וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהג מעכו בכנסת: "אקריב חיי למען הדו-קיום"

12.10.2008 / 14:02

תאופיק ג'מאל, שכניסתו לשכונה יהודית בעכו הציתה את המהומות בעיר, אמר בוועדת הפנים: "הפכו אותי לרוצח ולפשיסט". ח"כ איתם: "צריך לעצור אותו"

(צילום: רויטרס וגדעון צנטנר, עריכת וידאו: ענת ברק וארנון מעוז)

"יכול להיות שלא חישבתי נכון את הזמן ואת הדרך, אבל אם מה שעשיתי גרם למהומה, אני מוכן להקריב את הגרון שלי כדי שהדו- קיום בעכו יחזור, אבל קרתה פה טעות: הפכו אותי לרוצח ולפשיסט. אנחנו לא נאצים ולא פשיסטים". כך אמר היום (ראשון) תאופיק ג'מאל, הנהג הערבי שכניסתו לשכונה יהודית בעכו הציתה את המהומות בעיר בערב יום הכיפורים.

בדיון מיוחד על המהומות בוועדת הפנים של הכנסת, ציין ג'מאל, כי בשנת 1976 הוא היה בין מייסדי המרכז הקהילתי שפועל גם למען ערבים וגם למען יהודים. דברי הנהג עוררו את זעמו של חבר הכנסת אפי איתם (האיחוד הלאומי-מפד"ל), שאמר במהלך הדיון: "אני לא מבין מה כל ההצגה כאן. אם אתה מעורב בכל, אז צריך לעצור אותך. מה אתה עומד כאן ומבלבל את המוח? למה הוא לא עצור? הוא מוסר כאן את הגרסה שלו, ויש גרסה של ח"כ שאומר אחרת". איתם התכוון בדבריו לגרסת ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), תושב עכו, שטען כי תושבים ערבים זרקו אבנים לעבר יהודים והתבצרו בבתיהם.

חברי כנסת משמאל ניסו להשתיק את איתם ואמרו לו: "הנהג הרהיב עוז והגיע לוועדה למסור את גרסתו". "הוא הרהיב עוז?" השיב איתם, "הוא צריך להיות בכלא".

"על ראש הגנב בוער הכובע"

במהלך הדיון נרשמו חילופי דברים קשים בין יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, לבין ח"כ אפי איתם. "הבעיה היא לא יום כיפור", אמר ברכה, "אלא שיש קומץ של קבוצת אנשים שמנסה לייצר ריב ומדון בעכו, בעידוד גורמים פוליטיים. האירועים לא התחילו בשבוע שעבר. לפני שלושה חודשים שפכו דלק על אחת הדירות וניסו לשרוף את האנשים חיים".

לדבריו, "יש קבוצה של אנשים קיצוניים שבאה לעכו במטרה לשמור על האופי היהודי של העיר, והם מקבלים עידוד מאנשים כמו אפי איתם, אורי אריאל וצבי הנדל". בתגובה אמר איתם: "אותך היה צריך לעצור בתור המסית הראשי". ברכה השיב לו: "על ראש הגנב בוער הכובע". אורי אריאל השתתף בטקס שהסית בטבריה". איתם: "הפה שלך זה הדלק של השנאה. אתה מסית ומדיח. מה אתה פותח את הפה המלוכלך שלך?"

בתגובה לדברי ברכה לאיתם, לפיהם עליו לדבר בתורו, אמר איתם: "אתה, לא ראוי שאזכיר את השם שלך". ברכה: "ראש העיר שמעון לנקרי נתן הקלות לקומץ האנשים וסיפק להם מיטות. הם באו לחגוג ביום כיפור כדי לקרוא לטרנספר". דברי ברכה הצליחו לעורר גם את זעמו של יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס (עבודה), שאמר לו: "יש דרך לומר דברים בלי להסית ולהדיח".

"קוראים לפיצוי התושבים והאמנים"

יו"ר "ארגון אמני ישראל" (אמ"י) יענק'לה מנדל, ביקש שתצא קריאה מוועדת הפנים לקיום הפסטיבל בעיר שהיה אמור להתקיים בחול המועד סוכות ובוטל עקב המהומות. לדבריו, "אנחנו מוכנים להוסיף הופעות ולהביא אמנים נוספים כדי להביא לפיוס במקום".

יו"ר הוועדה פינס סיכם את הדיון, ואמר כי "הוועדה מגנה כל סוג של אלימות והסתה וקוראת למיצוי הדין עם כל מי שלקח את החוק לידיו והשתתף בהסתה ובאלימות פיזית". לדבריו, "אנו קוראים לכל גורמי אכיפת החוק כדי להפסיק את האירועים ולגלות אפס סובלנות כלפי האלימות".

פינס הוסיף כי הוועדה קוראת לפיצוי כל התושבים שנפגעו באירוע ולא היו מעורבים בו, וכן את האמנים שנפגעו כתוצאה מביטול הפסטיבל בעיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully