וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החייל ממוצא אתיופי שהוכה תובע את המשטרה: "מניע גזעני"

26.5.2015 / 17:27

דמאס פיקדה, שתקיפתו הציתה גל מחאה בקרב בני העדה בישראל, תובע כ-400 אלף שקל, שחלקו ייתרם לעמותה נגד גזענות. "הוא הותקף עד זוב דם ונעצר על לא עוול בכפו רק בשל צבע עורו ומוצאו"

צילום: צילומי אבטחה, עריכה: יאיר דניאל

החייל דמאס פיקדה, החייל ממוצא אתיופי שתקיפתו על ידי שני שוטרים הציתה גל מחאה, תובע את המשטרה בסכום של כ-400 אלף שקלים בתביעת נזיקין. פיקדה, שהגיש את התביעה היום (שלישי) לבית משפט השלום בתל אביב באמצעות עורך דינו אייל אבולפיה, תובע את המשטרה ואת אחד השוטרים שתועדו מכים אותו, יאן סוביצ'קי.

פיקדה מגדיר את התביעה ככתב אישום חמור נגד משטרת ישראל ותרבותה הארגונית. הוא אף ביקש פיצוי מוגבר בשל העובדה כי מדובר בתקיפה על רקע גזעני. "למראה תיעוד האירוע אין סיבה אחרת נראית לעין להתקפת זעם זו של הנתבע (השוטר) כלפי התובע, מלבד מניע גזעני העולה לכדי פשע שנאה ממש", נכתב.

בא כוחו של פיקדה ציין לחומרה את התנהלותה של המשטרה בעת ששהה החייל בתא המאסר. "לאחר חקירתו באזהרה של התובע וחרף בקשותיו החוזרות ונשנות קודם לכן לקבלת טיפול רפואי, נלקח התובע לבית החולים רק לאחר שעות רבות משעת מעצרו, זאת כאשר הוא כבול בידיו וברגליו. כך הובל חייל צעיר, אשר נרגש להתגייס לצה"ל, אשר בשנותיו המעטות בארץ ישראל כבר הספיק לתרום רבות לחברה ואף לקבל על כך אותות ופרסים, כאחרון העבריינים כאשר הוא מושפל וראשו מורכן מבושה במסדרונות בית החולים של עיר מגוריו, חושש פן מי מבין העוברים ושבים במקום יכירוהו", נכתב.

החייל האתיופי דמאס פיקדה לאחר שיצא מפגישתו עם ראש הממשלה,ירושלים, 04.05.2015. טלי מאייר
"נלקח לטיפול רפואי אחרי זמן ממושך, כשהוא כבול ומושפל". החייל דמאס פיקדה/טלי מאייר

לדבריו, לאחר שחרורו מבית החולים הוחזר פיקדה לתחנת המשטרה, ונשלח בשנית לתא העצורים, שעה שהוא סובל מפצעים נפשיים ופיזיים, לדבריו. "מצב דברים זה, שבו הוא מותקף עד זוב דם ונעצר על לא עוול בכפו, תוך הטחת האשמות קשות העלולות הלכה למעשה לסיים את חייו כאדם נורמטיבי, וזאת רק בשל צבע עורו ומוצאו, הדירו שינה מעיניו", הוסיף התובע.

עורך הדין ביקש מבית המשפט לקחת בחשבון את העובדה כי למזלו של החייל האירוע הקשה תועד, והסביר כי סכום נכבד מפיצויי התביעה יתרמו לעמותת טבקה (לצדק ושוויון ליוצאי אתיופיה) הפועלת לטובת אנשים נוספים שמצאו את עצמם באותו מקום כמו של פיקדה. "מצב דברים זה, שבו מורשעים אזרחים בגין תלונות שווא של שוטרים, קורה לרוב לבני אוכלוסיות חלשות, חסרות אמצעים לרוב, אשר אין בידן להתמודד עם האשמות הקשות, נפשית וכלכלית, מה שמביאם להודות במיוחס להם לרוב במסגרת הסדרי טיעון וזאת חרף חפותם", טען.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מחאת יוצאי אתיופיה, תל אביב, 03.05.2015. דרור עינב
"בחינת התיקים היא למעשה הודאה של המשטרה". הפגנת יוצאי אתיופיה בתל אביב, החודש/דרור עינב

"בית המשפט הנכבד יתבקש לעשות סוף לתופעה פסולה זו, לאחר שניתנה לו כאמור הזדמנות נדירה ובלתי חוזרת לצפות בנורמה הפסולה המתוארת לעיל, זאת באמצעות פסיקת פיצוי עונשי גבוה ביותר בסך של 150,000 שקלים, אשר מחציתו תיתרם למען ארגון טבקה, למען המאבק בגזענות נגד יוצאי אתיופיה בכלל והאלימות המשטרתית כלפי יוצאי אתיופיה בפרט", הוסיף עורך הדין.

עוד טען כי זימונם של ראשי הקהילה האתיופית בישראל לפגישת חירום על ידי המפכ"ל רב-ניצב יוחנן דנינו, שבמהלכה הוסכם על בחינה מחודשת של תיקי משטרה בהם נעצרו בני העדה האתיופית, וזאת לצורך שקילת סגירת תיקים וחזרה מאישומים במקומות שבהם תתגלה התנהלות לקויה של המשטרה - לרבות כאלו המתנהלים בבתי המשפט - מהווה הלכה למעשה הודאה של המשטרה. כמו כן, הוסיף עורך הדין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו זימן את פיקדה לפגישה, שבמהלכה התנצלו בפניו גם השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' והמפכ"ל.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully