וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל הלחץ: התפטר השופט שאמר "יש בנות שנהנות מאונס"

גלעד גרוסמן

5.6.2013 / 17:49

השופט לשעבר נסים ישעיה, שאמר את ההערה בדיון לגבי צעירה שנאנסה, הודיע שיפרוש מתפקיד יו"ר ועדת הערר. לבני הצדיקה את הפרישה: "אמירה שנותנת למוחות מעוותים הכשר לאונס"

השופט בדימוס נסים ישעיה, שאמר במהלך דיון בבית משפט בנוגע לתקיפה מינית של צעירה כי "יש בנות שנהנות מאונס" - הודיע היום (רביעי) למנהל בתי המשפט, השופט מיכאל שפיצר כי הוא מבקש לסיים לאלתר את כהונתו כיושב ראש ועדת ערר לנפגעי פעולות איבה, תפקיד בו כיהן אחרי פרישתו מכס המשפט.

הסערה בנושא החלה בעקבות הדברים שנשא ישעיה במהלך דיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב בשבוע האחרון, בגין בקשתה של צעירה בת 19 שנאנסה - להכיר בה כנפגעת פעולות איבה משום שתוקפיה היו פלסטינים. בעקבות הדברים הפוגעניים שפורסמו היום בגל"צ, ועוד לפני החלטתו להתפטר - זומן השופט, שהיה בבית המשפט המחוזי, לבירור. במקביל, פנתה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, ח"כ ד"ר עליזה לביא (יש עתיד), לשרת המשפטים ציפי לבני בדרישה להדיח מיד את ישעיה.

ישעיה, שכאמור אינו שופט מן המניין אחרי שפרש לפני חמש שנים, תפקד בין היתר כאמור כחבר בוועדת הערר, והיה אמור להיות מועמד לתפקיד אב בית הדין של הליכוד בבחירות שצפויות להיערך בקרוב בתנועה. בעקבות דבריו אמרו בליכוד כי "אם הדברים נאמרו מדובר באמירה שלא במקומה ואדם שאומר דבר כזה אינו ראוי לשמש בתפקיד אב בית דין הליכוד". השופט עצמו לא הכחיש כי אמר את הדברים המטרידים ומסר באמצעות דוברת מערכת בתי המשפט כי "במהלך הדיון התעוררה שאלת הוכחת הקשר הסיבתי, ובלהט הדיון נאמרו דברים ברוח זו. לא הייתה בדברים כוונה לפגוע או לזלזל חלילה בנפגעות מעשה אונס". כמו כן, הוא התנצל על הדברים שאמר. לטענתו, הוא רק ניסה להציג שישנם קשיים משפטיים בתביעות מסוג זו שנדונה, וכי גם נאנסות צריכות להוכיח שנגרם להן נזק אותו ניתן לכמת בכסף.

בעקבות דבריו של השופט התמוטטה אמש הצעירה שלגביה נאמרה האמירה המקוממת, והיא אושפזה בבית חולים. "זה מאוד כואב, אבל אני לא מופתעת", אמרה הצעירה לפרקליטתה, עו"ד רוני אלוני-סדובניק. "חוויתי גם במשטרה וגם בהליך הפלילי השפלות. העירו כל מיני הערות. יש בנות שנהנות מאונס? להגיד דבר כזה ליד אנשים, זה המחיר שצריכות לשלם נפגעות תקיפה מינית?", אמרה הצעירה לפרקליטתה.

השרה לבני: הפרישה מוצדקת

שרת המשפטים ציפי לבני, שחזרה בצהריים מוושינגטון, התייחסה הערב לראשונה לפרשה. "החלטתו של השופט בדימוס לפרוש משיפוט היא הדבר הראוי והנכון במקרה החמור הזה. גם שופטים צריכים לדעת ש'כשהיא אומרת לא היא מתכוונת ללא'", אמרה. "ההתבטאות של ישעיה היא חמורה בכל מובן. השופט הודיע על פרישתו וזהו הדבר הנכון והראוי במקרה חמור זה. רק כך יוחזר אמון הציבור במערכת המשפט". לדבריה, לא מדובר בביטוי בלבד, אלא בתפיסה פסולה ומעוותת שנשים נאבקו בה במשך שנים, אשר מטילה על קורבן האונס את האשמה. "אמירה כזו מפי שופט עלולה, גם אם לא התכוון לכך, לתת למוחות מעוותים הכשר לאונס. כל שופט צריך לדעת שהוא נבחן, ובצדק, תחת זכוכית מגדלת ציבורית ומוסרית ועליו להתנהל באופן הראוי למי שמופקד על החוק והצדק וקובע גורלות של אחרים", סיכמה.

זוהי פרישה שניה של שופט בשל התבטאות אומללה בתקופה האחרונה, לאחר שלפני כחודש פרש מתפקידו שופט בית המשפט לתעבורה בפתח תקווה, שלמה נחשון אטינגר, בעקבות הערה בעלת אופי מיני ששיגר לעבר תובעת משטרתית. במהלך דיון, כאשר התובעת התקשתה למצוא מסמכים הקשורים לנאשם ששם משפחתו מתחיל באות זי"ן, תחת שמו הפרטי - הורה אטינגר לתובעת לחפש את המסמכים תחת האות זי"ן, ואז לטענת חלק מהנוכחים באולם, אמר: "זין את מוצאת מהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully