וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני חבר של אברג'יל ורוזנשטיין": דרכו של שלי נרקיס, מלך השוק האפור

16.4.2016 / 17:00

ענבל אור חייבת לו כסף, הוא הרוויח מיליונים באמצעות ריבית אסטרונומית, טביעות האצבע שלו ניכרות בכל פינה בפרשת 512, והונו ה"לבן" נאמד בכ-52 מיליון דולר. וואלה! NEWS חושף את רשימת החובות לנרקיס, ומשרטט את הדרך בה הפך מבעל בית קפה לאיש רב עוצמה

עריכה: ניר חן

(בסרטון: לקוח מאוכזב של ענבל אור בריאיון לאולפן וואלה! NEWS)

"אני ויתרתי למאיר אברג'יל על החוב שלו. גם אם מאיר יביא לי, אני לא אקח". במילים אלו התבטא בחקירותיו במשטרה מלך השוק האפור הישראלי, ומי שנחשב לאחד הלווים החוקיים היחידים, במסגרת חקירת הרובד הכלכלי בפרשת 512. שלי נרקיס, ששמו הוזכר כאחד שהלווה ליזמית ענבל אור סכומי עתק, הוא אחת הדמויות המרכזיות בעת חקירת הפרשה הגדולה בלהב 433. שמו הלך לפניו בקשרים עם קודקודי ארגוני הפשיעה בישראל. מאיר אברג'יל, זאב רוזנשטיין, יצחק אברג'יל ועוד, היו חלק נכבד מחבריו של שלי נרקיס בדרך להפיכתו למלך הבלתי מעורער של השוק האפור בישראל.

ממסמכים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, עולה כי גם כיום ממשיך נרקיס, תוך הקפדה יתרה על התחום האפור המותר בחוק, להלוות לחייבים כספים אסטרונומיים. הצהרת ההון שאותה הגיש במסגרת פרשה 512, מדווחת על כסף שחייבים לנרקיס בסכום של יותר מ-37.5 מיליון דולר. זאת ועוד, נרקיס מחזיק בנכסי נדל"ן ענקיים בירושלים ובקריית אריה, וכן בירושה בשווי של 2.2 מיליון דולר, בית מידות בכפר שמריהו בשווי של 3.75 מיליון דולר, שתי דירות בצפת בסך 200 אלף דולר, חמש כספות שתכולתן לא פורטה ועוד. בסך הכול, לפי הצהרת הונו של נרקיס, הכסף ה"לבן" שדווח למס הכנסה מסתכם בכ-52 מיליון דולר.

וואלה! NEWS חושף כאן לראשונה כי נרקיס הצהיר שהתקבולים ממימוש בית בכפר שמריהו בסך ארבעה מיליון דולר, הם על שמו של מעצב האופנה העולמי אלי טהרי. ואכן, הווילה בכפר שמריהו רשומה על שמו של טהרי ולא על שמו של נרקיס עצמו.

מי חייב לנרקיס? בין השאר היזמית ענבל אור, איש העסקים אלי רייפמן, ובעבר אף איש הנדל"ן בועז יונה שעמד במרכז פרשת חפציבה. הכול החל, כך לפי הערכות מודיעיניות של המשטרה, בניהול שוק אפור מפוקפק במיוחד ובקשר ישיר עם ארגון הפשע הגדול ביותר במדינה – ארגונו של יצחק אברג'יל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חייבים לנרקיס 37.5 מיליון דולר. הצהרת ההון/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהצהרת ההון שהגיש נרקיס בעת חקירת 512 והגיעה לידי וואלה! NEWS, עולה כי מלבד 37.5 מיליון הדולרים שחייבים לו אנשים שונים, הוא מחזיק מניות בשורה של בתי עסק. בין בתי העסק עליהם הצהיר נרקיס, ניתן למצוא השקעות בתאגידים, ביניהם "קיס ניהול בתי קפה", זכויות ב"חושן, חברה ליזום עסקי אנרגיה ונדל"ן", זכויות ב"איבוס בע"מ", וזכויות ב"אורטן מרכזי ספורט בע"מ", בסך כ-300 אלף דולר. נרקיס הצהיר כי עלות הקמת בית הקפה "אפרופו" שאותו הוא מחזיק בקניון רמת אביב היא כ-600 אלף דולר.

בהמשך הצהיר נרקיס כי ברשותו וברשות בני משפחתו יש תשעה חשבונות בנק, ביניהם כאלו הנמצאים בחוץ לארץ. עוד הצהיר, כי ברשותו חשבונות נאמנות אצל נאמנים שונים, בסך של 175 אלף דולר, וכי ברשותו כלי רכב אחד, מרצדס מסוג 500 בעלות של 150 אלף דולר. תכולת הבית נאמדת בסכום של 350 אלף דולר, לפי הצהרתו, וברשותו אוסף של תכשיטים ושעונים בסך של 700 אלף דולר, וכסף מזומן במטבע חוץ ומזומן בשקלים, בכספות, בסך של שני מיליון שקלים. סך הכול, הצהיר נרקיס, כי ברשותו כספים הנאמדים בסכום של כ-13.5 מיליון דולר.

אלי טהרי ואשתו. GettyImages
הווילה בכפר שמריהו רשומה על שמו ולא על שם נרקיס. מעצב האופנה אלי טהרי ורעייתו, אוקטובר 2015/GettyImages
נרקיס מעולם לא שויך לאף ארגון פשיעה, אך כולם "נעזרו" בשירותיו האדיבים בכל הקשור להלוואות וריביות

כדי להבין את הקשרים הענפים של נרקיס עם ראשי ארגוני הפשיעה, צריך לחזור לתחילת שנות ה-2000. באותה עת, לא הסתיר נרקיס כלל את הקשרים הענפים שלו עמם, ואפילו התגאה בהם. "אני חבר גם של מאיר אברג'יל וגם של זאב רוזנשטיין", אמר נרקיס באחד התשאולים, דבר שהצביע באופן חד משמעי כי הוא אינו משויך לאף ארגון פשיעה, כי אם יותר מיודד איתם. "היו ימים שאנחנו ישבנו במסעדה יחד. מאיר בשולחן אחד וזאביק בשולחן אחר, אבל זה היה מזמן". ואכן, גורם במשטרה מספר כי נרקיס מעולם לא שויך לאף ארגון פשיעה, אך כולם "נעזרו" בשירותיו האדיבים בכל הקשור להלוואות וריביות.

במשטרה התפלאו מיכולת הפנומנלית של נרקיס לזכור מספרים, לעיתים אפילו בלי שימוש בשום פנקס. הם גם ידעו שיש לעקוב אחריו, בשל קשריו ההדוקים עם ראשי ארגונים שמנהלים מלחמת חורמה ביניהם. נרקיס בילה במשרדי החקירות כמה וכמה פעמים, אך הפעם הראשונה והמרכזית הייתה ביוני 2004, אז נחשד בסחיטה באיומים, הדחת עד, ועבירות מרמה מתוחכמות. כתבי אישום נוספים ייחסו לנרקיס שורה של עבירות הקשורות להעלמות מס בהיקפים אסטרונומיים הנאמדים ביותר מ-300 מיליון שקלים, בעיקר בשלהי שנות ה-90.

לפי כתב האישום משנת 2004, נהג נרקיס "לאמץ" את השיטות של ראשי הארגונים הגדולים, בכל הקשור לאיומים. "תיזהר במילים שלך, תיזהר כאשר אתה נכנס למשפט, תיזהר לפני שאתה פותח את הפה", תועד נרקיס כותב בהודעה לאחד מהחייבים לו. "אתה לא יודע מי אני. אתה לא יכול להפריע לי, לא מפריעים לשלי נרקיס", הוא נשמע מאיים על אחד מהם. "תשמע, אני לא רוצה לשלוח לך אנשים, אתה רואה יש לי לודאים (האחים אברג'יל הם יוצאי שכונת בנית בלוד, י"א), אבל אני לא רוצה לשלוח לך. אתה לא מכיר אותי, יש לי אנשים, אני אפרק לך את הצורה".

בסופו של דבר, סגר נרקיס עסקת טיעון נוחה למדי בגין כתב אישום זה, במסגרתה, צפוי לרצות עונש של 33 חודשי מאסר בלבד. משם, מאמינים במשטרה, יצא נרקיס לדרך חדשה, בה הוא מנצל פרצות בחוק ונותן ריביות לאנשי עסקים לגיטימיים. ההערכה היא כי נרקיס נהג להלוות בריבית סכומי עתק לאנשי עסקים רציניים ביותר בישראל.

זאב רוזנשטיין, יצחק אברג'יל. אורי לנץ ומשה אסרף, עיבוד תמונה
חברים של נרקיס. זאב רוזנשטיין ויצחק אברג'יל/עיבוד תמונה, אורי לנץ ומשה אסרף

באותה התקופה, הטייטל של מלך השוק האפור היה שייך לאדם צבעוני אחר לגמרי, בני רביזדה שמו, אליו פנו ארגוני פשיעה כדי להלבין את כספם. מה שהביא את רביזדה לגדולתו וגם לנפילתו, היא אולי אחת הפרשות החמורות ביותר בישראל בכל הקשור לארגוני הפשיעה: פרשת הבנק למסחר. רביזדה, כך לפי הרשעתו, נהג לארגן את אותן ההלוואות לעופר מקסימוב, ירקן בבאסטות הצבעוניות של האחים מוסלי בכפר שלם. כאשר מקסימוב היה מפסיד את כספו, הפנה אותו האחראי המרכזי עליו, איציק בר מוחא, לרביזדה, שמיד פתח לו חשבון, בריביות רצחניות, אותן ריביות שהחזירה מנהלת אגף בבנק למסחר, הלא היא האסירה אתי אלון.

בחקירתו במשטרה, תיאר רביזדה כיצד התחנן מקסימוב להכיר את אחותו לאיש שהחזיק קרוואן ההלוואות בגודל של 2 מ"ר, שם עשה הון עתק. "אחרי איזה שנתיים שעבדנו, אמר לי עופר, בוא נכיר לך את אחותי, תראה שיש לי כסף", העיד רביזדה. "לפני שהיא נתנה צ'קים, ביקשה אלון להתקשר אליה ולתאם איתה לאילו תאריכים להוציא צ'קים. היא התחייבה שעופר יביא לו את הכסף או שהיא בעצמה תעביר את הכסף. עופר שיגע אותנו במשך שנתיים. פעם ראשונה שעופר הביא לי צ'ק אמרתי לו 'של מי הצ'ק הזה?', אז הוא אמר 'זה של אחותי. היא עובדת בבנק למסחר'. בשבילי פקידת בנק נחשבת, היא אמינה, אחרת לא היינו נותנים לה גם את העבודה הזאת בבנק, ובטוח שהיא רוצה לשמור על שמה הטוב והיא לא תיתן לזה להתקלקל. אמרתי לו 'אוקיי, אני חייב לצלצל אליה לבקש ממנה אישור', ואז צלצלתי אליה וביקשתי לוודא שאני גם מדבר עם הבנק למסחר כי הוא נתן לי את הטלפון שלה. ביקשתי ממנה לשלוח לי פקס, זה היה בהתחלה, שהיא מתחייבת לעמוד אחרי הצ'ק הזה". רביזדה, שהיה בין החשודים המרכזיים בפרשת הבנק למסחר, הורשע ונשלח לכלא לשבע שנות מאסר בשנת 2012.

צץ ברדאר של הימ"ר

במקביל למלך של שנות ה-2000, שעבד באופן צמוד ביותר ולווה כספים לראשי ארגונים, צץ ברדאר של בלשי הימ"ר התל אביבי שם נוסף: שלום שלי נרקיס, יליד כפר שלם, שמחזיק בבית קפה קטן ברמת אביב בשם "אפרופו", ויצר קשרים ענפים עם ראשי ארגונים אחרים. בעוד שני הארגונים, זה של אברג'יל, וזה של זאב רוזנשטיין עסקו במלחמת חורמה זה נגד זה, נרקיס, כך מעריכים במשטרה, עבד איתם צמוד צמוד בכל הקשור להלוואות. פרשת 512, במסגרתה נחקר גם נרקיס וגם אברג'יל אודות אותם הקשרים, ממחישה היטב את הלך הרוח בכל הקשור לפועלו של נרקיס: בעוד זה, כך לפי הערכות, הרוויח מאות מיליוני שקלים באמצעות ריבית אסטרונומית לחייבים, הוא נזקק לגב רציני מצדם של ראשי ארגונים, ששיתפו איתו פעולה ואף ניצלו את הזרמת הכספים לטובת קידום עסקיהם.

אחת הדוגמאות המרכזיות היא בהקשר לקניית ביתו רחב הידיים של מאיר אברג'יל בכפר טרומן. בעת חקירתו, המתפרסמת כאן לראשונה, נחשף הקשר ההדוק בין אברג'יל לבין נרקיס, מי שבטווח הזמן הקרוב יהפוך ליורש של בני רביזדה, וכן בני רביזדה עצמו. החוקרים מטיחים בפני אברג'יל את הידע הרב בכל הקשור לרשימת החייבים של נרקיס ורביזדה, כאשר הנקודה המרכזית המעניינת את החוקרים היא העובדה כי שמו של מאיר אברג'יל, על אף היותו חייב, נעלם לחלוטין מרשימות החייבים אותה הגיש נרקיס לרשויות המס. "אם הייתי מצהיר על זה (על החוב של אברג'יל, י"א) זה היה כתוב בהצהרת הון בזמנו", העיד נרקיס במשטרה, "או בעסקה עם מדינה, אז זה היה 'נחש' לחוב אבוד והייתי מזדכה על זה במס. לא הכנסתי את שמו של אברג'יל כי לא התכוונתי לקבל את הכסף, כי ויתרתי. במסגרת החקירה שחקרו אותי ביאחב"ל, אמרתי לחוקרים, הם שאלו אותי כמה היה חייב לך, אמרתי להם שזה נכון, וגם אמרתי להם שוויתרתי על הכסף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההון ה"לבן" שדווח למס הכנסה נאמבד בכ-52 מיליון דולר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתגובה לדבריו של נרקיס, התפלא מאיר אברג'יל, ואף הביע שמחה מסוימת על כך שהחובות שהוא חייב לו נמחקו. "טוב לדעת שאין חוב מבחינתו של שלי", ענה אברג'יל לחוקרים. "שלי נרקיס ניסה אי פעם לגבות ממך את החוב?", הקשה החוקר על מאיר אברג'יל. "דיבר איתי כמה פעמים" ענה בנונשלנטיות אופיינית.

החוקר: "מתי?"

אברג'יל: לא זוכר"

החוקר: "אתה יודע ששלי נחקר על ההלוואות, שהוא מסר את כל שמות החייבים בהצהרות הון ובחקירות"

אברג'יל: "אני יודע שהוא אמר את זה פעם"

החוקר: "שלי נרקיס ניסה אי פעם לגבות ממך את החוב?"

אברג'יל: "דיבר איתי כמה פעמים על החוב"

בשלב זה, רמזו החוקרים לאברג'יל שהם יודעים על הצהרת ההון שהגיש לרשויות המס. "אתה יודע ששלי נחקר על ההלוואות, שהוא מסר את כל שמות החייבים בהצהרות הון ובחקירות?", שאל החוקר את אברג'יל באשר לחייבים המופיעים ברשימות של נרקיס. "אני יודע שהוא אמר את זה פעם", ענה אברג'יל.

החוקר: "מה היה סכום ההלוואה של שלי נרקיס?"

אברג'יל: "לא זוכר. היו לי ויכוחים איתו. עד היום אני מתווכח. כנראה שהוא יותר צודק ממני"

החוקר: "איך שלי הבטיח את עצמו בהלוואה, עשיתם חוזה?"

אברג'יל: "לא זוכר"

באותה התקופה, בשנים 2000 עד 2003, החזיק מאיר אברג'יל משרד לניכיון צ'קים. האיש המרכזי, כך לפי עדותו של אברג'יל במשטרה, שהחזיק לו את משרדו, היה בני רביזדה, שמכר לו צ'קים. במשטרה סבורים כי אחת השיטות להלבנת הכספים שזרמו מבנק למסחר דרך בני רביזדה היא באמצעות אותו משרד, כאשר מאיר אברג'יל הוא אשף הכספים המרכזי בכל הקשור לקבלת הצ'קים מ"ספקים". ה"ספקים", כך נהג אברג'יל לכנות את אנשי השוק האפור, נהגו להביא למשרד צ'קים.

מאיר אברג'יל, בימ"ש מחוזי ת"א, 22 ביולי 2015. ניב אהרונסון
לא זכר את סכום ההלוואה מנרקיס. מאיר אברג'יל בבית המשפט, יולי 2015/ניב אהרונסון

"בני רביזדה מכר לך כסף?", נשאל אברג'יל בעת הבדיקה של פרשת 512. "הוא היה אחד הספקים" השיב, כשבניגוד לשאר החשודים בפרשה החליט כן לשתף פעולה עם המשטרה. "גם שלי נרקיס היה אחד הספקים".

החוקר: "ניכית אצלם צ'קים של הלקוחות שלך?"

אברג'יל: "שלי נרקיס לא ניכה צ'קים. הוא נתן הלוואות עומדות. בני רביזדה גם ניכה צ'קים וגם נתן הלוואות עומדות. אני חייב עד היום לבני רביזדה שלושה מיליון שקלים".

החוקר: "מתי זה היה? בתקופה שהיה לך משרד?"

אברג'יל: "כן"

החוקר: "אז לקחת ממנו כדי לעבוד?"

אברג'יל: "לא רק, היו לי גם צרכים אחרים"

החוקר: "יכול להיות ששלי יוותר על החוב שלך?"

בשלב זה, הבין אברג'יל כי המשטרה מנסה לבדוק האם שלי נרקיס עבר עבירה כלשהי. אברג'יל "נסגר" ואמר: "אתם תעשו לו תיק, והתרגילים שלכם לא יעבדו עליי".

החוקר: "אני מבין שבתור משרד לניכיון צ'קים קנית כסף אצל שלי ואצל רביזדה כדי להתגלגל. כך זה עבד?"

אברג'יל: "כן, בערך. היה עוד אחד שקניתי אצלו כסף. רוני קדוש".

החוקר: "המשרד שלך לניכיון צ'קים הצליח?"

אברג'יל: "חיינו שם, התפרנסנו, שילמנו מיסים, החובות שנשארו לי לבני, לשלי ולרוני קדוש ולאחרים אלו כספים שחלקם באופן אישי".

בשלב זה, התעצבן החוקר על אברג'יל והטיח בפניו: "בני ושלי מימנו את המשרד שלך! לא אותך באופן אישי!"

"לא משנה מה ידעו וחשבו. כן משנה מה עשיתי עם הכסף - חלק למשרד שלי וחלק אליי", ענה אברג'יל מבלי להתרגש.

או אז, שלפו החוקרים את השפן. אברג'יל נדרש לענות על הידיעה והעדות של רביזדה לפיה נרקיס ורביזדה מימנו לו את המשרד וחלק מהכספים הוא עצמו לקח לבזבוזים. "בני רביזדה שקרן!", השיב אברג'יל. "אני אוכיח את זה אני אביא את השותף שלי ונוכיח שבני מימן אותנו. אני קניתי מבני ומשלי כסף. המשרד שלי עבד מזה וגם אני התפרנסתי ולקחתי מהעבודה שלי בעצמי ודיווחתי ושילמתי מסים".

בשלב זה, החוקר הטיח בפניו את העובדה כי המשטרה מודעת לכך כי הכספים מרביזדה היו חלק מן הקומבינה של הכסף הגדול מפרשת הבנק למסחר. "אני יודע שלקחת מבני הלוואה לענייני הבנק למסחר" הטיח החוקר. "לא לקחתי שום הלוואה לענייני הבנק למסחר", צעק חזרה אברג'יל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חקירה נוספת שנדבקה לשמו של שלי נרקיס היא כאשר המשטרה "העלימה" את ישי וענונו, ששמו נקשר לשני ניסיונות החיסול של זאב רוזנשטיין, זה בגני התערוכה ביוני 2003 וזה ביהודה הלוי בדצמבר 2003, שהביא למותם של שלושה אזרחים תמימים. וענונו, חברו הקרוב ביותר של שלי נרקיס, "נעלם" לשישה ימים על ידי חוקרי ימ"ר תל אביב, שחטפו אותו והסתירו אותו בתוך תא המטען, בהוראת מפכ"ל המשטרה דאז שלמה אהרונישקי.

"אחרי שהמשטרה חטפה את ישי, הלכתי למגדת עתידות", העיד במשטרה נרקיס, במסגרת תשאולו. "רציתי לברר מה עלה בגורלו. אני לא יודע עם מי ישי מסתובב ומיהם החברים שלו ומה הוא עושה. נפגשתי איתו שלושה ימים לפני החטיפה, והוא לא סיפר לי דבר". אחד הנושאים שעניינו את המשטרה הוא כיצד התחברו הקצוות בכל הקשור לסכסוך בין אברג'יל לבין רוזנשטיין. לנרקיס הייתה תשובה ברורה: "פעם הייתי בחתונה של רוזנשטיין, והוא סיפר לי שניסו לחסל אותו", העיד בפני החוקרים נרקיס. "הוא לא פירט ולא ציין בפניי מי מנסה לחסל אותו ולמה".

שלי נרקיס מסר בתגובה לפניית וואלה! NEWS: "מה שהיה לי לומר, עניתי במקומות הרלוונטיים, ומעבר לזה, אני לא רוצה לדבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully