וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החטא ועונשו הקל: האם הסוכן הפיל את תיק החלומות נגד עבריין "תג מחיר"?

27.3.2017 / 18:43

גבר שתועד שורף מטע עצי זית קיבל רק שישה חודשים עבודות שירות. פרטי האישום נאסרו לפרסום, כנראה כדי לא לחשוף ראיות המפלילות סוכן שהדיח את הנאשם לפעולה. עו"ד בן גביר: "חשיפת התיק תסעיר את המדינה"

צילום: רבנים למען זכויות אדם, עריכה: שמרית גולדשטיין

זה היה תיק מהחלומות. הראל קורן, שהואשם בהצתת 12 עצי זית של פלסטינים בסמוך להתנחלות עלי שבבנימין, נתפס על חם. כפי שפורסם בוואלה! NEWS, מעשיו תועדו על ידי מזל"ט, ובלשי מחוז ש"י תפסו אותו בשעת מעשה כשמיכל עם חומר דליק בידיו. תיקי הצתה חמורים פחות הכניסו את המורשעים לכלא. במסגרת אישומי ההצתה על רקע לאומני, קורן היה אמור לשבת בכלא לפחות כמה שנים. למרות זאת, לאחר כשנתיים, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, משה יועד הכהן, גזר על קורן רק שישה חודשי עבודות שירות, לאחר שקיבל את עסקת הטיעון שגובשה בין הפרקליטות לסנגורו של קורן, עו"ד איתמר בן גביר.

מסיבות שטרם התגלו, גזר הדין שניתן לפני כשבועיים היה בדלתיים סגורות. "הנאשם הורשע על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בעבירה של הצתה (12 עבירות)", כתב השופט הכהן בגזר הדין. "הוא הורשע בהצתת עצי זית במטע הנמצא בין היישוב עלי לכפר קריות בשטחי יהודה ושומרון המעובד על ידי פלסטינים. את המעשים עשה הנאשם על רקע עוינות כלפי שכניו הפלסטינים וכן במטרה לפגוע בצמחיה".

השופט נזהר מלחשוף את הסיבה שבגינה הגיעו הצדדים להסדר מקל שכזה. "הסדר הטיעון הושג במסגרת דיון בבית משפט העליון, שבו ערערה המדינה על החלטת בית משפט זה בעתירה לגילוי ראיה, החלטה שבעקבות תוכנה הודיעה המאשימה על חזרתה מהאישום שהוביל לזיכוי הנאשם". השופט הוסיף כי נסיבות המקרה מחייבות התייחסות מיוחדת. "אין המדובר בהסדר טיעון רגיל, הנמדד במשקפיים רגילות. בנסיבות אלה, ובהתחשב בכך שהסדר הטיעון הושג בערכאת הערעור ובנסיבות מיוחדות, אינני מוצא כי יש עילה להתערב בו".

לקריאה נוספת:
אישום: מתנחל הצית עצי זית של פלסטינים בשומרון
תג מחיר על חם: צעיר נתפס כשניסה להצית מטע זיתים
צפו: כך סייע המזל"ט בלכידת עבריין "תג מחיר"

תיעוד: תג מחיר במטע זיתים סמוך להתנחלות עלי.
קורן במטע הזיתים אוחז במסור חשמלי, 2014

קורן כפר כפירה מלאה, אך לאחר מכן הוא חזר בו חלקית. עו"ד איתמר בן גביר, פרקליטו של קורן, אמר במענה לכתב האישום כי ייתכן שהראיות המוסתרות הן בנוגע להפעלתו של הסוכן המדיח של המשטרה מול לקוחו. "חרף האמור לעיל, יבקש הנאשם לזכות אותו מחמת הגנה מן הצדק, בכך שהמשטרה הפעילה סוכן מדיח ששתל במוחו של הנאשם את הרעיון לבצע המעשים". באותה עת הודיע בן גביר כי הוא מתכוון לעתור לצורך גילוי הראיות הנסתרות. מרגע זה, הדיון בתיק המשיך בדלתיים סגורות, ועל רוב התיק הוטל איסור פרסום לצמיתות.

כפי שניתן להבין מדבריו של השופט הכהן, כתב האישום נגד קורן בוטל לאחר שהבקשה לגילוי ראיות של בן גביר סורבה, ככל הנראה, על ידי המשטרה והפרקליטות. לאחר הסירוב, פנתה המדינה לערעור שבמסגרתו הגיעו הצדדים להסכמה על עסקת הטיעון. בנוסף לחצי שנת עבודות שירות, הושת על קורן מאסר על תנאי של שישה חודשים למשך שלוש שנים, ותשלום פיצויים למתלוננים בסך 5,000 שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"אם החיסיון יוסר, התנהלות המשטרה תביא לרעידת אדמה"

לטענת בן גביר, הסרת החסינות תעורר סערה חסרת תקדים. "לצערי הפרקליטות ביקשה להטיל על חלק מהדיונים חיסיון ולכן אני מנוע מלהתייחס לעיקר הטענות שלנו. אציין רק שאם החיסיון שבתיק יוסר, התנהלות משטרת מחוז ש"י בפרשה תביא לרעידת אדמה ותסעיר מדינה שלמה. אני שמח שהצלחתי להביא לכך שתיק שיש בו עוצמת ראיות גבוהה ו-12 הצתות על רקע לאומני מסתיים מבלי שנאשם יישב יום אחד בבית כלא. אני סבור שחלק מעבודת הסנגור היא לחשוף נקודות תורפה ופגמים בעבודת המשטרה, ובמקרה שלנו לא מדובר רק בפגמים, אלא בהתנהלות שערורייתית של הרשות המזעזעת את המצפון ופוגעת בתחושת הצדק האוניברסלי".

ארגון זכויות האדם "יש דין", המייצג את המתלוננים, אינו מופתע מגזר הדין המקל. "בשל צו איסור הפרסום בפרשה, לא ניתן לדעת בוודאות מה הוביל את הפרקליטות להסכים לעונש קל עד כדי גיחוך לאדם שהצית עצי זית. אולם, מתקבל הרושם שהייתה כאן רשלנות משטרתית זועקת. נתוני יש דין מראים כי רק בכ-8% ממקרי העבריינות האידיאולוגית נגד פלסטינים מוגשים כתבי אישום, כשמרבית התיקים נסגרים בשל כישלון בחקירות המשטרה. לצערנו, גם במקרים שבהם העבריינים עומדים לדין, לרוב ההליך מסתיים בעונש קל שאינו מרתיע מפני המשך הפגיעה בפלסטינים. על מערכות אכיפת החוק הישראליות לפעול בצורה נחרצת כדי לוודא ששלטון החוק מתקיים גם בגדה המערבית, ולהעביר מסר שלא מקלים ראש בכל הקשור לעבריינות אידיאולוגית נגד פלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully