וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עברייני מין ממשיכים לעבוד כמעסים: "התחום פרוץ"

גלעד גרוסמן

4.1.2013 / 20:40

בישראל לא צריך רישיון כדי להעניק טיפולים משלימים, ולכן גם אי-אפשר לאסור על אדם כמו ניר לוי - שניצל מינית את ד' כשהייתה מטופלת ותלמידה שלו - להמשיך ולעבוד בתחום

רק לפני כשבועיים הורשע מעסה מספא "יערות הכרמל" באונס תיירת במהלך טיפול, אך מסתבר שמקרים כאלה עלולים לחזור על עצמם בקלות רבה מדי. מי שמחפש באינטרנט מעסה מקצועי יכול למצוא בכמה אתרים את שמו של דניאל סימנר. סימנר מציע טיפולים שונים, ובהם עיסוי שוודי משולב בשיאצו. באתרים השונים נכתב כי הוא עושה עיסויים בבתי מלון באילת ובבתי הלקוחות. "מתאים כמתנה מפנקת ומרגיעה לימי הולדת, ימי נישואין והפתעות", נכתב. מה שלא מצוין הוא העובדה שלפני כשנה נידון סימנר למאסר על תנאי ו-140 שעות לתועלת הציבור, לאחר שהודה שניסה לנשק את שדיה של תיירת מניו יורק במהלך עיסוי. הרשעתו בעבירת מין, מתברר, אינה מונעת מסימנר להמשיך בעיסוקו.

"התחום הזה מאוד פרוץ. אין סנקציות, אין מי שימנע ממנו לחזור", אומרת ד', מטפלת אלטרנטיבית שהייתה בעצמה קורבן להתעללות מינית מצד המורה שלה בתחום. בישראל חוקקו לאורך השנים כמה חוקים שנועדו להגן על הציבור מפני עברייני מין. יחידת "צור" של שירות בתי הסוהר מפקחת על עברייני מין, אולם רק על אלה שנשלחו למאסר בפועל ושרמת מסוכנותם בינונית ומעלה. העובדה שעבריין מין שנידון "רק" לעבודות שירות חוזר לעבוד בעבודה שכוללת מגע פיזי עם נשים בעירום חלקי, אינה משנה.

מיטות מסז'. רויטרס
רק עבריינים שנשלחו למאסר מפוקחים. מיטות עיסוי/רויטרס

ביוני השנה, בעקבות הצעת חוק פרטית של ח"כ נחמן שי, תוקן החוק העוסק באיסור על קיום יחסי מין בין מטפל ומטופל כדי שיחול גם על כל מי שעונה על הגדרת "מטפל נפשי". לדברי מנכ"ל מרכז נגה לסיוע לקורבנות עבירה במרכז האקדמי אונו, עו"ד דקלה טוטיאן, שייצגה את ד' וסייעה בקידום התיקון לחוק, הוא נועד להגן על מטופלים מפני ניצול התלות הנפשית שנוצרת במהלך הטיפול על ידי מטפל.

ד', היום בתחילת שנות ה-30 לחייה, החלה ללמוד רפואה אלטרנטיבית לאחר שהשתחררה מהצבא. ניר לוי, שהיה המורה והמטפל שלה, ניצל אותה מינית במשך כשנה וחצי. "הייתי אחרי צבא, בלי כיוון. הייתה לו המון כריזמה והוא השתמש בהמון מניפולציות. הוא שכנע אותי שיש לי בעיות ושאני צריכה לעבוד על המיניות שלי. הוא טווה רשת סביבי וניתק אותי מהסביבה שלי". הטיפול, שאמור לכלול רק עבודה על אזור הבטן, הפך לניצול מיני חמור וציני. "בפעם הראשונה שהוא חדר לתוכי הוא אמר לי שאני צריכה לזכור שהוא לא חבר שלי אלא מטפל שלי, ולקח ממני כסף", היא משחזרת.

לוי, שניצל גם מטופלת נוספת שלו, הורשע במסגרת הסדר טיעון בעבירות של בעילה אסורה בהסכמה, מעשים מגונים וקבלה במרמה של הסכמה לקיום יחסי מין. הוא נידון לשישה חודשי עבודות שירות. "זה היה אונס, אבל הפרקליטות עשו מפיל עכבר", אומרת ד'. "רק שהפיל הזה זה החיים שלי ואני זאת שהייתה צריכה להתמודד עם זה".

השופטת זיוה הדסי-הרמן, כתבה בגזר דינו של לוי כי היא מתקשה לקבל את הסדר הטיעון מכיוון ש"מדובר בסוג עיסוק אשר אין חוק המייחד לו הוראות ועל כן אין בידי להוציא צו האוסר על הנאשם להמשיך בעיסוק אשר אפשר לו לעבור את העבירות ולפגוע במתלוננות". היא הוסיפה, ביחס לדבריו של לוי כי הפסיק מיוזמתו לעבוד בתחום, כי "מדובר בגזירה אשר ברצותו יעמוד בה וברצותו יבטלה, אין מי אשר יתקע כף לידי כי הנאשם מתחייב לעמוד בדיבורו וכך נתון הציבור לחסדיו ולחשש המתמיד מדרך התנהלותו בעתיד".

ואכן, לוי לא עמד בדיבורו. כחלק מהליך אזרחי שיזמה נגדו ד' נשלח אליו חוקר, והוא העניק לו טיפול. המשפט הפלילי והאזרחי ארכו חמש שנים. "חמש שנים של סיוט", מגדירה זאת ד'. "ידעתי שהוא עדיין עובד בתחום, עושה כסף ואולי עושה את הדברים שעשה לי גם לאחרות". לוי המשיך לעבוד כמה שנים בישראל לפני שהקים בית ספר ללימוד שיטות רפואה סיניות במדריד.

אין רישוי למעסים

"אין ספק שדרושה הסדרה מיידית של העיסוק במקצועות הרפואה האלטרנטיבית או המשלימה, בין היתר ריפוי בעיסויים למיניהם, כדי שאפשר יהיה לפקח על העוסקים בתחום", אומרת עו"ד טוטיאן. "צריכה להיות אפשרות לנקוט סנקציות נגד העוסקים בתחומים אלה, המשפיעים על בריאת הציבור, ומנצלים את יכולתם לרעה לשם סיפוקם המיני, תוך פגיעה במטופליהם. למשל, לשלול רישיון לעסוק בתחום. הסדרת העיסוק במקצועות הרפואה המשלימה אף תאפשר לציבור לבדוק מיהו מטפל מוסמך ומורשה".

"כל אדם מהרחוב בישראל יכול להציג עצמו כיום כמעסה מקצועי. במקומות שונים בעולם יש הסדרה ברורה של המקצוע, פיקוח, לימוד המקצוע ורישוי. בסינגפור המעסים לומדים, ראשית דבר, אנטומיה ופיזיולוגיה ויש מבחני הסמכה של ממש", אומר פרקליטה של התיירת, עו"ד עמית בן-ארויה. "היעדר כללים ופיקוח רגולטורי מולידים פצצות זמן מתקתקות בחדרי העיסוי בישראל בדמות מסז'יסטים שאינם ראויים לעבוד במקצוע זה. הגיע הזמן שפוליטיקאי אחד ירים את הכפפה ויקדם חקיקה שתמנע את הסכנה המוחשית לציבור".

"אין רגולציה של המקצועות הפרא-רפואיים. יש איגודים שונים, אבל זה לא תחת פיקוח של משרד הבריאות כמו רופאים או פיזיותרפיסטים. אי אפשר לשלול רישיון, כי אף אחד לא מעניק רישיון", אומר פרופ' רפי קרסו. "לדעתי, על כל מקצוע פרא-רפואי צריך להיות פיקוח של משרד הבריאות. גם צריכים להיות חוקים נוקשים בנוגע להעסקת מטפלים במכונים פרטיים ובבתי מלון".

לדברי ד', הבעיה רחבה בהרבה ממה שידוע לציבור. לדבריה, בחדרי הטיפולים בארץ מתרחשות הטרדות מיניות רבות, ולעתים אף המטפלים מוצאים עצמם בצד המוטרד. "ברגע שעולה חשד ראשוני, תחושה שמשהו לא בסדר, צריך לקום וללכת", היא ממליצה. "אבל אין דרך לדעת מראש. אם יש סנקציה, שנניח קובעת כי מטפל שהורשע בעבירת מין ומורשע פעם נוספת נשלח ל-20 שנות מאסר, אז הם לא היו חוזרים. אבל זה לא יקרה".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

עיסוק ולא מקצוע

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי בכל הנוגע למעסים ולמטפלים אלטרנטיביים, מדובר בעיסוק ולא במקצוע, שאינו מוסדר בחוק ואין עליו פיקוח. "מי שמחזיק בתעודת הכשרה במקצועות הבריאות שהוסדרו בחוק ומוכרים על ידי משרד הבריאות מפוקח וחלות עליו הוראות חוק העוסק במקצועות רפואיים. מקצועות נוספים כגון היפנוזה ועבודת מעבדה רפואית, הם מקצועות פרא-רפואיים המוסדרים בחקיקה ספציפית".

פרקליטו של לוי, עו"ד ליאור אפשטיין, מסר בתגובה: "אני חושב שההגדרה של עבירת מין היא רחבה מדי ואכזרית כלפי כולם. בצד החובה להגן מפני אנשים המסוכנים לילדינו ומפני אנשים המתעמרים באחרים תוך שימוש בתופעות מיניות, אסרה הפסיקה, על בסיס החוק, התנהגות חברתית שהיא עבירה, אולם היא קשורה בטשטוש הגבולות והתערבבות הלבבות. אסור זה אסור, אך מכאן ועד גזירת עונש מוות חברתי לעולמי עד, קלון ורדיפה, ארוכה הדרך. טוב שהפסיקה הסדירה את ההתנהגות הראויה בין בני זוג במערכות של עבודה, אך מכאן ועד הפיכתם של אלה שכשלו וחטאו וחצו את הגבול לפסולים ונרדפים, עובר קו שחברה דמוקרטית צריכה להיות אמיצה מספיק להילחם נגדו". דניאל סימנר סירב למסור תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully