וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק אבוד מראש? הסם שסגר את מועדוני תל אביב

2.3.2013 / 14:42

המשטרה פתחה במאבק בסם שכמעט בלתי אפשרי לאתר בגוף. בגלל הקושי להוכיח שצעירות המעורפלות שהתלוננו אכן נאנסו, החליטו להגיע אל היצרנים והמפיצים - ופשטו על המועדונים

לפני עשרה חודשים יצאה צעירה בת 23, קצינה בצה"ל מדרום הארץ, לבילוי עם חברות במועדון בנמל תל אביב. לפנות בוקר היא התעוררה בחניון הנמל, כשהיא ערומה בפלג גופה התחתון ואינה זוכרת את השעות האחרונות בחייה. היא לא ידעה לספר מה עבר עליה ואף לא לענות על השאלה – האם נאנסה. למרות שבסופו של דבר היא החליטה שלא להגיש תלונה, במשטרת תל אביב היה זה הטריגר לפתיחת חקירה סמויה, במסגרתה הוחדר סוכן סמוי לשורות בלייני העיר, בראש ובראשונה כדי לנסות להתחקות אחר סם האונס, אחד החומרים החמקמקים ביותר בפקודת הסמים.

אילוסטרציה. ShutterStock
סגירת המועדונים רגל לפני פורים לא הועילה/ShutterStock

המבצע הוביל למעצרם של עשרות חשודים בשבוע שעבר ולסגירה ל-30 יום של מספר מועדונים מובילים בעיר, בהם על פי החשד תועדו עסקאות לסחר בסמים. אולם סגירת המועדונים, לפני סוף השבוע הארוך של פורים, כנראה לא הועילה. לבית החולים וולפסון בחולון הגיעו במהלך החג שמונה נשים, אשר היו לכאורה קורבנות תקיפה מינית, וכולן תיארו מקרה דומה: הן יצאו לבלות ושתו אלכוהול, ולמרות שהן רגילות לשתות – התעוררו כעבור מספר שעות כשהן אינן זוכרות דבר מאירועי הלילה. סביר להניח כי הן והמשטרה לעולם לא ידעו, למרות שכך זה נראה, האם הוחדר למשקה שלהן סם האונס או לא.

כמעט בלתי אפשרי לזהות את החומר, שכן הוא מתנדף במהירות מהגוף ובמקרים בודדים בלבד הוא אותר בגופם של קורבנות עבירה. בכל מקרה, יהיה קשה להוכיח בבית משפט כי מדובר באונס, שכן הסם מונע את האפשרות להתנגד למעשים ולכן אין על גופם גם סימני אלימות. בד בבד, ישנם בליינים שמשתמשים בסם בעצמם ולהנאתם, ומתכוונים להמשיך לעשות כן. במשטרה מנסים להגיע אל היצרנים ואל המפיצים והבינו כבר שסם האונס אמנם מתנדף מהר – אבל התופעה כנראה לא.

מתנדף במהירות ואינו משאיר חותם בגוף

החומר "הפופולרי" ביותר בתחום סמי האונס נקרא GHB ומופיע בפקודת הסמים משנת 2003. אליו מצטרף GLB, רוהיפנול וחומרים נוספים. במינונים נמוכים, הוא מעלה את רמת הדופמין במוח, מה שמביא לשיפור במצב הרוח, תחושת אופוריה והגברת החשק המיני. במינונים גבוהים, השימוש בחומר, שהוא חסר טעם, ריח או צבע, מביא לקהות חושים, רפיון שרירים ואובדן היכולת להביע דעה או להתנגד. הסמים, כאמור, אינם משאירים חותם בגוף, ולכן את היקף התופעה פשוט בלתי אפשרי לאמוד. בנוסף, ברוב המקרים הוא נלקח בשילוב אלכוהול, מה שלא רק מגביר את השפעתו, אלא גם מעורר תהיה האם הקורבן אכן נטל את הסם או שפשוט שתה יותר מדי כוסיות.

דוקטור מיכל רוטנברג, מנהלת המעבדה לטוקסיקולוגיה במרכז הרפואי שיבא, אליה מביאה המשטרה את הדגימות שנלקחו מקורבנות עבירה, מציינת שרק במקרים נדירים נמצאו עקבות של GHB. לדבריה, "ישנם חומרים נוספים המשמשים סם אונס. הקריטריונים הם פגיעה ביכולת התנגדות וערפול עד אובדן זיכרון, ועל כך עונה גם האלכוהול. במובן הזה גם אלכוהול יכול לשמש סם אונס, וזה מה שאנחנו מוצאים ברוב המכריע של בדיקות של קורבנות תקיפה מינית. עם זאת, בגלל שבמקרים רבים הקורבנות מגיעים רק אחרי שהם מתאוששים, לא ניתן לשלול את האפשרות שהסם היה בגוף והתנדף".

אז מה הם, אם כן, ממדי התופעה? גורמים במשטרה מעריכים כי מדובר בממוצע של בין אירוע לשני אירועים במהלך כל סוף שבוע, בהם מעורב סם האונס. לצדם ישנם, על פי הערכות, מקרים רבים שאינם מדווחים. בבית החולים וולפסון, שם ממוקם חדר 4, הנקודה שאליה מגיעים קורבנות תקיפה מינית, מעריכים כי בכ-40 אחוז מהמקרים קיימים מאפיינים המצביעים על האפשרות שבאירוע מעורב הסם. שם מודאגים מאד מהתופעה. "בדרך כלל מדובר בצעירות בגילאי 17 עד 25, אשר מגיעות אלינו מבולבלות ומלאות פחד", מסבירה צילה וידברג, מנהלת השרות לעבודה סוציאלית בבית החולים וולפסון. "בשמונה אחוז מהמקרים הקורבנות הם גברים. אי הוודאות בנוגע למה קרה להם, איך הגיעו למצב הזה, יוצרת תחושת חוסר אונים ואובדן שליטה. התופעה התגברה מאד בחמש השנים האחרונות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"השפעה דומה מאוד לזו של אלכוהול"

במשטרה מתקשים לחקור את המקרים הללו כאירועי אונס. שם הפנימו את הקושי לאסוף ראיות לצורך כתבי אישום נגד המשתמשים, ומתמקדים בצד של ההיצע במקום בזה של הביקוש. כך עשו בהפעלת הסוכן הסמוי, אשר הוביל בסופו של דבר בעיקר לסמים אחרים כגון אקסטזי וקוקאין. כך עשו במשטרת נתניה לפני שלושה שבועות, כשנעצר תושב העיר שבמשטרה חושדים כי הוא שימש ספק עיקרי של הסם בגוש דן. בדירתו נמצאו אמצעים המשמשים על פי החשד להכנת הסם, ביניהם חומר המשמש וטרינרים להרדמת סוסים.

אילוסטרציה. ShutterStock
"שמרו את הכוס שלכם קרוב אליכם"/ShutterStock

בד בבד, מבקשים העוסקים בנושא להפנות את תשומת הלב לסכנות, בראשן כוס המשקה האלכוהולי. "אל תיקחו שתייה מאנשים לא מוכרים, שמרו את הכוס שלכם קרוב אליכם, גם כשאתם הולכים לשירותים", מציינת צילה וידנברג. "אם אתם מרגישים שתויים מהרגיל – בקשו עזרה. ושימרו על החברים שלכם, ודאו שכולם מגיעים הביתה. זה צריך להיות כמו בנהיגה – השאירו חבר אחד שלא שתה".

את א' מתל אביב כל זה לא מרתיע. "אני משתמש בג'י (כינוי לסוגים מסוימים של סם האונס, מ"ש) לעיתים קרובות", הוא מודה. "ההשפעה של זה דומה מאוד לזו של אלכוהול. מערבבים כמה טיפות של זה במשקה וזה מעורר ומגביר את החשק המיני. לקרוא לזה 'סם האונס' זה מעשה של הפחדה, כי רק אנשים בעלי כוונות מאוד רעות משתמשים בזה כדי לסמם ולעלף בחורות תמימות. עבור רוב האנשים שמשתמשים בזה מדובר בתחליף לא מזיק לאלכוהול. שימוש בסמים תמיד היה ותמיד יהיה חלק מתרבות המועדונים. ככה זה בכל העולם - וככה זה גם בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully