וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוחרר מילואימניק שהתריע על "פקודה בלתי חוקית בעליל"

9.11.2003 / 8:50

צפריר גולדברג פנה לאגודה לזכויות האזרח בעקבות היתר שקיבל להרוג כל פלסטיני המשקיף על נצרים. לדבריו אומרים לחיילים: אל תחשבו, ואם אתם חושבים - אל תדברו

חייל המילואים צפריר גולדברג, ששירת בנצרים והתריע באגודה לזכויות האזרח על הפקודה הבלתי חוקית לדבריו, לפיה יש לירות בכל מי שמשקיף לעבר היישוב במשקפת, שוחרר משירות המילואים. שליש הגדוד הודיע לו שהוא גורם נזק.

"אני חושב שזה היה מעשה לא נכון", אמר גולדברג לקול ישראל. “בגדול, מנסים להשתיק אנשים שמנסים למלא את החובה שלהם, כי התרעה על פקודה בלתי חוקית בעליל זה חובה של חייל. זה לא משהו שבן אדם עושה בשביל הצ'ופר שלו, זה לא משהו שבפני עצמו מעורר אהדה או נותן לך רווחים, ואם בתגובה לזה מעיפים אותך, מנסים להגיד לחיילים: 'אל תחשבו, ואם אתם חושבים - אל תדברו'".

גולדברג נשאל האם הוא דיבר עם מפקדיו לפני שהחליט לפנות לאגודה לזכויות האזרח, והשיב כי פנה "אחד אחד" למפקד המחלקה ולסגן מפקד הפלוגה, אך לא זכה לתשובה עניינית ומספקת.

ההנחיות הוחרפו בעקבות הרג החיילים

כתב "הארץ" עמוס הראל מוסיף:

ההנחיות בנצרים הוחרפו בעקבות הפיגוע שהיה במקום לפני כשבועיים, שבו נהרגו שתי חיילות וחייל מגדוד "שמשון". מתחקיר הפיגוע התברר כי שני המחבלים, מהחמאס ומהג'יהאד האיסלאמי, ערכו תצפיות ממושכות על פעילות צה"ל באזור נצרים, לפני החדירה להתנחלות. בתגובה לפיגוע הרס צה"ל שלושה בניינים רבי קומות בשטח הפלסטיני, אשר כנראה שימשו לתצפיות. פעיל בכיר בג'יהאד האיסלאמי ברצועה אמר השבוע, כי ארגונו אסף מידע מודיעיני לקראת הפיגוע במשך כשלושה חודשים.

הנחיות דומות מופעלות גם באזורים אחרים ברצועה, המוגדרים כאזורי סיכון. בשבוע האחרון הרגו חיילים בשני מקרים - ליד מחסום כיסופים וליד מחסום סופה - שני פלסטינים שנראו צופים על פעילות צה"ל. בדיעבד התברר, כי במקום הוטמנו מטענים רבי עוצמה, וכי ההרוגים היו תצפיתנים שתפקידם לדווח על תנועת הכוחות, במטרה להפעיל נגדם את המטענים בעיתוי המתאים.

גדוד צנחני המילואים החליף בשבוע שעבר בנצרים את גדוד שמשון, שיצא לתקופת התארגנות. בתדרוכים לחיילים אמרו קצינים בגדוד, כי יש היתר לירי בתצפיתנים האוספים מודיעין לקראת מבצע. לשם המחשה, אמר מפקד אחת הפלוגות, כי ניתן לירות על מנת להרוג בתצפיתן פלסטיני, גם אם בעת הירי הוא אינו נראה מנחה צלף לירי על חיילי צה"ל.

ההיתר - בניגוד להוראות הפתיחה באש הכלליות

לשמע הדברים התרעם גולדברג והתלונן בפני מפקדיו, שלפחות אחד מהם הביע גם הוא אי נחת מההוראה, אולם זו לא שונתה גם בתדריכים הבאים. עקב כך הוא פנה גם לאגודה לזכויות האזרח. היועץ המשפטי של האגודה, עו"ד דן יקיר, שיגר בשבוע שעבר מכתב לפרקליט הצבאי הראשי, האלוף מנחם פינקלשטיין, בו כתב כי משמעות ההוראה היא "הרג בני אדם, אף אם לא נשקף מהם סיכון". לדבריו, זו הוראה בלתי חוקית בעליל. הוא קרא לפצ"ר לפעול בדחיפות לביטול ההוראה ולדאוג לכך שהמסר יועבר ליחידות בשטח. יקיר הציע לשקול נקיטת צעדים נגד נותני ההוראה.

מקורות בפיקוד הדרום אמרו, כי מדובר בהנחיות מבצעיות שהועברו באחרונה על ידי מפקדת כוחות צה"ל ברצועה. המקורות הודו, כי הנחיות הפתיחה באש הכלליות החלות ברצועה ("שמש אדומה"), מאשרות ירי רק ב"נוהל מעצר חשוד" במקרים דומים.

ההנחיות הכלליות מתירות ירי על מנת להרוג רק במקרה שבו נע פלסטיני באזור המוגדר כאזור ביטחוני מיוחד, תוך שילוב של "אמצעי" (נשיאת נשק) ו"כוונה" (התנהגות המעידה על כוונה לביצוע פיגוע, למשל הנחת מטען או כיוון נשק למטרה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully