וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שולה זקן נידונה לעבודות שירות בפרשת רשות המסים: "החלטה מביישת"

6.6.2012 / 9:59

זקן הורשעה בניצול לרעה של מעמדה בפרשת רשות המסים, בתקופה שבה כיהן אולמרט כשר האוצר, משום שפעלה לקידום ענייניו של אחיה, יורם קארשי. עורך דינה: שוקלים לערער

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל)

בית המשפט השלום בירושלים גזר הבוקר (רביעי) ארבעה חודשי עבודות שירות ועוד חודשיים מאסר על תנאי על שולה זקן, שהייתה ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בגין הרשעתה בניצול לרעה של מעמדה בפרשת רשות המסים. לאחר מתן פסק הדין, אמרה זקן כי "אם זאת התנהגותם של עובדי מדינה, אם זה פרצופה של מדינת ישראל, אני מתביישת".

בדיון לפני חודש, דרש התובע מבית המשפט להטיל על זקן עונש מאסר בפועל, ולא להסתפק בעבודות שירות. השופט נענה חלקית לדרישה, והטיל על זקן עונש מאסר על תנאי. הפרקליטות הודיעה כי תשקול לערער על גזר הדין.

שופט בית משפט השלום, חיים לי-רן, אמר כי "נדמה לי שככל שרם מעמדו של עובד הציבור, כך גובה רף הענישה. יחד עם זאת, לא דומה מעמדה של הנאשמת למעמדו של ראש רשות המסים, ולכן לגזור את דינה כדינו, לדעתי חורג מעקרון המידתיות. "לגבי הנאשמת קבעתי שלא ידעה על התוכנית הגדולה".

בצאתה מהאולם, אמרה זקן לכתבים: "אני מורשעת כאן בתור היותי עובדת מדינה. אם זה הפרצוף של מדינת ישראל, אני מתביישת". היא ביקשה להודות לשופט על שאפשר לה לחגוג בר מצווה לבנה. "ואמנם, יום אחרי זה, ניסו להשבית את שמחתנו. אבל אנחנו אנשים מאמינים", אמרה. "כעת אני שבה לילדיי ולמשפחתי, כדי לשמור עליהם ולתת להם את הכוח".

זקן בכתה בעדותה: נשברתי לשמוע שאהוד מאוכזב ממני

טיעונים לעונש שולה זקן. מגד גוזני
זקן, לפני חודש. מואשמת בשתי פרשות נוספות/מגד גוזני

מוקד הפרשה היה בעת שאולמרט כיהן כשר האוצר, על מנת לקדם את האינטרסים של אחיה, יורם קארשי, אשר ניסה להשיג דריסת רגל ולהשפיע על מינוי בכירים ברשות.

"אם כאן לא ניתן מאסר, באילו מקרים כן יהיה?"

עורך דינה של זקן, מיכה פטמן, אמר כי אמנם יש לכבד את הכרעת הדין ואת גזר הדין, אך ציין עוד כי "העונש אינו תוצאות משפטיות". לדבריו, אם הפרקליטות אכן תערער כפי שהודיעה שבכוונתה לעשות, גם צוות ההגנה של זקן יערער על גזר הדין. לדברי עו"ד פטמן, "אין כאן שום ניצחון בכך שמדובר בעבודות שירות ולא במאסר בפועל. עצם הדרישה למאסר בפועל מביישת וחסרת פרופורציות. זה אובדן עשתונות, ואם כך טוענת המדינה צר לנו וזה לא ראוי".

עו"ד יוחאי בן שמואל, שהגיב מטעם התביעה, מסר כי "העונש הראוי הוא מאסר בפועל, ובית המשפט לא קיבל את עמדתנו. שמענו את גזר הדין, נלמד אותו ונשקול את צעדנו. בית המשפט העליון מנחה את בתי המשפט להחמיר את הענישה במקרים אלה, וחשבנו שהמקרה הזה נכון לכך". עו"ד יוסי אלון, אף הוא מהתביעה, אמר כי "אם בעבירה חמורה כזו לא ניתן מאסר בפועל, השאלה היא באילו מקרים כן יהיה מאסר. זה היה מקרה קלאסי לכך. אם נחשוב שהענישה לא מספיקה כמובן נשקול את נושא הערעור".

עורכי הדין גיל דחוח וגלית רוטנברג, המייצגים את יגאל סער, לשעבר נציג רשות המסים בארצות הברית, מסרו בתגובה לגזר הדין: "בית המשפט מבהיר היום לפרקליטות, שטיפסה על עץ גבוה מידי ושהזינה את הציבור בסיסמאות על עוצמות של שחיתות, שמתברר בדיעבד שלא היו מבוססות. הדבר נכון ביתר שאת בנוגע ליגאל סער, אשר לו לא היה כל קשר להתנהלות בדרגים הגבוהים של משרד האוצר ורשות המסים, ואנו מאמינים שבית המשפט העליון ייתן לכך ביטוי בהכרעתו בעניינו". סער עצמו הורשע בעבירה של הפרת אמונים לפני כחצי שנה בשל מעורבותו בפרשה.

זקן עדיין נאשמת בשתי פרשות נוספות

במסגרת פרשת רשות המסים, הורשעה זקן בחודש פברואר השנה בעבירה של הפרת אמונים. נקבע כי היא סייעה במינוי ג'קי מצא לתפקיד ראש רשות המסים, ובתמורה ביקשה להשתמש בכוחו של מצא כדי למנות מקורבים שלה ושל אחיה לתפקידים ברשות. לאחר שמצא סירב, ניצלה זקן את כוחה כראש לשכתו של אולמרט, האחראי בפועל על רשות המסים, ומנעה פגישות ביניהם בכדי להפעיל על מצא לחץ להיעתר לדרישותיה.

נגד זקן מתנהלים עוד מספר הליכים משפטיים. היא מואשמת בעבירות מרמה והפרת אמונים בפרשת "ראשונטורס" ופרשת "מעטפות הכסף", במהלך כהונתו השנייה של אולמרט כראש העיר ירושלים ובתקופת כהונתו כשר התמ"ת. במקרה נוסף נאשמת זקן שנהגה להאזין באורח שיטתי, בעצמה ובאמצעות פקידות בלשכתה שהיו נתונות למרותה, לשיחות רבות שניהל אולמרט, ללא ידיעתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully