וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה נגד חוק מניעת הסתננות: "התעמרות בפליטים"

העתירה הוגשה בין היתר בשם תינוקת בת שנה העצורה חודשים ללא מועד שחרור: "התעמרות על ידי מעצר מנהלי במחנות עלובים". נציבות האו"ם לפליטים מתחה השבוע ביקורת על ישראל

ארגוני זכויות אדם בשיתוף אזרחים אריתראים הגישו הבוקר (חמישי) עתירה לבג"ץ בדרישה לביטול החוק למניעת הסתננות, המתיר בין היתר מעצר בלתי מוגבל של מבקשי מקלט. העתירה הוגשה בשם ארגוני זכויות אדם ובשמם של ארבעה אזרחים אריתראים ותינוקת בת שנה, המוחזקים במעצר מזה חודשים רבים ללא מועד שחרור. בנוסף לעותרים, מוחזקים היום במתקני המעצר "קציעות" ו"סהרונים" כ-2,000 בני אדם, בינהם גם נשים וילדים.

על פי העתירה, קיים איסור במשפט הישראלי והבינלאומי על
מעצרם של מבקשי מקלט שאינו לצרכי גירוש, וכי התכלית של מעצר מנהלי לשם הרתעה אינה ראויה. בנוסף, טוענים העותרים כי החוק למניעת הסתננות מנוגד לחוק היסוד "כבוד האדם וחירותו", ועל כן הם טוענים שיש לבטל את החוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כ-2,000 בני אדם מוחזקים במתחם הכליאה "קציעות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בינואר התקבל בכנסת התיקון לחוק למניעת הסתננות, וביוני החלה הממשלה ליישמו. על פי החוק, ניתן לעצור אדם שהסתנן לישראל מעצר מנהלי ללא משפט, ולפרק זמן של שלוש שנים, כשהחוק גם מונע אפשרות להגנה משפטית. העצורים הם בעיקרם אזרחי סודן ואריתריאה, אותם לא ניתן לגרש לארצם בשל הסכנות הטמונות להם. שר הפנים, אלי ישי, אמר בחודש אוגוסט כי מדובר ב"המאסת החיים" על מבקשי המקלט.

האו"ם: שיעור ההכרה בישראל הוא הנמוך במערב

העתירה מוגשת יומיים לאחר חוות דעת חריפה שהגישה נציבות האו"ם לפליטים שנציגיה ביקרו בישראל, לפיה "להצהרות בהן נטען כי אזרחי סודן החיים בישראל אינם פליטים אין בסיס עובדתי או חוקי". הנציבות הוסיפה בחוות דעתה, כי מיום הקמת יחידת מבקשי המקלט במשרד הפנים בשנת 2009, "זו הגישה אך ורק שתי המלצות למתן מעמד פליט, שיעור ההכרה הנמוך ביותר ממדינות המערב".

"החוק למניעת הסתננות, חרף שמו, לא מנע ואינו מונע כניסה של ולו אדם אחד לישראל" אומר כותב העתירה, עו"ד יונתן ברמן מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים. "תכליתו היחידה של החוק היא לאפשר לשר הפנים להציג מפגני כוח של התעמרות במבקשי במקלט באמצעות מעצר מנהלי במחנות עלובים. מדובר באחד החוקים הקיצוניים שנחקקו אי פעם, כתם שחור בספר החוקים של מדינת ישראל", הוסיף.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully