וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה עבריין ניסה להתל במס הכנסה ולמי תפסו 33 מיליון שקלים?

26.6.2016 / 0:34

נתונים מרשות המסים ומהמשטרה שהגיעו לידי וואלה! NEWS חושפים את שוויים המוצהר של העבריינים, ומגלים מי הצליחו לחמוק תחת הרדאר של המדינה, ולמי הוחרמו עשרות מיליונים. ואיך יתכן שהעבריין הבכיר ביותר, יצחק אברג'יל, שווה רק 94 אלף שקלים?

עריכת וידאו: ניר חן, עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין.
בזמן שראשי הארגונים נוהגים במשנה זהירות ודואגים להתרחק ככל הניתן מהכספים הגדולים שעוברים בארגונם, "החיילים" הפשוטים זהירים פחות, ונתפסים עם סכומים גבוהים בהרבה

ראש ארגון הפשע האילתי אילן בן שטרית הרוויח סכום אסטרונומי של 33,231,108 שקלים במהלך השנים 1998-2015. אבי רוחן, לעומתו, רשם רווח צנוע יותר של 625,432 שקלים ומאיר אברג'יל רק 350,455. כך על פי הנתונים הרשמיים שנחשפים לראשונה בוואלה! NEWS ונאספו ברשות המסים לאורך 17 שנים. הרשימות חושפות את הסכומים ועסקאות הנדל"ן של עבריינים וראשי ארגוני הפשע הבכירים בארץ, כאשר מרבית הדיווחים התקבלו באופן רשמי מגורמי הפשע עצמם וחלקם נאספו על ידי חוקרי הרשות והמשטרה.

השם המרכזי ביותר בדו"ח הוא יצחק אברג'יל, "הבוס של הבוסים" וראש ארגון הפשיעה הגדול ביותר בישראל. לחובתו נרשם דיווח של סכום נמוך במיוחד, מצחיק אפילו: 94,426 שקלים שהרוויח לאורך שני עשורים, כשהדיווחים עצמם התקבלו רק בין השנים 1999-2002. החל משנת 2004, לא התקבלו נתונים נוספים על הכנסות ישירות של אברג'יל מההסיבה הפשוטה - הוא לא דיווח דבר. זאת בזמן שעל פי הערכות לא רשמיות העבריין הבכיר מכולם טייל בעולם וגרף סכומים של מאות מיליונים מעסקאות סמים מיפן ועד ארצות הברית. "מה שמופיע בהכנסות של ראשי ארגונים הוא לא יותר מטיפה בים", מסביר מומחה למיסוי. "נראה הגיוני שיצחק אברג'יל לא הרוויח כלום משנת 2003? הוא פשוט לא דיווח את זה למדינה ובגלל זה המספרים לא מופיעים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המגמה שעולה מהדו"ח חושפת את אופן הפעולה של הדרגים השונים בארגוני הפשיעה. דווקא בקרב "החיילים הפשוטים" דווחו סכומים גבוהים הרבה יותר מאלו שדווחו אצל ראשי הארגונים. גורמים במשטרה טוענים שהנתונים הללו כלל אינם מפתיעים: בזמן שראשי הארגונים נוהגים במשנה זהירות ודואגים להתרחק ככל הניתן מהכספים הגדולים שעוברים בארגונם, "החיילים" הפשוטים זהירים פחות, ונתפסים עם סכומים גבוהים בהרבה.

בפועל מחרימה המדינה כ-400 מיליון שקלים מדי שנה מארגוני הפשע. בתקופת המעצרים בפרשה 512, הוחרמו עשרות מיליונים מידיהם של ראשי הארגונים, סכומים שנמצאים אצל המדינה ויחולטו במידה שיוכח כי מדובר בכספים שהושגו באופן לא חוקי.

יוצא דופן הוא העבריין הבכיר אילן בן שטרית. ראש ארגון הפשע האילתי בחר לדווח לרשויות על סכום עתק של למעלה מ-30 מיליון שקלים, כשמרביתם התקבלו בין השנים 2009 ל-2012, לכאורה בדרכים חוקיות. לאחר מעצרו, התברר כי הסכומים שדווחו כחוקיים למעשה הולבנו, ומקורם ככל הנראה בניהול בתי הימורים לאורכה ולרוחבה של אילת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אבי רוחן, בימ"ש מחוזי ת"א, 22 ביולי 2015. ניב אהרונסון
סך הכל הון משפחתי של כמיליון שקלים. אבי רוחן/ניב אהרונסון

טקטיקה אחרת בה נוקטים העבריינים כדי להתמודד עם רשויות המס היא רישום הרכוש על שם נשותיהם. בזמן שיעקב "אכא" שמעון, ראש ארגון הפשיעה הירושלמי, מחזיק ברכוש בשווי 260,733 שקלים, רעייתו מחזיקה בהכנסות בשווי 544,665 שקלים – כפול מבעלה. הכנסותיה של אורלי רוחן, רעייתו של אבי רוחן, נאמדו בשווי של 307,429 שקלים, כשבעלה דיווח על סכומים בשווי 652,432 שקלים. בסך הכל, כמיליון שקלים דווחו למדינה על ידי משפחת רוחן בלבד. גם עוזרו הנאמן של רוחן, משה צ'יקו בת עדה, מופיע במסמך עם רווחים בסכום של 341,328 שקלים, שהם חלק בלתי מבוטל מהסכומים השייכים לארגון של אבי רוחן עצמו, על פי הערכות המשטרה.

שם נוסף שבולט במסמך הוא רינת אברג'יל, אשתו של מאיר. בתחילת שנות ה-2000 ובשנת 2014 דווח כי הרוויחה סכומים בשווי של 135,041 שקלים. גם רעייתו של יצחק אברג'יל, ליאת, דווחה על הכנסות רשמיות בסך 63,880 שקלים בין השנים 1999 ועד 2005.

כתב אישום ליצחק אברג'יל, בית משפט מחוזי תל אביב, יולי 2015. מוטי קמחי, פול צלמים
"נראה לך באמת שיצחק אברג'יל לא הרוויח כלום משנת 2003? הוא פשוט לא דיווח"/פול צלמים, מוטי קמחי

סודות הנדל"ן

הדו"ח מתייחס גם לעסקאות הנדל"ן והעסקים שנמצאים בבעלות העבריינים. הנתונים הללו מחזקים את ההערכה כי סכומי ההכנסות המצוינים בדו"ח לא מתיישרים עם שווי הכנסותיהם במציאות.

לפי המסמכים, בבעלותו של אבי רוחן נמצאות מספר חברות ביניהן חברת ס.ל. יזום והשקעות בע"מ שסגרה את פעילותה בשנת 2007, א.ש. פרי ארצנו 2004 בע"מ המתעסקת בייבוא ירקות, ובעל מניות בשוק פתח תקווה פירות וירקות בע"מ. מאיר אברג'יל מחזיק במניות בחברת ליסינג אל קאר בע"מ, בחברות כח אדם ובחברות תחזוקה כגון א.מ.מ.ב תחזוקה בע"מ. עוד נגלה כי בשנת 2000 רכשו בני הזוג אברג'יל קרקע בשווי 385 אלף שקלים ומכרו אותה ברווח של כ-140 אלף שקלים.

אצל האח יצחק ואשתו ליאת לא נרשמו רווחי נדל"ן, למעט חכירת קרקע בשנת 2010. אך יצחק אברג'יל מחזיק בתאגידים פעילים כגון קירור מאיר י. ערד בע"מ, שיר את ירום בע"מ, ורון את ירום בע"מ. שמעון "אכא" יעקב ביצע בשנת 2006 עסקת נדל"ן משתלמת במיוחד לאחר שמכר דירה שבבעלותו ברווח של כמיליון וחצי שקלים.

עוד עולה מהדו"ח כי בשנת 2003 נרשמה עלייה חדה בדיווחי ההכנסות בקרב רוב ראשי ארגוני הפשע. זאת על רקע פעילותו האנפה של יצחק אברג'יל וארגונו, שעסקו בהברחות כדורי האקסטזי מסביב לעולם, ותרמו להעלאת מפלס ההכנסות של שותפיהם הישירים והעקיפים.

בין המוזכרים בדו"ח נמצא גם ישראל אוזיפה, עוזרו הנאמן של אברג'יל, שהונו שווה ערך ל- 106,352 שקלים. גם העבריין דותן שוקרון, שהיה חלק מארגונו של אברג'יל וחוסל באופן מסתורי בשנת 2014 בפאתי יוהנסבורג מוזכר במסמך. הכנסותיו, בשווי 1,195,448 שקלים, חולטו. עוד מככב במסמך העבריין גולן אביטן, שבמשטרה מייחסים לו קשר ישיר לפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי בשנת 2003. מנתוני רשות המסים עולה כי אביטן הרוויח 2,952,815 שקלים.

הדוח מלמד כי העבריינים נקטו בגישות שונות בכדי להגן על רווחיהם מעינה הפקוחה של המדינה. אך בין אם מסרו את הכסף לנשותייהם, העבירו אותו לחיילים או הלבינו את הרווחים ודיווחו על הכסף כחוקי - יש לזכור כי מרביתם נתפסו, והם מעבירים את זמנם מאחורי סורג ובריח.

(עדכון ראשון: 19:09)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שווי הכנסות העבריינים על פי נתוני מס הכנסה: המסמך המלא/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully