וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל טעות: בן 14 נשלח לכלא ל-13 שעות

6.3.2015 / 0:14

נער ממשפחה קשת יום, שנעצר בגין נהיגה בקטנוע ללא רישיון, נשלח בצו בית משפט למעצר בית אצל סבתו. בירור גילה שהוא הועבר לכלא אופק כי "המשטרה לא הצליחה למצוא את הסבתא"

בית כלא. ShutterStock
חצי יממה בכלא, בניגוד להחלטת בית המשפט/ShutterStock

מעצר שווא? נער בן 14, שנתפס נוהג בקטנוע ללא רישיון, היה אמור להישלח למעצר בית, אולם למרות זאת הוא נאלץ לבלות 13 שעות בבית הכלא "אופק" שבשרון, וזאת לכאורה בגלל מחדל של המשטרה.

תחילת המקרה החריג בסוף השבוע האחרון. בית משפט השלום בפתח תקווה הורה ביום שישי לשחרר את הנער למעצר בית אחרי מעצרו בגין נהיגה בלתי-חוקית. מדובר בנער עם סיפור חיים לא פשוט: אביו הלך לעולמו כשהיה קטן, אמו היא חסרת בית והוא עצמו מתגורר אצל סבתו הקשישה.

הנער היה אמור להיות מועבר למעצר בית אצל סבתו, אולם משום שמדובר באישה מבוגרת - שלא היה באפשרותה להגיע ולחתום ערבות - הורה בית המשפט למשטרה להיות אחראית על הסעת הקטין לסבתא. עוד נפסק כי אם יתברר שהסבתא אינה בבית, הנער יוחזר למעצר בתחנת משטרה, ויובא בפני שופט תורן במוצאי השבת.

עוד ידיעות בוואלה חדשות
הנאשם בתקרית עם ח"כ זועבי: "למחוק חיוך של בוגד זו מצווה"
נגנז סרטון של הליכוד שהשווה בין עובדי נמל לפעילי חמאס
תיעוד: אזרחים משתלטים על עבריין שניסה לשדוד פיצוציה

ליהי גוטמן, עורכת הדין המייצגת את הנער מטעם הסנגוריה הציבורית, התקשרה כבר באותו הערב, ביום שישי האחרון, לסבתא, ואז התברר לה שהנער כלל לא הובא לבית. סבתו סיפרה לה כי המשטרה יצרה עמה קשר מוקדם יותר בצהריים, וביקשה ממנה שלא לעזוב את הבית. עם זאת, לדבריה, נכדה לא הופיע מאז. עו"ד גוטמן התקשרה לתחנת המשטרה במטרה לברר את העניין, ושוחחה עם היומנאי. לאחר שזה לא חזר אליה, היא התקשרה עוד כמה פעמים ולבסוף נמסר לה שלמעשה "לא תפסו את הסבתא", זאת, בניגוד לדברי האחרונה.

"המשטרה ביזתה את בית המשפט"

אחרי בירור הסתבר כי הנער החשוד הועבר לכלא "אופק" לעבריינים צעירים עד גיל 21 שבמתחם כלא השרון. בכלא סיפרו לעו"ד גוטמן שהקטין הגיע לכלא מיד מבית המשפט – כלומר, שלכאורה לא היה כל ניסיון להביאו לידי סבתו. בעקבות זאת, הסנגוריה הציבורית פנתה למשטרה והבהירה שמדובר בהפרת החלטה שיפוטית. רק אז, בשעת לילה מאוחרת, נשלחה ניידת להביא את הקטין מבית הכלא בחזרה לביתו. מהסנגוריה הציבורית נמסר כי תוגש תביעה לפיצוים אזרחיים נגד המשטרה.

במשטרה הבהירו כי נעשו כמה וכמה ניסיונות לאתר את הסבתא, וכי המאמץ האמור מתועד. לפי המשטרה, משאותרה הסבתא, פנתה הסנגוריה הציבורית לקצין האגף בתחנה לסייע בעניין, ואף "לפנים משורת הדין נשלחה ניידת משטרה להוציא את הקטין מהכלא על מנת שנער בגילו הצעיר לא יחפש דרכו לכיוון נתניה באופן עצמאי בשעה שאין תחבורה ציבורית זמינה". עוד נטען כי הקטין וסבתו, שהמתינה לו אותה עת בתחנה, "נלקחו בידי ניידת משטרה לביתם, גם כאן, לפנים משורת הדין".

עו"ד מרי גונטר, ראש מחלקת נוער במחוז מרכז בסנגוריה הציבורית אמרה כי זה לא המקרה ראשון מסוגו, שבו היא נתקלת. "מקרה זה הוא מיוחד בשל הפרה בוטה של החלטה שיפוטית, סוג של בזיון בית משפט - היות שניתנה הוראה מפורשת של המשטרה לנהוג בדרך מסוימת. בעצם מי שנפגע הוא לא רק אזרח, אלא אזרח צעיר, כאשר לכולנו ברורות ההשלכות ההרסניות של מעצר - ובעיקר מעצר שווא של נער בן 14, החשוד בעבירת רכוש מהרף הנמוך".

לפניות לכתב גלי גינת: gali.gnt@walla.com


(עדכון ראשון - 22:05)

  • עוד באותו נושא:
  • מעצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully