וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: חוק האזרחות הוא "כתם גזעני ומחפיר"

13.7.2004 / 8:32

דו"ח של הארגון בנושא החוק המקשיח תנאי "איחוד משפחות" פלסטיניות מהשטחים ומישראל, קובע שהמניע הוא דמוגרפי ולא ביטחוני

ארגון "אמנסטי" טוען כי אלפי ערבים ישראלים ופלסטינים נאלצים לעזוב את בתיהם, לפרק את משפחותיהם ולחיות בפחד מתמיד מפני גירוש, בשל "חוק האזרחות והכניסה לישראל". בקול ישראל דווח כי בדו"ח הארגון שהתפרסם הלילה, נטען שהמניע לחוק נובע מסיבות דמוגרפיות ולא ביטחוניות כפי שטענה ישראל, ומהווה "כתם גזעני מחפיר" בספר החוקים של המדינה.

בדו"ח ארגון זכויות האדם נכתב כי בשל החוק נאלצים בני זוג פלסטיניים להסתתר בישראל ועלולים להיעצר. במקביל, מאבדים תושבי ירושלים העוברים להתגורר בשטחים את זכאותם להיות תושבי העיר.

התיקון לחוק האזרחות עבר בכנסת ביולי 2003, ומטרתו להקשיח את הכללים המאפשרים "איחוד משפחות" בין ערבים אזרחי ישראל לבין פלסטינים תושבי השטחים. התיקון מונע אפשרות להעניק אזרחות או היתר שהייה בישראל לפלסטיני תושב השטחים. לפי התיקון, שר הפנים רשאי להעניק אשרת תושבות לחצי שנה, רק אם למבקש יש בישראל ילדים בני פחות מ-12, או אם המבקש שיתף פעולה עם כוחות הביטחון, והוא "מזדהה עם מדינת ישראל ויעדיה".

מבקרי החוק טועים כי הוא סלקטיבי, מכיוון שהוא חל באופן מפורש רק על פלסטינים תושבי השטחים, ולא על יהודים המתגוררים בגדה וברצועה. "החוק פוגע בזכות החוקתית לשוויון בין אזרחי מדינת ישראל", כתבו עו"ד חסן ג'בארין וארנה כהן מ"עדאללה" בעתירה לבג"ץ נגד החוק. "זהו החוק הראשון מאז חקיקת חוקי היסוד", הוסיפו עורכי הדין, "השולל זכויות חוקתיות של אזרחים על בסיס מפורש וישיר של השתייכות אתנית, על כן הוא נגוע בגזענות מובהקת".

גם באו"ם התקבל התיקון לחוק באופן קשה. צוות מומחים בוועדת האו"ם לביטול הגזענות, העריך עם קבלתו כי הוא אינו מתיישב עם אמנות בינלאומיות לזכויות אדם. 18 חברי הוועדה למיגור האפליה הגזענית הסכימו פה אחד, כי החוק "מעלה חשש רציני" לעמידה בקריטריונים של זכויות אדם. חברי הצוות קבעו שעל ישראל לבטל את החוק ולשקול מחדש את מדיניותה.

בתגובה למתקפות הקשות על התיקון לחוק, טענו שר הפנים והיועץ המשפטי לממשלה בפני בג"ץ, כי גורמי ביטחון מעריכים שיש הכרח ביטחוני למנוע כניסה של תושבי השטחים לישראל. לטענתם, כניסה ותנועה חופשית בתחומי המדינה של תושבי השטחים, באמצעות תעודות ישראליות, עלולה לסכן את שלומם וביטחונם של אזרחי ישראל. "הסכסוך הישראלי פלסטיני שינה פניו בספטמבר 2000, והפך למתקפת טרור אכזרית, בתמיכה מסיבית של החברה האזרחית הפלסטינית", נטען בכתב התשובה לעתירת "עדאללה" וארגוני זכויות אדם אחרים. "מתן היתר שהייה בישראל לתושב יישות מדינית המצויה בעימות עם ישראל, טומן בחובו סיכון ביטחוני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully