וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא עברתם בדיקת חמץ קפדנית? לא תיכנסו ל"שערי צדק"

9.4.2015 / 8:00

בית החולים הירושלמי בודק את הנכנסים כדי לבחון את מוצרי המזון בתיקיהם. אם הם לא נושאים חותמת כשרות, הם נדרשים לזרוק אותם או להישאר בחוץ. "תאר לך שהיו מבקשים ממך תעודת כשרות מוסלמית כדי לקבל טיפול רפואי. זה הרי לא ייתכן". צפו: כך מונעים הכנסת חמץ למוסד

צילום: יאיר אלטמן, עריכה: טל רזניק

מאבטחי בית החולים שערי צדק בירושלים לא מתירים את הכניסה לבית החולים ללא בידוק מקיף שבו הם מוודאים כי כל פריט מזון שמביאים עמם החולים והמבקרים נושא חותמת "כשר לפסח" וסגור – כך נודע לוואלה חדשות. אם פריטי המזון לא עומדים בקריטריונים, על המבקר לבחור אם להשאיר את האוכל בחוץ או פשוט לא להיכנס לבית החולים. כשנשאלו המאבטחים על ידי וואלה חדשות אם בית החולים, הנתמך על ידי המדינה, לא אמור לשרת את כלל הציבור ובו גם אנשים שאינם שומרי מסורת או אינם יהודים, הם ענו כי הדבר נעשה בהוראתו הישירה של רב בית החולים. כמו כן, המאבטחים ניסו לחסום בגופם את תיעוד החיפוש במבקרים.

אוסמה אליה, תושבת אבו גוש בת 28 אשר הגיעה לבדיקת היריון, סיפרה על ההשפלה שעברה בכניסה לבית החולים. "המאבטחת פתחה את התיק והתחילה להוציא את כל החפצים ממנו. היה שם תרמוקן עם קפה. היא שאלה אותי 'מה זה?', ואמרה שזה לא יכול להיכנס לבית החולים", סיפרה. "זה הזוי לחלוטין. אני אזרחית שומרת חוק כמו כולם, משלמת מסים והכל. אני בכלל מוסלמית, אבל מכבדת את הדת היהודית. זה לא מעניינו של אף אחד מה אני בוחרת לשתות, ומה בכלל הם חשבו? לייהד אותי? לא ייתכן שאדם שבא לקבל בדיקה רפואית בבית החולים לא יכול להיכנס כי הוא לא שומר כשרות בפסח. תאר לך שהיו מבקשים ממך להראות תעודת חלאל (כשרות מוסלמית, י"א) כדי לקבל טיפול רפואי. זה הרי לא ייתכן".

עוד ידיעות בוואלה חדשות:
ישראלי נהרג בתאונת אומגה באזור מאצ'ו פיצ'ו בפרו
מאות השתתפו בהלוויית חולת הסרטן שריגשה את המדינה
המחבל מבוסטון הורשע ועשוי לעמוד בפני עונש מוות

בית החולים שערי צדק, פברואר 2015. מור שאולי
הכניסה לכשרים בלבד. בית החולים שערי צדק/מור שאולי

גם עילה לאדן, תושבת מזרח העיר, סיפרה על בדיקה פולשנית שעברה בכניסה לבית החולים, כשאילצו אותה להרוס מתנות שהביאה לבן דודה. "הגענו עם בקלאוות וממתקים לבקר בן דוד שלנו שמאושפז מתאונת דרכים שעבר. את המתנות העטופות ביקשו לפתוח, ואת כל המזון עם הפתקים שכתבנו לו נאלצנו לזרוק, אחרת לא היו נותנים לנו לראות אותו", סיפרה. "בהתחלה חשבנו שזה משהו גזעני נגד ערבים, אבל אחר כך ראינו שהם עושים את זה לכולם. היו גם יהודים לא דתיים שלא נתנו להם להיכנס כי היה להם מזון בלי חותמת כשר לפסח".

חוק החמץ אוסר על בעלי עסקים להציג בפומבי חמץ בימי חול המועד פסח. ב-2008 אימץ בית משפט השלום בירושלים את הפרשנות המקלה של החוק, האומרת כי הוא אינו אוסר מכירת חמץ או הצגתו בתוך חנות, אלא על הצגתו בפומבי בלבד‏. הוא אינו תקף לאנשים פרטיים, ובוודאי שאינו אוסר החזקת חמץ בתיק פרטי של מבקר בבית החולים.

פרופ' אביעד הכהן, דיקן בית הספר למשפטים והמרכז האקדמי "שערי משפט" ומומחה ליחסי דת ומדינה, סבור שלצד הפגיעה החוקתית, מדובר גם במדיניות מגוחכת. "התופעה חוזרת על עצמה מדי שנה, ויש בה ממד קומי של טיפשות", טוען פרופ' הכהן. "זכותו של בית החולים, שצביונו דתי, לבקש מהמבקרים בו שיכבדו את אורחותיו. כך מחייב גם השכל הישר ונורמות התנהגות ראויות בין בני אדם. אך מכאן ועד חיטוט בכליו של מי שאינו יהודי ו'החרמת' מוצרים שאין בהם כל חשש חמץ – הדרך רחוקה". לדבריו, מלבד הפגיעה בחופש הדת ובפרטיותם של המבקרים, גם מבחינת ההלכה אין כל איסור על לא יהודי להחזיק או לאכול חמץ בפסח. "במקום להפעיל אמצעי אכיפה פוגעניים, שגם אינם יעילים בדרך כלל, עדיף לנקוט דרך מכבדת של בקשה מהנכנסים לבית החולים לכבד את אורחותיו, ולהציע להם – כפי שנעשה בבית חולים בחיפה – להפקיד את החמץ שברשותם בארון צדדי".

מבית החולים לא נמסרה תגובה.

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully