וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטורקים מרוצים מההתנצלות: "ניצחון פוליטי"

אלעד סלם

24.3.2013 / 19:14

מיוחד לוואלה! חדשות: ראש מערכת העיתון ”זמאן” באנקרה סיפר כי רוב הציבור בטורקיה שבע רצון מהפיוס. הוא העריך ש”ייקח זמן” עד לתיקון היחסים והבהיר: ”הישראלים רצויים"

צילום: רויטרס, עריכה: רן מנחם

ההתנצלות השנויה במחלוקת של ראש הממשלה בנימין נתניהו בפני ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על הרג תשעת הפעילים על סיפון המרמרה גררה תגובות שונות בארץ ובעולם. היו מי שסברו שראש הממשלה נתניהו "התקפל" ועשה טעות חמורה, איך היו גם מי שתמכו בצעד שלדבריהם היה צריך להיעשות לפני זמן רב. ארדואן, שעמד על דרישתו לקבל "התנצלות" ולא "חרטה", הביע שביעות רצון משיחת הטלפון שקיבל – וכך גם רוב העם הטורקי.

חיילי השייטת מותקפים בידי אנשי אוניית המרמרה. רויטרס
"מצב שבו ישראל לא התנצלה על הרג תשעה אזרחים טורקים לא שירת שום תכלית הגיונית". ההשתלטות על המרמרה/רויטרס

"למען האמת, זה היה צריך לקרות מזמן. מצב שבו ישראל לא התנצלה על הרג תשעה אזרחים טורקים לא שירת שום תכלית הגיונית", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות עבדאללה בוזקורט, ראש מערכת העיתון הטורקי "זמאן" בבירה אנקרה. "זה צעד חיובי כי גם ישראל וגם טורקיה הסירו את המחסומים לאחר שלוש שנים של נתק ביחסים". לדבריו, הציבור הטורקי ברובו קיבל את המהלך בברכה, על אף שיש קבוצות באוכלוסייה שמתחו ביקורת על העסקה שהושגה בתיווך נשיא ארה"ב, ברק אובמה. "בגדול, זה הוכתר כניצחון פוליטי".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"טורקיה יכולה לשחק תפקיד משמעותי בתהליך השלום"

בוזקורט סבור שישנן סיבות שהובילו לפיוס, חרף התנגדות לוחמי השייטת וחלק מנבחרי הציבור. "ההתפתחויות המהירות במזרח התיכון בכלל, ובפרט מה שקורה בסוריה בשנתיים האחרונות, מצריכות עבודה משותפת של שתי המדינות", הסביר. "צריך להדגיש שגם המדיניות החדשה של ארה"ב באזור, במהלך כהונתו השנייה של אובמה, דחפה את שתי בנות הברית לשעבר לתקן את היחסים ביניהן".

לדברי בוזקורט, הגורם העיקרי להתנצלות – כפי שגם אמר ראש הממשלה בעצמו – הוא המצב בסוריה. "לטורקיה וישראל אינטרס משותף לראות ממשלה יציבה ואחראית בעידן שלאחר אסד, נקייה מגורמים רדיקליים. זה היה המניע העיקרי בצד הישראלי", העריך. "שיתוף הפעולה בנוגע לסוריה עשוי לסלול את הדרך לשיתוף פעולה בתחומים נוספים בין אנקרה לירושלים, בין היתר בעיראק ולבנון, שתי מדינות שנמצאות תחת איומים עדתיים שנכפו על ידי איראן".

העיתונאי הטורקי הבכיר התייחס גם ליחסים העכורים בין טורקיה לרפובליקה האיסלמית. "לאחר שהניסיון של טורקיה להשפיע על איראן נכשל מאז 2010, יש כיום יותר חילוקי דעות מאי פעם בין טורקיה לאיראן, בגלל המעורבות המפוקפקת של איראן בעיראק, בסוריה, במדינות המפרץ ובאפריקה", אמר והוסיף כי "כל זה מצריך מבנות הברית של ארה"ב לפעול בשיתוף פעולה הדוק כדי לנטרל את האיומים האיראניים".

סיבה נוספת שלדברי בוזקורט היוותה עילה להתנצלות היא העמקת היחסים בין טורקיה לרשות הפלסטינית. רק אתמול הודיע ארדואן כי הוא צפוי להגיע לעזה בחודש הבא. "טורקיה יכולה לשחק תפקיד משמעותי בשיחות השלום העתידיות במזרח התיכון", אמר בוזקורט. "זה, לבטח, עוד שיקול שלקח נתניהו בחשבון".

מסיבת עיתונאים בבית ראש הממשלה, בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ברק אובמה, מרץ 2013. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
תיווך מוצלח. נתניהו ואובמה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בתשובה לשאלה האם להערכתו היחסים בין שתי המדינות יכולים לבוא על תיקונם, השיב בוזקורט כי "זה ייקח זמן. כרגע מאחים את השברים. שלוש שנים זו תקופה ארוכה". לדבריו, "בהתאם לאופן שבו תטופל הסוגיה הפלסטינית בעתיד, היחסים יכולים לחזור לשגרה נורמלית. שיתוף הפעולה הכלכלי ויחסי המסחר לא הושפעו מהמשבר והיחסים יכולים להיבנות מחדש על בסיס זה".

בוזקורט ביקש להבהיר כי העם הטורקי יקבל בברכה כל תייר ישראל שיגיע לבקר בארצו. "לעם הטורקי אין שום בעיה עם היהודים, ומעולם לא הייתה לו", הדגיש. "תמיד קיבלנו מהגרים יהודים שנמלטו מספרד או מגרמניה. התרעומת בשנים האחרונות הייתה נגד מדיניות ממשלת ישראל, לא נגד העם. אין לי ספק שתיירים ישראלים יתקבלו בברכה בטורקיה. ממשלת טורקיה מעודדת הגעת תיירים מכל העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully