וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים משפטי: תרמה ביצית לבת זוגה ותוכר כאימא

גלעד גרוסמן

5.3.2012 / 16:00

למרות התנגדות של היועץ המשפטי לממשלה: זוג לסביות יוכרו כאימהות לאחר שאחת תרמה ביצית לשנייה. על אף התקדים, השופטת הבהירה: פסק הדין לא מכיר בתא משפחתי חדש

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קבע אתמול (ראשון) תקדים משפטי ופסק כי יש להכיר בהורותה של אישה אשר תרמה ביצית לבת זוגה, על ילדן המשותף. עם זאת, בשל חריגות המקרה, בית המשפט קבע שעל עובדת סוציאלית להגיש לבית המשפט תסקיר אשר יקבע אם רישום האם הגנטית כאם נוספת הינה בטובתו של הילד. ההחלטה התקבלה בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, שסבר כי אם ברצונה של בת הזוג להירשם כאמו של הפעוט, עליה לאמצו.

בית המשפט דן בתביעה שהגישו בנות זוג המתגוררות יחד למעלה מעשור, ואשר חתמו על "הסכם חיים משותפים" לפני שש שנים. ב-2006 פנתה האם היולדת, הסובלת מבעיית פוריות, למשרד הבריאות וביקשה לאשר לה הליך רפואי שבמסגרתו תשאב ביצית מבת זוגה, תופרה על ידי זרע אנונימי, ותושתל ברחמה. במשרד הבריאות אישרו את הבקשה וקבעו כי העובדה שמדובר בתא משפחתי מסייעת להתגבר על התקנות. אולם, במשרד הבהירו כי מבחינה חוקית רק האם היולדת תוכר כאמו של התינוק שייוולד.

לאחר שלשתיים נולד בן, הן ביקשו מבית המשפט צו המכיר בהורותה של האם התורמת ולהורות למשרד הפנים לרשום אותה כאמו של הפעוט במרשם האוכלוסין. היועץ המשפטי לממשלה התנגד וטען כי עוד בטרם אישור הליך ההפריה הובהר לתובעות שתורמת הביצית לא תירשם כאימו של הקטין, אלא אם תנקוט בהליך של אימוץ. היועץ הבהיר כי החוק אינו מכיר באימהותה של האם הגנטית וכי דחיית התביעה לא מהווה פגיעה בזכותה להורות.

"פתרון פרגמטי, צודק, ראוי ורצוי לטובתו של הילד"

"במשפט הישראלי אין חוק המגדיר אמהות, אבהות או הורות בכלל. אין קביעה ברורה מה הופך אדם להורה", הבהירה השופטת עליסה מילר במשפטן של השתיים. אולם, הכרה באם הגנטית כאם משפטית נוספת של הקטין "חיונית וחיובית, ויש בה כדי לפתור מקרה נקודתי קשה שנוצר בנסיבות מיוחדות", קבעה השופטת.

מבחינת טובתו של הילד, הכרה בשתי האימהות הינו "פתרון פרגמטי, צודק, ראוי ורצוי", פסקה השופטת. זאת לאור העובדה כי "מדובר בקטין שחי במסגרת של תא משפחתי חד מיני, יודע כיצד בא לעולם, ומכיר את שתי התובעות כאימהותיו. הכרה בת' כאימו, ורישומה ככזו במרשם האוכלוסין, תקנה לו וודאות ובטחון מבחינה נפשית, חברתית וכלכלית". על אף התקדים, השופטת מילר הבהירה כי פסק הדין אינו מתיימר להכיר בתא משפחתי חדש והוא מוגבל לנסיבותיו המיוחדות.

עוד על תרומת ביציות:
אם צעירה עברה טיפול לשאיבת ביציות - ומתה מזיהום
אושר בכנסת: תורמת ביציות תקבל 10,000 שקלים
אישום: איים על השר ברק כי לא קיבל ביציות מהמדינה

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully