וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרון ברק: "הגיע הזמן לכונן חוקה"

עדי שמחוביץ

27.11.2008 / 23:37

בכנס לציון 60 שנה למשפט הציבורי בישראל, מתח נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר ביקורת על מפעל חוקי היסוד. "הכנסת מפרה את חובתה"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק, תקף הערב (חמישי) את כנסת ישראל, בטענה שאינה עושה די כדי לסיים את מפעל חוקי היסוד. במהלך כנס לציון 60 שנה למשפט הציבורי שהתקיים בקיסריה, אמר השופט ברק כי "אני חושב שהגיע הזמן לסיים את מפעל היסוד ולכונן חוקה. הכנסת מפרה את החובה החוקתית המוטלת עליה עוד מימי הכרזת העצמאות לחוקק חוקה בישראל, ואם לא חוקה אז לפחות צריך לשריין את חוקי היסוד ובעיקר לשריין את 'חוק יסוד: השפיטה' שאפשר לשנותו ברוב רגיל של חברי כנסת".

ברק הוסיף כי "מערכת המשפט היא יחידת סמך של משרד המשפטים. המצב הזה אינו מניח את הדעת. חייבים להבטיח עצמאות מוסדית של מערכת המשפט. הרשות המבצעת נמצאת בכרעיים של הרשות השופטת ואגב זה לא שייך לדניאל פרידמן. איתו הדברים עלו על פני השטח, אבל הבעיה היא בעיה קיימת".

בנוגע להתערבות שרי משפטים אמר ברק כי "לא ראוי שלשר המשפטים יהיה מה לומר בהעברת שופטים, הקמת בתי משפט, מינוי נשיאים וכיוצא בזה. לא הייתי נוגע בוועדה לבחירת שופטים אלא בדבר אחד, זה עלה לכותרות לאחרונה, אבל זה קרה גם עם שרים שקדמו לפרידמן, שר משפטים חושב פוליטית ואם הוא לא רוצה לכנס ועדה הוא לא מכנס אותה".

לשופטים אמר ברק כי "אל תיראו, הימים הם ימים קשים, לא צריך להתכופף ולא לחשוש שאם אני עושה כך מחר, יצמצו את הסמכויות. צריך לעשות משפט צדק א-פוליטי ולשקול את השיקולים הנכונים ביותר לכל סוגייה וסוגייה. הרי מה הפוליטיקאים רוצים מאיתנו? הם הרי לא רוצים לנקוט בסמכויות שיש להם כי הם נתונים לביקורת ציבורית והם רוצים שאתם תעשו את זה במקומם".

נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש הגיבה לדברי ברק ואמרה כי "אני רוצה להבטיח שבתי המשפט היו עצמאיים ויהיו עצמאיים. אין צורך לומר לשופטים 'אל תיראו'. בית המשפט הגבוה לצדק יושב בנקודת החיכוך בין הרשויות".

נשיא בית המשפט לשעבר מאיר שמגר התייחס בכנס לריבוי הסדרי הטיעון שנחתמו בשנים האחרונות ואמר כי "שיטפון הסדרי הטיעון הפכו את המשפט למסחר. אפילו לערער אי אפשר, אני חוזר ומתגעגע להלכה הראשונה שקבעה כי בית משפט רשאי להתערב כשהדברים חורגים מהיגיון. התוצאה אינה טובה ומתוך הסדרי טיעון לא יצמח שלטון החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully