להסיר סוף סוף את הצו ולהתיר פרטים רבים לפרסום. השופט דרויאן חתם בשעה 12:00 בצהריים על החלטה המאשרת להסיר את צו איסור הפרסום, החל מהשעה 15:30. עד אז, כינסה המשטרה את המשפחות השכולות ועדכנה אותן בפרטים, טרם יפורסמו בתקשורת.

בשעה 16:00 כינסה המשטרה מסיבת עיתונאים, במהלכה חשפו קציני מחוז תל אביב הבכירים – ובראשם מפקד המחוז ניצב בנצי סאו - את הפרטים המותרים לפרסום. אך עד מהרה הסתבר שקודם לכן הגישו סנגוריהם של חלק מהחשודים בקשה לאסור את פרסום שמות מרשיהם. למרות זאת, המשטרה לא ביטלה את מסיבת העיתונאים.

מפקד ימ"ר ת"א גדי אשד במסע"ת בעקבות חקירת הרצח בבר-נוער. יוני 2013. ניב אהרונסון
קציני המשטרה מחוץ לתחנת מחוז תל אביב במעמד מסיבת העיתונאים, אתמול/ניב אהרונסון

הדיון בבית משפט השלום, שוב באולמו של השופט דרויאן, בבקשת סנגוריהם של החשודים, החל קצת קודם לכן - ב-15:30. מיותר לציין, שבדיון נכח גם נציג המשטרה - פרט שמעלה סימן שאלה באשר להחלטת המשטרה לקיים בכל זאת את מסיבת העיתונאים.

בהחלטה יוצאת דופן קבע דרויאן כי לא רק שפרסום שמות החשודים יעוכב עד היום, אלא שכל צו איסור הפרסום ייוותר על כנו ולא יוסר עד שעה זו – וזאת בסתירה להחלטתו הקודמת, להיענות לבקשת המשטרה. למעשה, השופט התיר לפרסם את הדברים, אולם הורה לעכב את ביצוע החלטתו עד להיום, וזאת על מנת לאפשר לצדדים לערער על ההחלטה.

גורמים במשטרה ציינו אתמול כי לא ידעו על כוונת הסנגורים לבקש איסור פרסום גם על פרטי החקירה, וקיימו את מסיבת העיתונאים כי סברו שהדיון מתנהל רק סביב פרסום שמות החשודים. כך נוצר מצב במשטרה, כמו גם כלי התקשורת, שבו התכוננו לפרסום כל פרטי הפרשה, למעט שמות החשודים ופרטיו של אדם נוסף הקשור בפרשה. "הדיון הסתיים בעיצומה של מסיבת העיתונאים", ציין גורם בכיר במשטרת מחוז תל אביב. "קיבלנו מנציג המשטרה בדיון מסרון, לפיו השופט נתן עיכוב ביצוע עד מחר. אך בפועל הסתבר כי במהלך הדיון, סמוך לסופו, ביקשו הסנגורים להותיר על כנו את צו איסור הפרסום הגורף".

לפניות לכתבת מור שמעוני: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully